فاطمه فریدن

فاطمه فریدن

متولد ۳۰ مرداد ١٣۶١ در شهر تهران

کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

دانش‌آموخته سینما (کارگردانی، فیلم‌نامه‌نویسی، نقد فیلم) از کانون سینماگران جوان

آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی از ۱۳۸۷ با نشریه‌های «فرهنگ و سینما» و «سینمای روز»

عضو «انجمن صنفی-کارگری منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی استان تهران» از ۱۳۸۷ تا امروز
همکاری با نشریه‌های متعددی شامل ماهنامه‌های «فیلم‌نگار» (از ۱۳۸۷ تا امروز)، «تیتر صبح»، «فرهنگ و سینما»، «سینمای روز» و… هفته‌نامه «سروش»، روزنامه‌های «ایران»، «مردم‌سالاری» و… سایت‌های «سی‌نت»، «سینماپرس»، «تیتر برتر» و…

دبیر بخش «سینما و تئاتر» در ماهنامه «تیتر صبح» (۱۳۹۷)

حضور در چند برنامه رادیویی به عنوان منتقد فیلم

برگزاری جلسات نمایش و نقد فیلم کوتاه در گروه shortfilm35 از ١٣٩۶ تا ۱۳۹۸

برگزاری نشست‌های سینمایی و مباحث تئوریک سینما و جلسات نقد و بررسی فیلم کوتاه در موسسه فرهنگی هنری «هفت اقلیم» ۱۳۹۸

برگزاری جلسات نقد فیلم کوتاه در خانه (موسسه) فیلم «هفتاد میلیمتری» از ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۸

جایزه مطبوعات سینمایی از جشن نوشتار سینماییِ انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران در ١٣٩٢

کاندیدای بهترین نقد در نخستین جشنواره نقد و یادداشت رسانه‌های سینمایی کشور به خاطر نقد فیلم «لطفا مزاحم نشوید» در ١٣٨٩

برگزیده و تقدیر بهترین نقد فیلم («روغن مار» و «تابستان داغ») در نخستین جشنواره «نقد فیلم‌»نویسی «مشق شب» در ١٣٩٧

ارائه مقاله با عنوان «گمگشتگی متن در تئاتر دیجیتال» در کنفرانس تئاتر در کشور آذربایجان، باکو در سال ۲۰۱۶، آبان ۱۳۹۵ به همراه دکتر امیریان و چاپ مقاله در کتاب همین کنفرانس

انتشار داستان‌های کوتاه «سبیل‌های خانم جیم…» در مجموعه داستان کوتاه، انتشارات طهورا، ١٣٩٧ (کاندیدای بهترین داستان در جشنواره «ادبیات سلامت»)، «موتورِ دایی‌عباس» در مجموعه داستان کوتاه، انتشارات طهورا، ١٣٩٨ و «مردی که همسرش را با بالش اشتباه گرفت…»، موسسه هنری و نشر کتاب، ١۴۰۰

نگارش نمایش‌نامه‌های «ناهار چی بخوریم» (کاندیدای مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی در نخستین جایزه بنیاد ادبیات نمایشی، ۱۳۹۲) و «مجلس شوهرکشی» (پذیرش در دومین جشنواره نمایش‌نامه‌خوانی تالار مولوی، ۱۳۸۵)

چاپ نمایش‌نامه «من که آدم نیستم»، انتشارات اراده، ١٣٩۵

جایزه نمایش‌نامه‌نویسی در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر عروسکی دانشجویان در ١٣٩٢ به خاطر نمایش‌نامه «من که آدم نیستم»

گروه کارگردانی نمایش‌های «وقتی دنیا سبز بود» (کامبیز بنان، ١٣٩١) و «جسدهای پستی» (رویا بختیاری، ١٣٩٢)

کارگردان فیلم‌های کوتاه «معراج» (١٣٧٩) و «گُلک» (١٣٨١)

جایزه بهترین فیلم‌نامه کوتاه برای «مترسک» از جشنواره شهروند مسلمان ایرانی در ١٣٩٢

حضور در گروه‌های نویسندگی طرح «کوچه بن‌بست» (به سرپرستی رضا مقصودی) و طرح تلویزیونی «مرز» (به سرپرستی بیژن شیرمرز)

دستیار دکتر سیمین امیریان در کارگاه فیلم‌نامه‌نویسی موسسه فرهنگی هنری «اندیشه ماهان» در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ (به سرپرستی امیر دژاکام)

برگزاری دو کارگاه آموزشی «از داستان تا فیلم‌نامه و فیلم‌سازی کم‌هزینه» در موسسه فرهنگی «پلان»، تابستان ۱۳۹۸

 

آثار محبوب از سینمای ایران

۱۰ فیلم برتر:

هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸)، اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۵)، باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی، ۱۳۶۴)، کلوزآپ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸)، خانه‌ای روی آب (بهمن فرمان‌آرا، ۱۳۸۰)، چهارشنبه‌سوری (اصغر فرهادی، ۱۳۸۴)، پرویز (مجید برزگر، ۱۳۹۱)، بوتیک (حمید نعمت‌الله، ۱۳۸۲)، گاو (داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)، مسخره‌باز (همایون غنی‌زاده، ۱۳۹۷)

 

آثار محبوب از سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر:

کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)، چهارصد ضربه (فرانسوا تروفو، ۱۹۵۹)، ازنفس‌افتاده (ژان‌لوک گدار، ۱۹۶۰)، عصر جدید (چارلی چاپلین، ۱۹۳۶)، شکار (توماس وینتربرگ، ۲۰۱۲)، درخشش (استنلی کوبریک، ۱۹۸۰)، تلقین (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)، هتل بزرگ بوداپست (وس اندرسن، ۲۰۱۴)، قرمز (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۹۴)، سگ‌های انباری/ سگدانی (کوئنتین تارانتینو، ۱۹۹۲)

 

آثار محبوب از تلویزیون ایران

هزاردستان (علی حاتمی، ۱۳۶۷)، نهنگ آبی (فریدون جیرانی، ۱۳۹۷-۱۳۹۸)، شهرزاد (حسن فتحی، ۱۳۹۴-۱۳۹۷)، کلاه‌قرمزی (ایرج طهماسب و حمید جبلی)، کتاب‌فروشی هدهد (مرضیه برومند، ۱۳۸۵)، می‌خواهم زنده بمانم (شهرام شاه‌حسینی، ۱۳۹۹-۱۴۰۰)…

 

آثار محبوب از تلویزیون‌های جهان

دوستان (۱۹۹۴-۲۰۰۴)، تاریک/ دارک (۲۰۱۷-۲۰۲۰)، پیکی بلایندرز (۲۰۱۳-)، چرنوبیل (۲۰۱۹)، زدن به سیم آخر/ بریکینگ بد (۲۰۰۸-۲۰۱۳)…

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز