متولد هشتم آبان ۱۳۵۷ در تهران
تحصیل در رشته حسابداری و اقتصاد
شروع به کار از ۱۳۷۷ با نوشتن برای مجله «گزارش فیلم»
نقدنویس، ویراستار و عضو تحریریه هفتهنامه «سینما» از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲
نویسنده ماهنامه «فیلم» از ۱۳۷۷ و مسئول تحریریه از ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۰
نویسنده و مجری برنامه «شبهای مستند» (نقد و گفتوگو درباره مستندهای مهم سینمای ایران برای شبکه «مستند») از ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳
تدریس سینما در مدرسه «هیلاج» از ۱۳۸۶ و موسسه «کارنامه» از ۱۳۹۵ و آموزشگاه «هشتمیلیمتری» از ۱۳۹۸
برگزاری ورکشاپهای متعدد در دانشگاههای تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، شریف و سایر شهرها…
نگارش و بازنویسی چند فیلمنامه سینمایی
برگزاری جلسات نمایش و نقد «چهارشنبههای فیلم و گپ» از ۱۳۹۳ تا کنون
عضویت در هیات داوری و انتخاب جشنوارههای دولتی و غیردولتی
برگزیده دو دوره جشن منتقدان
آثار محبوب از سینمای ایران
۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):
خانه سیاه است (فروغ فرخزاد، ۱۳۴۲)، خشت و آینه (ابراهیم گلستان، ۱۳۴۴)، گاو (داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)، گوزنها (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۳)، طبیعت بیجان (سهراب شهیدثالث، ۱۳۵۴)، سوتهدلان (علی حاتمی، ۱۳۵۶)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، کلوزآپ/ نمای نزدیک (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸)، درخت گلابی (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۶)، بودن یا نبودن (کیانوش عیاری، ۱۳۷۷)
و اینها (بدون ترتیب):
جنوب شهر (فرخ غفاری، ۱۳۳۷)، شب قوزی (فرخ غفاری، ۱۳۴۳)، اون شب که بارون اومد (کامران شیردل، ۱۳۴۷)، قیصر (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۸)، فرار از تله (جلال مقدم، ۱۳۵۰)، درشکهچی (نصرتالله کریمی، ۱۳۵۰)، چشمه (آربی اُوانسیان، ۱۳۵۱)، دشنه (فریدون گله، ۱۳۵۱)، شهر قصه (بیژن مفید…)، مغولها (پرویز کیمیاوی، ۱۳۵۲)، یک اتفاق ساده (سهراب شهیدثالث، ۱۳۵۲)، دایره مینا (داریوش مهرجویی، ۱۳۵۳)، موسرخه (عبداله غیابی، ۱۳۵۳)، سازش (محمد متوسلانی، ۱۳۵۳)، کندو (فریدون گُله، ۱۳۵۴)، سرایدار (خسرو هریتاش، ۱۳۵۵)، گزارش (عباس کیارستمی، ۱۳۵۶)، بنبست (پرویز صیاد، ۱۳۵۷)، مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، ۱۳۶۰)، نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۲)، دونده (امیر نادری، ۱۳۶۳)، اجارهنشینها (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۵)، طلسم (داریوش فرهنگ، ۱۳۶۵)، دستفروش (محسن مخملباف، ۱۳۶۵)، دندان مار (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۸)، پرده آخر (واروژ کریممسیحی، ۱۳۶۹)، نرگس (رخشان بنیاعتماد، ۱۳۷۰)، نیاز (علیرضا داوودنژاد، ۱۳۷۰)، خانه خلوت (مهدی صباغزاده، ۱۳۷۱)، زیر درختان زیتون (عباس کیارستمی، ۱۳۷۳)، جهانپهلوان تختی (بهروز افخمی، ۱۳۷۷)، شوکران (بهروز افخمی، ۱۳۷۸)، زیر نور ماه (رضا میرکریمی، ۱۳۷۹)، نفس عمیق (پرویز شهبازی، ۱۳۸۱)، بوتیک (حمید نعمتاله، ۱۳۸۲)، خواب تلخ (محسن امیریوسفی، ۱۳۸۲)، ماهیها عاشق میشوند (علی رفیعی، ۱۳۸۳)، تنها دو بار زندگی میکنیم (بهنام بهزادی، ۱۳۸۶)، درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷)، خانه پدری (کیانوش عیاری، ۱۳۸۹)، اینجا بدون من (بهرام توکلی، ۱۳۸۹)، اسب حیوان نجیبی است (عبدالرضا کاهانی، ۱۳۸۹)، آتلان (معین کریمالدینی، ۱۳۹۲)، ماجرای نیمروز (محمدحسین مهدویان، ۱۳۹۵)، سرخپوست (نیما جاویدی، ۱۳۹۷)، تیتی (آیدا پناهنده، ۱۳۹۹)…
آثار محبوب از سینمای جهان
۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):
شرلوک جونیر (باستر کیتن، ۱۹۲۴)، طلوع (فردریش ویلهلم مورنا، ۱۹۲۷)، آخر بهار (یاسوجیرو ازو، ۱۹۴۹)، در مکانی خلوت (نیکلاس ری، ۱۹۵۰)، اوگتسو مونوگاتاری (کنجی میزوگوچی، ۱۹۵۳)، بدنام (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۸)، ریو براوو (هاوارد هاکس، ۱۹۵۹)، شمال به آلاسکا (هنری هاتاوی، ۱۹۶۰)، چیزهای زندگی (کلود سوته، ۱۹۷۰)، سر آلفردو گارسیا را برایم بیاورید (سام پکینپا، ۱۹۷۴)
و اینها (بدون ترتیب):
شکوفههای پژمرده (دیوید وارک گریفیث، ۱۹۱۹)، کالسکه شبح (ویکتور شوستروم، ۱۹۲۱)، بیوه سرمست (اریک فن اشتروهایم، ۱۹۲۵)، رژه بزرگ (کینگ ویدور، ۱۹۲۵)، فرشته آبی (جوزف فون اشترنبرگ، ۱۹۳۰)، پیروزی اراده (لنی ریفنشتال، ۱۹۳۵)، پپه لو موکو (ژولین دوویویه، ۱۹۳۷)، حیوان انساننما (ژان رنوار، ۱۹۳۸)، کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)، محصول تصادفی (مروین لیروی، ۱۹۴۲)، بودن یا نبودن (ارنست لوبیچ، ۱۹۴۲)، روز خشم (کارل تئودور درایر، ۱۹۴۳)، بچههای بهشت (مارسل کارنه، ۱۹۴۱)، خیابان اسکارلت (فریتس لانگ، ۱۹۴۵)، سکوت شب (آلبرتو کاوالکانتی و…، ۱۹۴۵)، کلمانتاین عزیز من (جان فورد، ۱۹۴۶)، قاتلان (رابرت سیودماک، ۱۹۴۶)، نامه زنی ناشناس (ماکس افولس، ۱۹۴۸)، دزدان دوچرخه (ویتوریو دسیکا، ۱۹۴۸)، منطقه کلرادو (رائول والش، ۱۹۴۹)، مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹)، اورفه (ژان کوکتو، ۱۹۵۰)، جاده (فدریکو فلینی، ۱۹۵۴)، جانی گیتار (نیکلاس ری، ۱۹۵۴)، هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)، مردی از لارامی (آنتونی مان، ۱۹۵۵)، هفت مرد از حالا (باد باتیکر، ۱۹۵۶)، فرشتگان آلوده (داگلاس سیرک، ۱۹۵۷)، میزهای جداگانه (دلبرت مان، ۱۹۵۸)، ماجرا (میکلآنجلو آنتونیونی، ۱۹۵۹)، آپارتمان (بیلی وایلدر، ۱۹۶۰)، ویریدیانا (لوییس بونوئل، ۱۹۶۱)، بیلیاردباز (رابرت راسن، ۱۹۶۱)، در کمال خونسردی (ریچارد بروکس، ۱۹۶۷)، سامورایی (ژانپییر ملویل، ۱۹۶۷)، ماجراجویان/ حادثهجویان (روبر انریکو، ۱۹۶۷)، این گروه خشن (سام پکینپا، ۱۹۶۹)، زانوی کلر (اریک رومر، ۱۹۷۰)، سولاریس (آندری تارکوفسکی، ۱۹۷۱)، پدرخوانده (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۲)، حالا نگاه نکن (نیکلاس روگ، ۱۹۷۳)، روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه، ۱۹۸۴)، شاهد (پیتر ویر، ۱۹۸۵)، ده فرمان (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۸۸)، قلب زمستانی (کلود سوته، ۱۹۹۲)، عریان (مایک لی، ۱۹۹۳)، داستان عامهپسند (کوئنتین تارانتینو، ۱۹۹۴)، بیمار انگلیسی (آنتونی مینگلا، ۱۹۹۶)، ماهی بزرگ (تیم برتن، ۲۰۰۳)، فینیکس/ ققنوس (کریستیان پتسولد، ۲۰۱۴)…
آثار محبوب از تلویزیون ایران
داییجان ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۵)، هزاردستان (علی حاتمی، ۱۳۶۷)…
آثار محبوب از تلویزیونهای جهان
(بدون ترتیب): شرلوک هلمز (۱۹۸۴-۱۹۹۴)، ۲۴ (۲۰۰۱-۲۰۱۴)، گمشدگان (۲۰۰۴-۲۰۱۰)، زدن به سیم آخر/ بریکینگ بد (۲۰۰۸-۲۰۱۳)، والندر (۲۰۰۸-۲۰۱۶)، بازی تاجوتخت (۲۰۱۱-۲۰۱۹)…
سلام
خسته نباشید
اگر امکانش هست از آقای قطبیزاده بپرسید که چرا نام فیلم «همشهری کین» در فهرست آثار محبوبشان نیست؟
چون به خاطر دارم در میز نقد برنامه «هفت» در حضور آقای فراستی جانانه از این فیلم دفاع میکردند و «همشهری کین» رو در حکم مونالیزای داوینچی میدانستند و بسیار آن را دوست میداشتند.
درود بر شما