بهنام شریفی

بهنام شریفی

متولد سوم تیر ۱۳۶۴ در شهر تهران
کارشناس ارشد زبان و ادبیات پارسی
آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی از ۱۳٨٨ به عنوان منتقد فیلم در روزنامه «تهران امروز»

فعالیت به عنوان منتقد در مجله‌های «فیلم» (۱۳٨٨-۱۳۹۰)، «دنیای تصویر» (۱۳٨٨ تا امروز)، «فیلم‌نگار» (۱۳٨٨-۱۳۹۰ و ۱۳۹۷-۱۳۹۹)، «تجربه» (۱۳۹۷-۱۳۹۹)… و سایت‌های «کافه سینما» (۱۳٨٨-۱۳۹۹)، «سینمای ما» (۱۳٨۷-۱۳٨٨)… و صفحه‌های «فیلم نیوز» (۱۳۹۹ تا امروز)، «سینما دیلی» (از ۱۳۹۷ تا امروز)
دبیر سرویس سینمای ایران در روزنامه «اعتماد» (مهر تا اسفند ۱۳۹۲)
دبیر سرویس فرهنگ و هنر در روزنامه «ابتکار» (مهر تا اسفند ۱۳۹۵)
سردبیر سایت «دیالوگ‌نیوز» (مهر تا نیمه بهمن ۱۳۹۸)
حضور در چند برنامه «سینما معیار» در رادیو گفت‌وگو به عنوان کارشناس سینما
تحلیلگر روان‌شناسی تحلیلی و سینما در موسسه «روان تحلیل» ( موسسه یونگ تهران) از آذر ۱۳۹۷ تا امروز با سابقه برگزاری ۷۰ جلسه


فیلم‌های محبوب ایرانی

۱۰ فیلم برتر:

خشت و آینه (ابراهیم گلستان، ۱۳۴۴)، کندو (فریدون گله، ۱۳۵۴)، کلوزآپ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸)، باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی، ۱۳۶۴)، هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، قیصر (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۸)، حاجی واشنگتن (علی حاتمی، ۱۳۶۰)، دونده (امیر نادری، ۱۳۶۳)، شطرنج باد (محمدرضا اصلانی، ۱۳۵۵)

 

فیلم‌های محبوب جهانی

۱۰ فیلم برتر:

پاریس تگزاس (ویم وندرس، ۱۹۸۴)، زنی تحت تٲثیر (جان کاساوتیس، ۱۹۷۴)، ارتش سایه‌ها (ژان‌پی‌یر ملویل، ۱۹۶۹)، استاکر (آندری تارکوفسکی، ۱۹۷۹)، فریادها و نجواها (اینگمار برگمان، ۱۹۷۲)، سرگیجه (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵٨)، همشهری کین (اورسن ولز، ۱۹۴۱)، راشومون (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۰)، آمارکورد (فدریکو فلینی، ۱۹۷۳)، گذران زندگی (ژان‌لوک گدار، ۱۹۶۲)

و این‌ها (بدون ترتیب):

ژنرال (باستر کیتن و کلاید بروکمن، ۱۹۲۶)، جادوگر شهر آز (ویکتِر فلمینگ، ۱۹۳۹)، کفش‌های قرمز (مایکل پاول و امریک پرسبرگر، ۱۹۴۵)، دزدان دوچرخه (ویتوریو دسیکا، ۱۹۴٨)، مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹)، سانست بولوار (بیلی وایلدر، ۱۹۵۰)، در مکانی خلوت (نیکلاس ری، ۱۹۵۰)، زیستن (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۲)، داستان توکیو (یاسوجیرو ازو، ۱۹۵۳)، اوردت/ کلام (کارل تئودور درایر، ۱۹۵۵)، چهارصد ضربه (فرانسوا تروفو، ۱۹۵۹)، ریو براوو (هاوارد هاکس، ۱۹۵۹)، جیب‌بر (روبر برسون، ۱۹۵۹)، شمال از شمال غربی (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۹)، ماجرا (میکل‌آنجلو آنتونیونی، ۱۹۶۰)، از نفس افتاده (ژان‌لوک گدار، ۱۹۶۰)، آپارتمان (بیلی وایلدر، ۱۹۶۰)، ژول و جیم (فرانسوا تروفو، ۱۹۶۲)، مردی که لیبرتی والانس را کشت (جان فورد، ۱۹۶۲)، تحقیر (ژان‌لوک گدار، ۱۹۶۳)، هشت‌ونیم (فدریکو فلینی، ۱۹۶۳)، پرسونا (اینگمار برگمان، ۱۹۶۶)، موشت (روبر برسون، ۱۹۶۷)، قوش (کن لوچ، ۱۹۶۹)، پدرخوانده (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۲)، جذابیت پنهان بورژوازی (لوییس بونوئل، ۱۹۷۲)، روح کندوی عسل (ویکتور اریسه، ۱۹۷۳)، حالا نگاه نکن (نیکلاس روگ، ۱۹۷۳)، پدرخوانده ۲ (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۴)، محله چینی‌ها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)، مکالمه (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۴)، کشتار با اره‌برقی در تگزاس (توبی هوپر، ۱۹۷۴)، آینه (آندری تارکوفسکی، ۱۹۷۵)، مسافر (میکل‌آنجلو آنتونیونی، ۱۹۷۵)، راننده تاکسی (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۷۶)، کله‌پاک‌کن (دیوید لینچ، ۱۹۷۷)، گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی، ۱۹٨۰)، مخمل آبی (دیوید لینچ، ۱۹٨۶)، زندگی دوگانه ورونیک (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۹۱)…

 

سریال‌های محبوب ایرانی

هزاردستان (علی حاتمی، ۱۳۶۷)، دایی‌جان ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۵)، روزی روزگاری (امرالله احمدجو، ۱۳۷۱)، وضعیت سفید (حمید نعمت‌الله، ۱۳۹۰)، هزاران چشم (کیانوش عیاری، ۱۳۸۲)…

 

سریال‌های محبوب جهانی

تویین پیکس (۱۹۹۰-۲۰۱۷)، سوپرانوها (۱۹۹۹-۲۰۰۷)، تبلیغات‌چی‌ها/ مد مِن (۲۰۰۷-۲۰۱۵)، زدن به سیم آخر/ بریکینگ بد (۲۰۰۸-۲۰۱۳)، دوستان (۱۹۹۴-۲۰۰۴)


راه‌های ارتباطی با منتقد

آی‌دی صفحه اینستاگرام: behnam.sharifi.5

پست الکترونیکی: behnamm.sharifi.1985@gmail.com

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز