سید آریا قریشی

سید آریا قریشی

متولد پانزدهم خرداد ۱۳۶۷ در شهر بابل

کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تهران

آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی از سال ۱۳۸۷ به عنوان منتقد با وب‌سایت «سینمای ما»

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران از ۱۳۹۷ تا امروز

همکاری با ماهنامه «دنیای تصویر» از ۱۳۸۹ تا امروز

همکاری با ماهنامه «فیلم‌نگار» از ۱۳۸۹ تا امروز

همکاری با ماهنامه «۲۴» از ۱۳۹۸ تا امروز

همکاری با نشریه‌های متعدد از جمله فصلنامه «نگاه نو»، ماهنامه‌های «فیلم»، «سرآمد» (نشریه بنیاد ملی نخبگان) و «هفت نگاه»، روزنامه‌های «قدس»، «تهران امروز»، «هفت صبح» و «آرمان»، وب‌سایت‌های «کافه سینما» و «سینمانگار»، نشریه‌های روزانه (بولتن) بیست‌وششمین دوره جشنواره فیلم کودک و نوجوان (مهر ۱۳۹۱) و سی‌ویکمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۳۹۱) و…

عضو هیأت داوران نوزدهمین و بیستمین دوره جشن حافظ (جشن دنیای تصویر؛ سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹)

عضو آکادمی و هیأت داوران بیست‌ویکمین جشن سینمای ایران (جشن «خانه سینما») در سال ۱۳۹۸

سابقه حضور به عنوان کارشناس و منتقد در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی از جمله برنامه رادیویی «سینمامعیار» و برنامه تلویزیونی «شهر فرنگ»

دریافت جایزه بهترین مقاله از ششمین جشن نوشتار سینمای ایران (۱۳۹۸)


فیلم‌های محبوب ایرانی

۱۰ فیلم برتر:

ردپای گرگ (مسعود کیمیایی، ۱۳۷۲)، هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۹)، سرب (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۸)، کندو (فریدون گله، ۱۳۵۴)، شوکران (بهروز افخمی، ۱۳۷۹)، تنگنا (امیر نادری، ۱۳۵۲)، حاجی واشنگتن (علی حاتمی، ۱۳۶۱)، مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، ۱۳۶۰)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، زیر پوست شهر (رخشان بنی‌اعتماد، ۱۳۷۹)

و این‌ها (بدون ترتیب و محدود به یک فیلم از هر کارگردان):

داش‌آکل (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۰)، خداحافظ رفیق (امیر نادری، ۱۳۵۰)، زیر پوست شب (فریدون گله، ۱۳۵۳)، در غربت (سهراب شهیدثالث، ۱۳۵۴)، بن‌بست (پرویز صیاد، ۱۳۵۷)، اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۶)، کلوزآپ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸)، خواهران غریب (کیومرث پوراحمد، ۱۳۷۵)، نفس عمیق (پرویز شهبازی، ۱۳۸۲)، درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۸)

 

فیلم‌های محبوب جهانی

۱۰ فیلم برتر:

پدرخوانده ۲ (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۴)، پدرخوانده (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۲)، کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)، نوسفراتو (فریدریش ویلهلم مورنا، ۱۹۲۲)، روشنایی‌های شهر (چارلی چاپلین، ۱۹۳۱)، طلوع (فریدریش ویلهلم مورنا، ۱۹۲۷)، جویندگان (جان فورد، ۱۹۵۶)، کاگه موشا (آکیرا کوروساوا، ۱۹۸۰)، سامورایی (ژان‌پی‌یر ملویل، ۱۹۶۷)، آمادئوس (میلوش فورمن، ۱۹۸۴)

و این‌ها (بدون ترتیب و محدود به یک فیلم از هر کارگردانی که اثری در ده فیلم اول ندارد):

ملکه کلی (اریک فون اشتروهایم، ۱۹۲۹)، فرشته آبی (جوزف فون اشترنبرگ، ۱۹۳۰)، شبی در اپرا (سام وود، ۱۹۳۵)، روز برمی‌آید (مارسل کارنه، ۱۹۳۹)، ایوان مخوف: قسمت اول (سرگئی آیزنشتاین، ۱۹۴۴)، غرامت مضاعف (بیلی وایلدر، ۱۹۴۴)، خیابان اسکارلت (فریتس لانگ، ۱۹۴۵)، چه زندگی شگفت‌انگیزی (فرانک کاپرا، ۱۹۴۶)، بدنام (آلفرد هیچکاک، ۱۹۴۶)، گنج‌های سیرامادره (جان هیوستن، ۱۹۴۸)، التهاب (رائول والش، ۱۹۴۹)، آواز در باران (جین کلی و استنلی دانن، ۱۹۵۲)، زندگی تبهکارانه آرچیبالدو د لا کروز (لوییس بونوئل، ۱۹۵۵)، نشانی از شر (اورسن ولز، ۱۹۵۸)، ریو براوو (هاوارد هاکس، ۱۹۵۹)، کوایدان (ماساکی کوبایاشی، ۱۹۶۴)، دکتر ژیواگو (دیوید لین، ۱۹۶۵)، آگراندیسمان (میکل‌آنجلو آنتونیونی، ۱۹۶۶)، گروه خشن (سام پکین‌پا، ۱۹۶۹)، نیش (جرج روی هیل، ۱۹۷۳)، محله چینی‌ها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)، بری لیندن (استنلی کوبریک، ۱۹۷۵)، جوزی ولز یاغی (کلینت ایستوود، ۱۹۷۶)، اتاق سبز (فرانسوا تروفو، ۱۹۷۸)، گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۸۰)، پاریس تگزاس (ویم وندرس، ۱۹۸۴)، روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه، ۱۹۸۴)، رز ارغوانی قاهره (وودی آلن، ۱۹۸۵)، سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۸)، راه کارلیتو (برایان دی‌پالما، ۱۹۹۳)، فهرست شیندلر (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۳)، داستان عامه‌پسند (کوئنتین تارانتینو، ۱۹۹۴)، چانگ‌کینگ اکسپرس (وونگ کاروای، ۱۹۹۴)، مخمصه (مایکل مان، ۱۹۹۵)، زندگی زیباست (روبرتو بنینی، ۱۹۹۷)، تعقیب (کریستوفر نولان، ۱۹۹۸)، ای برادر، کجایی؟ (برادران کوئن، ۲۰۰۰)، ماهی بزرگ (تیم برتن، ۲۰۰۳)، سقوط (الیور هیرشبیگل، ۲۰۰۴)، وال-ای (اندرو استنتن، ۲۰۰۸)…


راه‌های ارتباطی با منتقد

آی‌دی صفحه اینستاگرام: aria_ghoreishi

پست الکترونیکی: a.ghoreishi88@gmail.com

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز