پایان زمین (۱۴۰۰)
پایان زمین (۱۴۰۰)

پایان زمین (1400)

کارگردان : مجتبی شهدادی
فیلم‌نامه‌نویس: علی افشار
بازیگران: طرفداران محیط زیست
سایر عوامل: سارنگ فرزانفر، پوریا مددی، امید صدیقی (فیلم‌برداران)، سحر غلامی (تدوینگر)، سعید شعبانی‌نژاد (آهنگ‌ساز)
ژانر : مستند
محصول : ایران
زبان : فارسی
مدت زمان : 15 دقیقه
خلاصه داستان :

روایتی از آلودگی زیست‌محیطی دریاچه سیاه گاو آبدانان ایلام که بر اثر زباله‌های پلاستیکی به وجود آمده است و حیات موجودات دریایی و در نتیجه ویرانی زیست انسان و حیات طبیعی را به دنبال خواهد داشت.

  نوشته‌های منتقدان سحر عصرآزاد: سویه‌ای هوشمندانه در زیرمتن مستند هست که دو گروه انسان را در مواجهه غیرمستقیم با هم قرار می‌دهد؛ گروهی که عمق دریاچه‌ی انباشته از زباله‌های پلاستیکی و... کار آن‌هاست و گروهی که درصدد جمع‌آوری همان زباله‌ها برمی‌آید. این مواجهه دراماتیک، دو روی سکه مواجهه انسانی با طبیعت و محیط زیست است که نقطه تلاقی آن زمین و کره خاکی ماست که می‌دانیم حال و روز خوشی ندارد و همین وضعیت برآیند عدم توازن بین این دو گروه انسان‌هاست. مانور مداوم دوربین روی بطری‌های خالی که در عمق آب رسوب کرده‌اند و دست‌هایی که آن‌ها را جمع می‌کند، پیوند معنادار خود را با زیرمتن اثر به شکل غیرمستقیم برقرار می‌کند... مطالعه نقد کامل   منوچهر دین‌پرست: «پایان زمین» دو ویژگی جدی و عمده دارد که باید مد نظر قرار داد. یکی تصویربرداری خوبی که از کف دریاچه شده و دیگری گفتار متنی که دقیق و بی‌حاشیه است و از زیاده‌گویی اجتناب کرده است. به باور نویسنده این متن، چنین مستندهایی می‌تواند نمونه مناسبی برای ساخت مستندهایی درباره محیط زیست باشد که نه‌تنها هشداردهنده‌اند بلکه آموزش و تحقیق نیز در آن لحاظ شده است... مطالعه نقد کامل

امتیازهای منتقدان

سحر عصرآزاد
منوچهر دین‌پرست

میانگین

۷۰ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

سحر عصرآزاد: سویه‌ای هوشمندانه در زیرمتن مستند هست که دو گروه انسان را در مواجهه غیرمستقیم با هم قرار می‌دهد؛ گروهی که عمق دریاچه‌ی انباشته از زباله‌های پلاستیکی و… کار آن‌هاست و گروهی که درصدد جمع‌آوری همان زباله‌ها برمی‌آید. این مواجهه دراماتیک، دو روی سکه مواجهه انسانی با طبیعت و محیط زیست است که نقطه تلاقی آن زمین و کره خاکی ماست که می‌دانیم حال و روز خوشی ندارد و همین وضعیت برآیند عدم توازن بین این دو گروه انسان‌هاست. مانور مداوم دوربین روی بطری‌های خالی که در عمق آب رسوب کرده‌اند و دست‌هایی که آن‌ها را جمع می‌کند، پیوند معنادار خود را با زیرمتن اثر به شکل غیرمستقیم برقرار می‌کند… مطالعه نقد کامل

 

منوچهر دین‌پرست: «پایان زمین» دو ویژگی جدی و عمده دارد که باید مد نظر قرار داد. یکی تصویربرداری خوبی که از کف دریاچه شده و دیگری گفتار متنی که دقیق و بی‌حاشیه است و از زیاده‌گویی اجتناب کرده است. به باور نویسنده این متن، چنین مستندهایی می‌تواند نمونه مناسبی برای ساخت مستندهایی درباره محیط زیست باشد که نه‌تنها هشداردهنده‌اند بلکه آموزش و تحقیق نیز در آن لحاظ شده است… مطالعه نقد کامل

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز