تصور (۱۴۰۱)
تصور (۱۴۰۱)

تصور (1401)

اولین نمایش جهانی در جشنواره کن 2022 و نامزد جایزه دوربین طلا
کارگردان : علی بهراد
فیلم‌نامه‌نویس: علی بهراد
بازیگران: لیلا حاتمی، مهرداد صدیقیان و...
سایر عوامل: علی‌رضا برازنده (مدیر فیلم‌برداری)، عماد خدابخش (تدوینگر)، علی‌رضا افکاری (آهنگ‌ساز)
ژانر : درام
محصول : ایران
زبان : فارسی، انگلیسی
مدت زمان :78 دقیقه
خلاصه داستان :

یک راننده تاکسی هر شب زنی را سوار می‌کند که انعکاسی از چهره دختر دلخواهش است؛ لیلی دختری شیرینی‌پز که در فروشگاهی مشغول به کار است. راننده جوان عاشق او است و مدام به بهانه خریدن کیک و شکلات به آن‌جا می‌رود و حتی گاهی تصور می‌کند که زن کیک خامه‌ای در دهانش می‌گذارد و با محبت به او نگاه می‌کند.

  نوشته‌های منتقدان فاطمه فریدن: فیلم لحنی رویاگون دارد و عامدانه دارای پرش‌های زمانی در قالب اپیزودیک است؛ به این روش که زمان در این روایت بر روال عادی و در دنیای طبیعی طبق معیارهای زمانیِ معمول حرکت نمی‌کند. فقط شب است که به چشم رویت می‌شود و مخاطب درمی‌یابد که تصورهای ذهنی آدم‌ها، شب‌هنگام رخ می‌دهند و به دام شلوغی‌های روز در خیابان نمی‌افتند... مطالعه نقد کامل   سید رضا صائمی: «تصور» را می‌توان قصه‌ای سوررئالیستی از تجربه‌های عاشقانه دانست که در روایتی غیرخطی به تصویر کشیده می‌شود و حتی می‌توان گفت که داستان مشخصی ندارد و بیش‌تر روایت موقعیت‌ها و شخصیت‌هاست که در سیالیت دوربین بازنمایی می‌شوند. اگر بخواهیم قصه را در یک روایت هویتمندانه خلاصه کنیم شاید بتوان گفت «تصور» درباره یک راننده تاکسی اینترنتی است که به میانجی آن، قصه‌های زنان مسافر او روایت می‌شوند... مطالعه نقد کامل

امتیازهای منتقدان

فاطمه فریدن
سید رضا صائمی

میانگین

۵۵ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

فاطمه فریدن: فیلم لحنی رویاگون دارد و عامدانه دارای پرش‌های زمانی در قالب اپیزودیک است؛ به این روش که زمان در این روایت بر روال عادی و در دنیای طبیعی طبق معیارهای زمانیِ معمول حرکت نمی‌کند. فقط شب است که به چشم رویت می‌شود و مخاطب درمی‌یابد که تصورهای ذهنی آدم‌ها، شب‌هنگام رخ می‌دهند و به دام شلوغی‌های روز در خیابان نمی‌افتند… مطالعه نقد کامل

 

سید رضا صائمی: «تصور» را می‌توان قصه‌ای سوررئالیستی از تجربه‌های عاشقانه دانست که در روایتی غیرخطی به تصویر کشیده می‌شود و حتی می‌توان گفت که داستان مشخصی ندارد و بیش‌تر روایت موقعیت‌ها و شخصیت‌هاست که در سیالیت دوربین بازنمایی می‌شوند. اگر بخواهیم قصه را در یک روایت هویتمندانه خلاصه کنیم شاید بتوان گفت «تصور» درباره یک راننده تاکسی اینترنتی است که به میانجی آن، قصه‌های زنان مسافر او روایت می‌شوند… مطالعه نقد کامل

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز