رهاسازی (۲۰۲۲)
رهاسازی (۲۰۲۲)

رهاسازی (2022)

کارگردان : آنتوان فوکوآ
فیلم‌نامه‌نویس: ویلیام ان. کولاژ
بازیگران: ویل اسمیت، بن فاستر، چارمِین بینگوآ، استیون آگ، مصطفی شاکر، تیموتی هاتن و...
سایر عوامل: رابرت ریچاردسن (مدیر فیلم‌برداری)، کانرد باف چهارم (تدوینگر)، مارسلو زارووس (آهنگ‌ساز)
ژانر : اکشن، تریلر
محصول : ایالات متحده
زبان : انگلیسی
مدت زمان : 132 دقیقه
خلاصه داستان :

برده‌ای فراری از میان مرداب‌های لوییزیانا عبور می‌کند تا از دست مالکان مزارعی بگریزد که او را تا سر حد مرگ برده بودند.

  نوشته‌های منتقدان اردوان وزیری: شیوه فیلم‌برداری و نوع لنزها، نماهای هوایی و اکستریم لانگ‌شات، رنگ مونوکروم و مهم‌تر از آن، طراحی چهره‌پردازی و نقش‌آفرینی ویل اسمیت، نه‌فقط به عنوان تمهیدات تصویری و ویژگی‌های ساختار سینمایی، بلکه از منظر پیشبرد روایت نیز با حال‌وهوای داستان هماهنگ هستند. پلان‌های هوایی فیلم جنبه صرفا تزیینی یا به‌اصطلاح کارت‌پستالی ندارند، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از روایت فیلم هستند؛ چشم ناظر و حامی خداوند در مسیر حرکت پیتر به سمت آزادی و نشانه‌ای از قدرت مسلط و بی‌رحم طبیعت... مطالعه نقد کامل     منوچهر دین‌پرست: رهاسازی اگرچه جنبشی مقام و ریشه‌دار است اما جان‌های بسیاری برای آزادی از دست رفتند تا زندگی را به بسیاری از سیاه‌پوستان بازگردانند. شاید با دیدن این فیلم در برخی صحنه‌ها، گفته‌ها و رفتارها را تصنعی و شعاری بدانیم اما باید دقت کرد که کارگردان میان ایمان و استقامت پیتر برای رهایی از بندگی و فرار او از باتلاق بردگی پیوندی معنایی ایجاد کرده است تا مخاطب عمق رهایی را به‌خوبی درک کند... مطالعه نقد کامل   علی احسانی: آنتوان فوکوآ با فرمول‌های امتحان‌پس‌داده کارخانه رویاسازی هالیوود، اثری اکشن و خوش‌ریتم ساخته است که در لوای داستان واقعی که حادث شده، قهرمانش را به سر منزل مقصود می‌رساند. تک‌رنگ و مونوکروم کردن بخش اعظم شمایل دیداری فیلم به سبب سیاهی و ستمی که بر جامعه مهاجران آفریقایی توسط سپیدپوستان اعمال می‌شود شاید ترفندی بدیهی به نظر برسد اما این میزان تقسیم بصری و روایی اثر به سیاهی و سپیدی مطلق با باورهای پیتر - که برای رهایی و رستگاری یک‌تنه با یک قشون آدم شرور می‌جنگد - نچسب به نظر می‌رسد... مطالعه نقد کامل

امتیازهای منتقدان

اردوان وزیری
منوچهر دین‌پرست
علی احسانی

میانگین

۷۰ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

اردوان وزیری: شیوه فیلم‌برداری و نوع لنزها، نماهای هوایی و اکستریم لانگ‌شات، رنگ مونوکروم و مهم‌تر از آن، طراحی چهره‌پردازی و نقش‌آفرینی ویل اسمیت، نه‌فقط به عنوان تمهیدات تصویری و ویژگی‌های ساختار سینمایی، بلکه از منظر پیشبرد روایت نیز با حال‌وهوای داستان هماهنگ هستند. پلان‌های هوایی فیلم جنبه صرفا تزیینی یا به‌اصطلاح کارت‌پستالی ندارند، بلکه بخشی جدایی‌ناپذیر از روایت فیلم هستند؛ چشم ناظر و حامی خداوند در مسیر حرکت پیتر به سمت آزادی و نشانه‌ای از قدرت مسلط و بی‌رحم طبیعت… مطالعه نقد کامل  

 

منوچهر دین‌پرست: رهاسازی اگرچه جنبشی مقام و ریشه‌دار است اما جان‌های بسیاری برای آزادی از دست رفتند تا زندگی را به بسیاری از سیاه‌پوستان بازگردانند. شاید با دیدن این فیلم در برخی صحنه‌ها، گفته‌ها و رفتارها را تصنعی و شعاری بدانیم اما باید دقت کرد که کارگردان میان ایمان و استقامت پیتر برای رهایی از بندگی و فرار او از باتلاق بردگی پیوندی معنایی ایجاد کرده است تا مخاطب عمق رهایی را به‌خوبی درک کند… مطالعه نقد کامل

 

علی احسانی: آنتوان فوکوآ با فرمول‌های امتحان‌پس‌داده کارخانه رویاسازی هالیوود، اثری اکشن و خوش‌ریتم ساخته است که در لوای داستان واقعی که حادث شده، قهرمانش را به سر منزل مقصود می‌رساند. تک‌رنگ و مونوکروم کردن بخش اعظم شمایل دیداری فیلم به سبب سیاهی و ستمی که بر جامعه مهاجران آفریقایی توسط سپیدپوستان اعمال می‌شود شاید ترفندی بدیهی به نظر برسد اما این میزان تقسیم بصری و روایی اثر به سیاهی و سپیدی مطلق با باورهای پیتر – که برای رهایی و رستگاری یک‌تنه با یک قشون آدم شرور می‌جنگد – نچسب به نظر می‌رسد… مطالعه نقد کامل

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز