آواز قو (۲۰۲۱)
آواز قو (۲۰۲۱)

آواز قو (2021)

نامزد جایزه گلدن گلوب 2022 بهترین بازیگر مرد اصلی یک فیلم درام (ماهرشالا علی)
کارگردان : بنجامین کلیری
فیلم‌نامه‌نویس: بنجامین کلیری
بازیگران: ماهرشالا علی، نئومی هریس، آکوافینا، گلن کلوس، آدام بیچ و...
سایر عوامل: ماسانوبو تاکایاناگی (مدیر فیلم‌برداری)، ناتان نیوجِنت (تدوینگر)، جی ودلی (آهنگ‌ساز)
ژانر : درام، عاشقانه، علمی‌خیالی
محصول : ایالات متحده
زبان : انگلیسی
مدت زمان : 112 دقیقه
خلاصه داستان :

در آینده‌ای نزدیک، مردی که بیماری مرگباری دارد یک راه‌حل از نظر احساسی پیچیده را پیدا می‌کند تا همسر و پسرش را از غم و اندوه مرگ خود رها کند. او بدون این‌که آن‌ها متوجه شوند، نسخه‌ای از خودش را شبیه‌سازی می‌کند.

  نوشته‌های منتقدان ساسان گلفر: دنیای آینده‌ای که بنجامین کلیری در اولین فیلم بلندش (بعد از کارگردانی دو فیلم کوتاه موفق «لکنت» و «موج» و نوشتن فیلم‌نامه‌ پنج فیلم کوتاه) تصویر کرده است، تفاوت چندانی با دنیای امروز ندارد و فقط اندکی پاکیزه‌تر و شسته‌رفته‌تر، اندکی خودکارتر و فناورانه‌تر و البته اندکی دلگیرتر و غمگین‌تر و کم‌جمعیت‌تر است. همین دنیای غم‌انگیز امروز ماست و تفاوتی اگر هست، در ابزارهایی مانند وسایل ارتباطی، ساعت و نشانگر زمان، خودروی خودران یا پاپ‌آپ مقابل شیر دستشویی است. امانوئل لویناس در کتاب «زمان و دیگری» نوشته است: «ابزارها آن‌قدر به یکدیگر ارجاع می‌دهند تا بالاخره ما را از لزوم توجه به وجود آگاه کنند. وقتی کلید برق دستشویی خانه را روشن می‌کنیم، یک مسأله‌ کاملاً هستی‌شناسانه را پیش روی خود می‌گشاییم.» «آواز قو» مفاهیم عمیق فلسفی را در قالب یک داستان کمابیش عادی بازگو می‌کند... مطالعه نقد کامل

امتیازهای منتقدان

ساسان گلفر

میانگین

۷۰ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

ساسان گلفر: دنیای آینده‌ای که بنجامین کلیری در اولین فیلم بلندش (بعد از کارگردانی دو فیلم کوتاه موفق «لکنت» و «موج» و نوشتن فیلم‌نامه‌ پنج فیلم کوتاه) تصویر کرده است، تفاوت چندانی با دنیای امروز ندارد و فقط اندکی پاکیزه‌تر و شسته‌رفته‌تر، اندکی خودکارتر و فناورانه‌تر و البته اندکی دلگیرتر و غمگین‌تر و کم‌جمعیت‌تر است. همین دنیای غم‌انگیز امروز ماست و تفاوتی اگر هست، در ابزارهایی مانند وسایل ارتباطی، ساعت و نشانگر زمان، خودروی خودران یا پاپ‌آپ مقابل شیر دستشویی است. امانوئل لویناس در کتاب «زمان و دیگری» نوشته است: «ابزارها آن‌قدر به یکدیگر ارجاع می‌دهند تا بالاخره ما را از لزوم توجه به وجود آگاه کنند. وقتی کلید برق دستشویی خانه را روشن می‌کنیم، یک مسأله‌ کاملاً هستی‌شناسانه را پیش روی خود می‌گشاییم.» «آواز قو» مفاهیم عمیق فلسفی را در قالب یک داستان کمابیش عادی بازگو می‌کند… مطالعه نقد کامل

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز