دیشب در سوهو/ شب گذشته در سوهو (۲۰۲۱)
دیشب در سوهو/ شب گذشته در سوهو (۲۰۲۱)

دیشب در سوهو/ شب گذشته در سوهو (2021)

نامزد جایزه فن‌هارت3 در جشنواره ونیز 2021
کارگردان : ادگار رایت
فیلم‌نامه‌نویس: ادگار رایت و کریستی ویلسن-کرنز بر اساس داستانی از رایت
بازیگران: تامِسین مک‌کنزی، آنیا تیلر-جوی، مت اسمیت، دایانا ریگ، ترنس استمپ و...
سایر عوامل: چونگ چونگ-هون (مدیر فیلم‌برداری)، پل مَچ‌لیس (تدوینگر)، استیون پرایس (آهنگ‌ساز)
ژانر : درام، ترسناک، معمایی، جنایی
محصول : انگلیس
زبان : انگلیسی
مدت زمان : 116 دقیقه
خلاصه داستان :

دختری که می‌تواند روزی یک طراح مد موفق باشد پس از نقل مکان به لندن و حضور در دانشکده، به شکل اسرارآمیزی از دهه 1960 سر درمی‌آورد؛ جایی که با یک دختر خواننده جاه‌طلب و خوش‌آتیه روبه‌رو می‌شود که مورد سوءاستفاده مردان قرار می‌گیرد.

  نوشته‌های منتقدان ساسان گلفر: «این‌جا لندنه. توی هر اتاق، هر ساختمون و گوشه هر خیابون شهر یه نفر مُرده.» شاید این لغزش زبانی خانم کالینز صاحبخانه که به جای مصدر «کشته شدن» از «مردن» استفاده می‌کند، نوعی فرافکنی ناخودآگاه از جنس فرویدی-لکانی باشد و شاید هم کوششی برای آرامش بخشیدن به دخترک هراسان مستأجر است؛ اما هرچه هست، او خواسته یا ناخواسته به تاریخ خشونت شهری اشاره می‌کند که یکی از سرآمدهای دو ژانر ترسناک و جنایی-رازآلود است و این جمله را در تازه‌ترین فیلم نویسنده/کارگردانی بر زبان آورده که در دو دهه گذشته به زیباترین و عجیب‌ترین شکل ممکن روی مرز میان فیلم‌سازی ژانر و نگره مؤلف قدم برداشته است. «شب گذشته در سوهو»/ Last Night in Soho هفتمین فیلم بلند داستانی ادگار رایت در مقام کارگردان و نهمین فیلم‌نامه بلندش که روی پرده سینما رفته است، هم نمونه‌ای موفق در ژانر جنایی است و هم کوششی مثال‌زدنی در احیای ژانر وحشت که در دهه گذشته به اغمایی سخت فرو رفته بود و گویی قصد برخاستن از خواب مرگ را نداشت... مطالعه نقد کامل

امتیازهای منتقدان

ساسان گلفر

میانگین

۷۰ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

ساسان گلفر: «این‌جا لندنه. توی هر اتاق، هر ساختمون و گوشه هر خیابون شهر یه نفر مُرده.» شاید این لغزش زبانی خانم کالینز صاحبخانه که به جای مصدر «کشته شدن» از «مردن» استفاده می‌کند، نوعی فرافکنی ناخودآگاه از جنس فرویدی-لکانی باشد و شاید هم کوششی برای آرامش بخشیدن به دخترک هراسان مستأجر است؛ اما هرچه هست، او خواسته یا ناخواسته به تاریخ خشونت شهری اشاره می‌کند که یکی از سرآمدهای دو ژانر ترسناک و جنایی-رازآلود است و این جمله را در تازه‌ترین فیلم نویسنده/کارگردانی بر زبان آورده که در دو دهه گذشته به زیباترین و عجیب‌ترین شکل ممکن روی مرز میان فیلم‌سازی ژانر و نگره مؤلف قدم برداشته است. «شب گذشته در سوهو»/ Last Night in Soho هفتمین فیلم بلند داستانی ادگار رایت در مقام کارگردان و نهمین فیلم‌نامه بلندش که روی پرده سینما رفته است، هم نمونه‌ای موفق در ژانر جنایی است و هم کوششی مثال‌زدنی در احیای ژانر وحشت که در دهه گذشته به اغمایی سخت فرو رفته بود و گویی قصد برخاستن از خواب مرگ را نداشت… مطالعه نقد کامل

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز