آن شب (۱۳۹۷)
آن شب (۱۳۹۷)

آن شب (1397)

برنده جوایز بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد اصلی (شهاب حسینی) و بهترین فیلم‌نامه از جشنواره مولینس 2020
کارگردان : کوروش اهری
فیلم‌نامه‌نویس: کوروش اهری، میلاد جرموز
بازیگران: شهاب حسینی، نیوشا جعفریان، لیا اوگانیان، جرج مگوایر و...
سایر عوامل: مازیار مکانی (مدیر فیلم‌برداری)، مهدی واحدی، سپیده عبدالوهاب (تدوینگران)، نیما فخرآرا (آهنگ‌ساز)
ژانر : ترسناک، معمایی، تریلر
محصول : ایران، ایالات متحده
زبان : فارسی، انگلیسی
مدت زمان : 105 دقیقه
خلاصه داستان :

زوجی ایرانی که در آمریکا زندگی می‌کنند در یک هتل محبوس می‌شوند و اتفاق‌های مرموز و شومی آن‌ها را مجبور به رویارویی با رازهای پنهان‌شان از یکدیگر می‌کند.

  نوشته‌های منتقدان شادی حاجی‌مشهدی: در نگاه کلی، جهت‌گیری فیلم نسبت به زندگی و مقوله عذاب روح که در اثر خیانت، دروغ و گناه رخ می‌دهد، جسورانه است و دغدغه‌مندی و حساسیت فیلم‌ساز برای پیوند سوژه با فرم فعلی در ژانر وحشت نیز چالش‌برانگیز است. «آن شب»/ The Night به لحاظ تکنیکی یک اثر خوش‌ساخت و کم‌بودجه است که جدا از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، تدوین استادانه‌ای دارد و تغییر نرم زاویه دید و کار درخشان دوربین و انتخاب قاب‌ها، آن را تماشایی‌تر هم می‌کند... مطالعه نقد کامل   مهرزاد دانش: در فیلم‌های وحشت‌آور، یا فضا از موقعیتی عادی و سرخوشانه شروع می‌شود و سپس به‌تدریج زمینه‌های هراس شکل می‌گیرد یا ابتدا با ایده‌ای کوبنده از جنس ترس ماجرا آغاز می‌شود و سپس روایت با ماجراهایی عادی ادامه می‌یابد و بعد با ارجاع به آن ایده اولیه، دوباره فضای هراس حاکم می‌شود. «آن شب» عاری از این ویژگی است و اصرار مداوم و بی‌مورد بر ترس‌آفرینی و رازآمیزی بی‌دلیل، پیش از آن که حتی شخصیت‌ها را درست بشناسیم، اغراق و تصنعی را بر متن چیره می‌کند که بر ضد قواعد ژانر عمل می‌کند. (شماره ۲ ماهنامه «فیلم امروز»، تیر ۱۴۰۰)

امتیازهای منتقدان

شادی حاجی‌مشهدی
مهرزاد دانش

میانگین

۴۰ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

شادی حاجی‌مشهدی: در نگاه کلی، جهت‌گیری فیلم نسبت به زندگی و مقوله عذاب روح که در اثر خیانت، دروغ و گناه رخ می‌دهد، جسورانه است و دغدغه‌مندی و حساسیت فیلم‌ساز برای پیوند سوژه با فرم فعلی در ژانر وحشت نیز چالش‌برانگیز است. «آن شب»/ The Night به لحاظ تکنیکی یک اثر خوش‌ساخت و کم‌بودجه است که جدا از جلوه‌های ویژه رایانه‌ای، تدوین استادانه‌ای دارد و تغییر نرم زاویه دید و کار درخشان دوربین و انتخاب قاب‌ها، آن را تماشایی‌تر هم می‌کند… مطالعه نقد کامل

 

مهرزاد دانش: در فیلم‌های وحشت‌آور، یا فضا از موقعیتی عادی و سرخوشانه شروع می‌شود و سپس به‌تدریج زمینه‌های هراس شکل می‌گیرد یا ابتدا با ایده‌ای کوبنده از جنس ترس ماجرا آغاز می‌شود و سپس روایت با ماجراهایی عادی ادامه می‌یابد و بعد با ارجاع به آن ایده اولیه، دوباره فضای هراس حاکم می‌شود. «آن شب» عاری از این ویژگی است و اصرار مداوم و بی‌مورد بر ترس‌آفرینی و رازآمیزی بی‌دلیل، پیش از آن که حتی شخصیت‌ها را درست بشناسیم، اغراق و تصنعی را بر متن چیره می‌کند که بر ضد قواعد ژانر عمل می‌کند. (شماره ۲ ماهنامه «فیلم امروز»، تیر ۱۴۰۰)

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز