آبجی (۱۳۹۴)
آبجی (۱۳۹۴)

آبجی (1394)

برنده جایزه بهترین بازیگر زن (گلاب آدینه) و نامزد جایزه بهترین فیلم در جشنواره بیجینگ 2017، برنده جایزه بهترین بازیگر زن (گلاب آدینه) از جشنواره بروکلین 2017
کارگردان : مرجان اشرفی‌زاده
فیلم‌نامه‌نویس: مرجان اشرفی‌زاده، ناهید طباطبایی
بازیگران: گلاب آدینه، پانته‌آ پناهی‌ها، علی‌رضا استادی، معصومه قاسمی‌پور، حمیدرضا آذرنگ، شیرین یزدان‌بخش، بابک حمیدیان و...
سایر عوامل: محمد رسولی (مدیر فیلم‌برداری)، سینا گنجوی (تدوینگر)، حامد ثابت (آهنگ‌ساز)
ژانر : درام
محصول : ایران
زبان : فارسی
مدت زمان : 90 دقیقه
خلاصه داستان :

طلا و عطی (آبجی) مادر و دختری هستند که به درازای زندگی آبجی یعنی حدود ۵۰ سال کنار هم زندگی کرده‌اند؛ اما این وضعیت پایدار نیست و روزهای جدایی از راه می‌رسند. آبجی به دلیل شرایط ویژه‌اش بسیار وابسته به مادر است و طلا در زمان باقی‌مانده به دنبال امنیتی برای آینده آبجی است؛ آینده‌ای بدون حضور خودش.

  نوشته‌های منتقدان سحر عصرآزاد: مهم این است که «آبجی» همچنان بعد از این سال‌ها، دیدنی و تأثیرگذار و البته موضوع محوری‌اش غیرتکراری است که این مورد آخر، یک نقطه ضعف بزرگ برای سینمای تکراری رایج امروز ما قلمداد می‌شود... مطالعه نقد کامل   ریحانه عابدنیا: مرجان اشرفی‌زاده برای فیلم نخستش موضوع بسیار مهمی را برگزیده اما به شیوه‌ای محافظه‌کارانه با آن برخورد کرده است. داستانِ «آبجی» می‌توانست با پرداخت عمیق‌تر شخصیت‌ها و واکاوی لایه‌های پنهان آن‌ها، اثری تامل‌برانگیزتر و به‌یادماندنی‌تر باشد. البته این پردازش در مورد شخصیت عالیه به‌خوبی انجام شده است؛ اما عباس و طلا، با وجود پتانسیل بسیار بازیگرهای‌شان برای آفرینش چنین نقش‌هایی، این امکان را نیافته‌اند. (شماره ۱۲۹ ماهنامه «۲۴»، شهریور ۱۴۰۰)     فاطمه فریدن: فیلم‌ساز تأکید خود را بیش از هر چیز بر نحوه زیستن یک دختر با شرایط خاص (کم‌توان ذهنی) در جهان کنونی می‌گذارد و جلوه‌های ترحم‌انگیزی را که امکان آن از سوی مخاطب در مواجهه با شخصیت عطی (معصومه قاسمی‌پور) وجود دارد از کلیت مفاهیم پسامتنی می‌زداید؛ اما در مراحل دیگر تحلیل فیلم، مساله مهم پرداخت داستان و تلفیق احساسات در روایت یک فیلم بلند داستانی مطرح است که در این‌جا به‌واسطه تجربه خام کارگردان تا حدودی از دست رفته است... مطالعه نقد کامل  

امتیازهای منتقدان

سحر عصرآزاد
ریحانه عابدنیا
فاطمه فریدن

میانگین

۶۳ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

سحر عصرآزاد: مهم این است که «آبجی» همچنان بعد از این سال‌ها، دیدنی و تأثیرگذار و البته موضوع محوری‌اش غیرتکراری است که این مورد آخر، یک نقطه ضعف بزرگ برای سینمای تکراری رایج امروز ما قلمداد می‌شود… مطالعه نقد کامل

 

ریحانه عابدنیا: مرجان اشرفی‌زاده برای فیلم نخستش موضوع بسیار مهمی را برگزیده اما به شیوه‌ای محافظه‌کارانه با آن برخورد کرده است. داستانِ «آبجی» می‌توانست با پرداخت عمیق‌تر شخصیت‌ها و واکاوی لایه‌های پنهان آن‌ها، اثری تامل‌برانگیزتر و به‌یادماندنی‌تر باشد. البته این پردازش در مورد شخصیت عالیه به‌خوبی انجام شده است؛ اما عباس و طلا، با وجود پتانسیل بسیار بازیگرهای‌شان برای آفرینش چنین نقش‌هایی، این امکان را نیافته‌اند. (شماره ۱۲۹ ماهنامه «۲۴»، شهریور ۱۴۰۰)  

 

فاطمه فریدن: فیلم‌ساز تأکید خود را بیش از هر چیز بر نحوه زیستن یک دختر با شرایط خاص (کم‌توان ذهنی) در جهان کنونی می‌گذارد و جلوه‌های ترحم‌انگیزی را که امکان آن از سوی مخاطب در مواجهه با شخصیت عطی (معصومه قاسمی‌پور) وجود دارد از کلیت مفاهیم پسامتنی می‌زداید؛ اما در مراحل دیگر تحلیل فیلم، مساله مهم پرداخت داستان و تلفیق احساسات در روایت یک فیلم بلند داستانی مطرح است که در این‌جا به‌واسطه تجربه خام کارگردان تا حدودی از دست رفته است… مطالعه نقد کامل  

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز