یحیا نطنزی

یحیا نطنزی

متولد ۲۸ مهر ۱۳۶۲ در شهر قم

کارشناسی «خبرنگاری اجتماعی و فرهنگی» از دانشگاه خبر تهران

کارشناسی ارشد «ارتباطات با گرایش سینما و تلویزیون» از دانشگاه پاریس هشت

آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی از سال ۱۳۸۰ با نشریه «»

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از ۱۳۸۸

عضو هیأت تحریریه ماهنامه سینمایی «۲۴» و دبیر سرویس سینمای ایران (از دی ۱۳۸۸ تا شهریور ۱۳۹۵)

جانشین سردبیر و دبیر سرویس سینمای دنیای ماهنامه سینمایی «۲۴» (از مهر ۱۳۹۵ تا مهر ۱۳۹۷)

معاون بخش فرهنگ و هنر روزنامه «ایران» و دبیر تحریریه هفته‌‌نامه «ایران جمعه» (از تیر ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۳۹۹)

همکاری با نشریه‌ها و روزنامه‌های مختلف از جمله:‌ اعتماد، اعتماد ملی، هنر و سینما، فیلم، فرهنگ آشتی، همشهری جوان، مهرنامه، فارابی، شهروند امروز، نافه و…

عضو شورای سیاست‌گذاری جشنواره‌ی سینمای ایران در پاریس از ژوئن ۲۰۱۶ تا امروز

«دستیار ترافیک شبکه‌های تلویزیونی در دفتر کمپانی «پارامونت» در پاریس از مارس ۲۰۲۱ تا مارس ۲۰۲۲

مدیا پلنر دفتر «پارامونت» در پاریس از ژوئن ۲۰۲۲ تا امروز

کتاب‌ها:

«سایه‌های نوآر» (ترجمه مقاله، نشر مینوی خرد، ۱۳۹۱)، «راهنمای ژانر» (معرفی و بررسی ده گونه سینمایی، نشر چشمه، ۱۳۹۴)، «برخورد کوتاه (۲۵ نقد، ۲۵ منتقد، نشر حرفه هنرمند، ۱۳۹۵) و «عباس کیارستمی» (ترجمه، جاناتان رزنبام و مهرناز سعیدوفا، نشر چشمه، ۱۳۹۶)

برنده چهار جایزه از جشن مطبوعات سینمایی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران: رتبه اول بخش ترجمه‌ (در دوره‌های اول و چهارم) و رتبه دوم بخش ترجمه (در دوره‌های دوم و سوم)


آثار محبوب از سینمای ایران

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):

خشت و آینه (ابراهیم گلستان، ۱۳۴۴)، گزارش (عباس کیارستمی، ۱۳۵۶)، دونده (امیر نادری، ۱۳۶۳)، اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۵)، شبح کژدم (کیانوش عیاری، ۱۳۶۵)، کلوزآپ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸)، هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸)، نرگس (رخشان بنی‌اعتماد، ۱۳۷۰)، لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۵)، درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷)

و این‌ها (بدون ترتیب):

شب قوزی (فرخ غفاری، ۱۳۴۳)، اون شب که بارون اومد (کامران شیردل، ۱۳۴۷)، طبیعت بی‌جان (سهراب شهیدثالث، ۱۳۵۴)، سوته‌دلان (علی حاتمی، ۱۳۵۶)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، مسافران (بهرام بیضایی، ۱۳۷۰)، پله آخر (علی مصفا، ۱۳۹۰)…

 

آثار محبوب از سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):

بدنام (آلفرد هیچکاک، ۱۹۴۶)، هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)، زندگی شیرین (فدریکو فلینی، ۱۹۶۰)، شب (میکل‌آنجلو آنتونیونی، ۱۹۶۱)، پدرخوانده ۲ (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۴)، محله چینی‌ها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)، آنی هال (وودی آلن، ۱۹۷۷)، بلیدرانر (ریدلی اسکات، ۱۹۸۲)، داستان عامه‌پسند (کوئنتین تارانتینو، ۱۹۹۴)، پیش از غروب (ریچارد لینک‌لیتر، ۲۰۰۴)

و این‌ها (بدون ترتیب):

در مکانی خلوت (نیکلاس ری، ۱۹۵۰)، سفر به ایتالیا (روبرتو روسلینی، ۱۹۵۴)، ازنفس‌افتاده (ژان‌لوک گدار، ۱۹۶۰)، آخر بهار (یاسوجیرو ازو، ۱۹۶۰)، ژول و ژیم (فرانسوا تروفو، ۱۹۶۲)، پرسونا (اینگمار برگمان، ۱۹۶۶)، تریستانا (لوییس بونوئل، ۱۹۷۰)، زنی تحت تأثیر (جان کاساوتیس، ۱۹۷۴)، بری لیندن (استنلی کوبریک، ۱۹۷۵)، گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۸۰)، زمان‌بندی بد (نیکلاس روگ، ۱۹۸۰)…

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز