شهرام جعفری‌نژاد

شهرام جعفری‌نژاد

متولد ۲۳ مهر ۱۳۴۰ در شهر تهران

فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته معماری و شهرسازی دانشگاه تهران سال ۱۳۶۹

آغاز نگارش نقد فیلم در ماهنامه سینمایی «فیلم» از سال ۱۳۶۳ تا اسفند ۱۳۹۹

آغاز نگارش نقد فیلم در ماهنامه سینمایی «فیلم امروز» از فروردین ۱۴۰۰ تا امروز

صاحب‌امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر ماهنامه «صنعت سینما» از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۵

عضو «انجمن صنفی-کارگری منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی استان تهران» از ۱۳۷۳ تا امروز

همکاری با نشریه‌های متعددی شامل «گزارش فیلم», «دنیای تصویر», «۲۴», «فیلم و سینما», «سینما و ادبیات»، «فیلم‌نگار» و…

منتخب انجمن منتقدان به عنوان یکی از ده منتقد برتر سینمای پس از انقلاب (۱۳۸۷) و برنده جایزه بهترین نقد سینمایی سال در چند دوره

نویسنده و پژوهش‌گر برنامه‌های تلویزیونی از «واژه تا تصویر»، «سینمای ملل»، «کودک در فانوس خیال»، «عنوان‌بندی در سینما»، «صداهای ماندگار»، «کمدین‌های سینمای کلاسیک»، «سینما و ماورا»، «سینما و ورزش» و «آینه جادو»

تحلیل فیلم‌های سینمایی در برنامه‌های مختلف سیما

داور چهار دوره مسابقه سینمایی «چهار، سه، دو، یک»، از سال ۱۳۶۷ تا امروز

مولف کتاب‌های «آشوب» (بررسی سینمای آکیرا کوروساوا)، «بهرام بیضایی»، «کمدین‌های سینمای کلاسیک» و «سینما و معماری»

مترجم فیلم‌نامه‌های «داشتن و نداشتن» (هاوارد هاکس، ۱۹۴۴)، «ریو براوو» (هاوارد هاکس، ۱۹۵۹) و «معما» (استنلی دانن، ۱۹۶۳)

دبیر دو دوره همایش «سینما و معماری»

عضو هیأت‌های انتخاب و داوری در جشنواره‌های سینمایی و…

مدیرعامل مهندسین مشاور صنعت سینما (نخستین و تنها مهندسین مشاور تخصصی سالن‌های سینما و شهرک‌های سینمایی در ایران) و مشاوره فرهنگی، پژوهشی و معماری به نهادهای گوناگون از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگستان هنر، حوزه هنری، شهرداری تهران، بخش خصوصی و…؛ از جمله طرح بازسازی و تغییر کاربری سینماهای قدیمی تهران، طرح توسعه و استانداردهای پردیس‌های سینمایی در کشور، استودیوهای بین‌المللی هشتگرد، دهکده سینمایی صفادشت، مجموعه فرهنگی/ سینمایی رسانه‌های تصویری، ضوابط همسان فضاهای فرهنگی و سالن‌های سینما در کشور، اطلس سالن‌های سینما در کشور (با افق ده‌ساله)، اطلس زیرساخت‌های سینمای ایران (با افق ده‌ساله)، سینماهای کوچک امید و… (از سال ۱۳۷۰ تا امروز)

 

آثار محبوب از سینمای ایران

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):

قیصر (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۸)، گاو (داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)، آرامش در حضور دیگران (ناصر تقوایی، ۱۳۴۹)، تنگنا (امیر نادری، ۱۳۵۱)، غریبه و مه (بهرام بیضایی، ۱۳۵۴)، مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، ۱۳۶۰)، باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی، ۱۳۶۴)، شاید وقتی دیگر (بهرام بیضایی، ۱۳۶۶)، پرده آخر (واروژ کریم‌مسیحی، ۱۳۶۹)، درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷).

و این‌ها (بدون ترتیب):

طلسم (داریوش فرهنگ، ۱۳۶۵)، نرگس (رخشان بنی‌اعتماد، ۱۳۷۰)، لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۵)، آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌کیا، ۱۳۷۶)، بودن یا نبودن (کیانوش عیاری، ۱۳۷۷)، سگ‌کُشی (بهرام بیضایی، ۱۳۷۹)، شب یلدا (کیومرث پوراحمد، ۱۳۷۹)، دوئل (احمدرضا درویش، ۱۳۸۲)، آواز گنجشک‌ها (مجید مجیدی، ۱۳۸۶)، یه حبه قند (رضا میرکریمی، ۱۳۸۹)…

 

آثار محبوب از سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب و محدود به یک فیلم از هر کارگردان):

قاعده بازی (ژان رنوار، ۱۹۳۹)، همشهری کین (اورسن ولز، ۱۹۴۱)، مرد آرام (جان فورد، ۱۹۵۲)، اوگتسو مونوگاتاری (کنجی میزوگوچی، ۱۹۵۳)، داستان توکیو (یاسوجیرو ازو، ۱۹۵۳)، پنجره عقبی (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۴)، جاده (فدریکو فلینی، ۱۹۵۴)، هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)، ریو براوو (هاوارد هاکس، ۱۹۵۹)، آپارتمان (بیلی وایلدر، ۱۹۶۰).

و این‌ها (بدون ترتیب و محدود به یک فیلم از هر کارگردان):

ژنرال (باستر کیتن و کلاید بروکمن، ۱۹۲۶)، طلوع (فریدریش ویلهلم مورنا، ۱۹۲۷)، فرشته آبی (جوزف فون اشترنبرگ، ۱۹۳۰)، روشنایی‌های شهر (چارلی چاپلین، ۱۹۳۱)، ام (فریتس لانگ، ۱۹۳۱)، جعبه موسیقی (جیمز پاروت، ۱۹۳۲)، سوپ اردک (لیو مک‌کَری، ۱۹۳۳)، نینوچکا (ارنست لوبیچ، ۱۹۳۹)، شاهین مالت (جان هیوستن، ۱۹۴۱)، کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)، زندگی شگفت‌انگیزی است (فرانک کاپرا، ۱۹۴۶)، نامه زنی ناشناس (ماکس افولس، ۱۹۴۸)، استرومبولی (روبرتو روسلینی، ۱۹۴۹)، مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹)، جانی گیتار (نیکلاس ری، ۱۹۵۴)، شیطان‌صفتان (هانری ژرژ کلوزو، ۱۹۵۴)، اُردِت/ کلام (کارل تئودور درایر، ۱۹۵۵)، نوشته بر باد (داگلاس سیرک، ۱۹۵۶)، توت‌فرنگی‌های وحشی (اینگمار برگمان، ۱۹۵۷)، دوازده مرد خشمگین (سیدنی لومت، ۱۹۵۷)، بانی ‌لیک گم شده است (اتو پرمینجر، ۱۹۶۵)، دکتر ژیواگو (دیوید لین، ۱۹۶۵)، بل دوژور (لوییس بونوئل، ۱۹۶۶)، سامورایی (ژان‌پی‌یر ملویل، ۱۹۶۷)، موشِت (روبر برسون، ۱۹۶۷)، بچه رزمری (رومن پولانسکی، ۱۹۶۸)، سلین و ژولی قایق‌سواری می‌کنند (ژاک ریوت، ۱۹۷۴)، سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۸)، پل‌های مدیسن‌کانتی (کلینت ایستوود، ۱۹۹۵)، زیرزمین (امیر کوستوریتسا، ۱۹۹۵)، مخمصه (مایکل مان، ۱۹۹۵)، ابدیت و یک روز (تئودور آنگلوپولوس، ۱۹۹۸)، گوست‌داگ: شیوه سامورایی (جیم جارموش، ۱۹۹۹)، در حال‌وهوای عشق (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)، ای برادر، کجایی؟ (برادران کوئن، ۲۰۰۰)، جاده تباهی (سام مندس، ۲۰۰۲)، میان‌ستاره‌ای (کریستوفر نولان، ۲۰۱۴)، هشت نفرت‌انگیز (کوئنتین تارانتینو، ۲۰۱۵)، لالا لند (دیمین شزل، ۲۰۱۶)، همه می‌دانند (اصغر فرهادی، ۲۰۱۸)…

 

آثار محبوب از تلویزیون ایران

بدون ترتیب: دایی‌جان ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۵)، هزاردستان (علی حاتمی، ۱۳۶۷)، شهرزاد (حسن فتحی، ۱۳۹۴-۱۳۹۷)…

 

آثار محبوب از تلویزیون‌های جهان

بدون ترتیب: آلفرد هیچکاک تقدیم می‌کند (۱۹۵۵-۱۹۶۵)، زورو (۱۹۵۷-۱۹۵۹)، ویرجینیایی (۱۹۶۲-۱۹۷۱)، فراری (۱۹۶۳-۱۹۶۷)، تارزان (۱۹۶۶-۱۹۶۸)، بالاتر از خطر/ ماموریت غیرممکن (۱۹۶۶-۷۳)، کلمبو/ ستوان کلمبو (۱۹۶۸-۷۸)، اِلِری کویین (۱۹۷۵-۱۹۷۶)، دوستان (۱۹۹۴-۲۰۰۴)، سیاره زمین (۲۰۰۶)، گیتی/ یونیورس (۲۰۰۷-۲۰۱۵)، زدن به سیم آخر/ بریکینگ بد (۲۰۰۸-۲۰۱۳)، شرلوک (۲۰۱۰-۲۰۱۷)، درون کرم‌چاله/ جهشی در علم (۲۰۱۰-۲۰۱۷)، کیهان/ کاسموس: ادیسه‌ای فضازمانی (۲۰۱۴)، کارآگاهان حقیقی (۲۰۱۴-۲۰۱۹)، دروغ‌های کوچک بزرگ (۲۰۱۷-۲۰۱۹)، چرنوبیل (۲۰۱۹)، گامبی وزیر (۲۰۲۰)، دفاع از جیکوب (۲۰۲۰)، تخت گاز (۲۰۰۲-)، بهتره با سال تماس بگیری (۲۰۱۵-)، جهان غرب/ وست‌ورلد (۲۰۱۶-)…

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز