سحر عصرآزاد

سحر عصرآزاد

متولد مرداد ۱۳۵۲ در شهر تهران

فارغ‌التحصیل کارشناسی میکروبیولوژی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال

دانش‌آموخته دوره‌های مقدماتی و پیشرفته فیلم‌نامه‌نویسی مدرسه کارگاهی فیلم‌نامه‌نویسی حوزه هنری زیر نظر فریدون فرهودی (فیلم‌نامه‌نویس سینما و تلویزیون) و راهیابی به شورای نویسندگان

آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی از سال ۱۳۷۹ با ماهنامه «گزارش فیلم»

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران از سال ۱۳۸۰

دو دوره عضویت در شورای مرکزی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران به عنوان سخنگو و روابط عمومی در سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۴

همکاری با نشریه‌های سینمایی متعددی به عنوان نویسنده و منتقد از جمله «فیلم‌نگار» (از اولین شماره)، «صنعت سینما» (از اولین شماره تا توقف چاپ در سال ۱۳۹۴)، «هنر و تجربه»، «۲۴» (دوره اول به سردبیری حسین معززی‌نیا)، فصل‌نامه «فارابی» و… و همین طور بولتن جشنواره‌ها، روزنامه‌هایی مانند «ایران»، «اعتماد»، «شرق»، «همشهری»، «جام جم» و…، هفته‌نامه‌ها و سایت‌های معتبر مختلف از جمله خبرگزاری مهر… و دبیر بخش سینمای ایران ماهنامه فرهنگی-هنری «دیار» به مدت یک سال

حضور در برنامه‌های سینمایی زنده و تولیدی رادیو و تلویزیون همچون «هفت اقلیم» شبکه رادیویی فرهنگ، برنامه «هفت» شبکه سه، «نقد ۴ سینمای ایران» شبکه ۴، «نقد یک» شبکه یک، «زنده‌باد زندگی» شبکه دو، «فیلمخانه» شبکه ۴، «نقد سینما» شبکه ۵ و اجرای سلسله گفت‌وگوهای سینمایی در برنامه «کافه آپارات» هم‌زمان با دوره ۳۶ و ۳۷ جشنواره فیلم فجر با بیش از ۱۴۰ سینماگر، بازیگر، کارشناس سینمایی و حضور در جلسات نقد و بررسی و نشست‌های مطبوعاتی و موضوعی جشنواره فیلم فجر، جشنواره جهانی فیلم فجر، جشنواره سینماحقیقت، جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره یاری سوئد، گروه هنر و تجربه، فرهنگ‌سراهای مختلف و… در تهران و شهرستان‌ها

دبیر دوره‌های سوم و چهارم جشنواره نوشتار سینمایی انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی

برگزاری جلسات نقد و بررسی فیلم‌های سینمایی، مستند و کوتاه در جشنواره‌های معتبر، گروه هنر و تجربه، فرهنگ‌سراها و…

اجرا و کارشناسی کارگاه‌های انتقال تجربه و مسترکلاس‌های سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر

حضور در آکادمی داوری جشن «خانه سینما» طی دوره‌های مختلف در دهه ۱۳۸۰ و ۹۰، عضویت در آکادمی داوری سایت «سینماسینما»، داوری جشنواره‌های «سینماحقیقت»، «فیلم کوتاه تهران»، جشن انیمیشن، جشنواره فیلم کوتاه مونیخ و همچنین داوری بخش مسابقه اصلی فیلم‌های بلند سینمایی در سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان اصفهان

عضویت در شورای فرهنگی و شورای تخصصی کودک و نوجوان بنیاد سینمایی فارابی از سال ۱۳۹۶ تا امروز

در مقام فیلم‌نامه‌نویس حضور در گروه نویسندگان سریال‌های طنز تلویزیونی همچون «باجناق‌ها» (فرهاد آئیش)، مجموعه انیمیشن «یاور و دوستان» (حمیدرضا علیقلیان)، نگارش طرح اولیه فیلم‌نامه سینمایی «صدای پای من» (مهرداد خوشبخت؛ که فیلم‌نامه‌اش برنده جوایز متعددی شد از جمله از جشنواره‌های فیلم کودک و نوجوان اصفهان و جشنواره فیلم کودک و نوجوان چین)، تله‌فیلم «کاغذهای رنگی»/ «سایه یک انتظار» (مونا زندی)

دریافت نشان ویژه و لوح زرین منتقد تاثیرگذار در حیطه فیلم‌نامه‌نویسی از کانون فیلم‌نامه‌نویسان «خانه سینما»

 

آثار محبوب از سینمای ایران

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):

سوته‌دلان (علی حاتمی، ۱۳۵۶)، خانه دوست کجاست؟ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۵)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، نرگس (رخشان بنی‌اعتماد، ۱۳۷۰)، لیلا (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۵)، شب‌های روشن (فرزاد موتمن، ۱۳۸۱)، نفس عمیق (پرویز شهبازی، ۱۳۸۱)، بوتیک (حمید نعمت‌الله، ۱۳۸۲)، به همین سادگی (رضا میرکریمی، ۱۳۸۶)، درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷)

و این‌ها (بدون ترتیب):

گوزن‌ها (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۳)، بن‌بست (پرویز صیاد، ۱۳۵۷)، دونده (امیر نادری، ۱۳۶۳)، پرده آخر (واروژ کریم‌مسیحی، ۱۳۶۹)، گبه (محسن مخملباف، ۱۳۷۴)، آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌کیا، ۱۳۷۶)، هیوا (رسول ملاقلی‌پور، ۱۳۷۸)، شب یلدا (کیومرث پوراحمد، ۱۳۷۹)، من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدرعاملی، ۱۳۸۰)، طلای سرخ (جعفر پناهی، ۱۳۸۲)…

 

آثار محبوب از سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):

همشهری کین (اورسن ولز، ۱۹۴۱)، کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)، بدنام (آلفرد هیچکاک، ۱۹۴۶)، مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹)، توت‌فرنگی‌های وحشی (اینگمار برگمان، ۱۹۵۷)، ماجرا (میکل‌آنجلو آنتونیونی، ۱۹۵۹)، ویریدیانا (لوییس بونوئل، ۱۹۶۱)، پدرخوانده (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۲)، بزرگراه گم‌شده (دیوید لینچ، ۱۹۹۷)، ۲۱ گرم (آلخاندرو گونسالس اینیاریتو، ۲۰۰۳)

و این‌ها (بدون ترتیب):

داستان توکیو (یاسوجیرو ازو، ۱۹۵۳)، ریش‌قرمز (آکیرا کوروساوا، ۱۹۶۵)، سکوت بره‌ها (جاناتان دمی، ۱۹۹۱)، هفت (دیوید فینچر، ۱۹۹۵)، چشم‌های باز بسته (استنلی کوبریک، ۱۹۹۹)، زیبای آمریکایی (سام مندس، ۱۹۹۹)، روبان سفید (میشاییل هانکه، ۲۰۰۹)، تلقین (کریستوفر نولان، ۲۰۱۰)، گتسبی بزرگ (باز لورمان، ۲۰۱۳)، گرگ وال‌استریت (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۳)…

 

آثار محبوب از تلویزیون ایران

 

 

آثار محبوب از تلویزیون‌های جهان

 

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز