محمد جلیلوند

محمد جلیلوند

متولد ۱۲ شهریور ۱۳۵۵ در شهر تهران
دانش‌آموخته علوم ارتباطات اجتماعی (گرایش روابط عمومی) از دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز، ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۸
آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی از دی ۱۳۷۷ با روزنامه «صبح خانواده»

دبیر صفحه‌های تلویزیون هفته‌نامه و ماهنامه «سینما ویدیو» در دو دوره مختلف زمانی، از ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۳

همکاری با دوهفته‌نامه «جوان خانواده» از ۱۳۸۰ تا امروز

دبیر سینمای جهان ماهنامه «فیلم و سینما» از آذر ۱۳۸۷ تا خرداد ۱۳۹۱

همکاری با سایت «دنیای تصویر آنلاین» از مهر ۱۳۹۷ تا امروز

همکاری با سایت «سینما جریان» به عنوان منتقد از ۱۳۹۸ تا امروز

همکاری با نشریه‌های پرشماری مثل روزنامه «پیام آزادی»، هفته‌نامه‌های «سروش» و «فضیلت جوانان»، ماهنامه «سینما رسانه» و… نویسنده و منتقد سرویس فرهنگی خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) از شهریور ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱؛ نویسنده بخش تلویزیون خبرگزاری سینمای ایران (سینماپرس) از بهمن ۱۳۹۰ تا بهار ۱۳۹۱؛ ویژه‌نامه «قاب کوچک» روزنامه «جام جم» در دهه ۱۳۹۰

همکاری با ستاد خبری جشنواره فیلم فجر در سال‌های ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به عنوان نویسنده و منتقد

کارشناس و مجری جلسه‌های نقد سریال‌های «آوای باران»، «عملیات ۱۲۵» و «دختران حوا» در فرهنگ‌سرای اندیشه

 

فیلم‌های محبوب ایرانی

۱۰ فیلم اول (بدون ترتیب):

گوزن‌ها (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۳)، کندو (فریدون گله، ۱۳۵۴)، سوته‌دلان (علی حاتمی، ۱۳۵۶)، باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی، ۱۳۶۴)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، سرب (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، دندان مار (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۸)، سفر به چزابه (رسول ملاقلی‌پور، ۱۳۷۴)، طعم گیلاس (عباس کیارستمی، ۱۳۷۶)، درباره الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷)

و این‌ها (بدون ترتیب):

رگبار (بهرام بیضایی، ۱۳۵۰)، بی‌تا (هژیر داریوش، ۱۳۵۱)، دایره مینا (داریوش مهرجویی، ۱۳۵۳)، گزارش (عباس کیارستمی، ۱۳۵۶)، بن‌بست (پرویز صیاد، ۱۳۵۷)، اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۵)، طلسم (داریوش فرهنگ، ۱۳۶۵)، مهاجر (ابراهیم حاتمی‌کیا، ۱۳۶۸)، هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸)، مادر (علی حاتمی، ۱۳۶۸)، مسافران (بهرام بیضایی، ۱۳۷۰)، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما (محسن مخملباف، ۱۳۷۰)، من ترانه ۱۵ سال دارم (رسول صدرعاملی، ۱۳۸۰)، رقص در غبار (اصغر فرهادی، ۱۳۸۱)، شب‌های روشن (فرزاد موتمن، ۱۳۸۱)، نفس عمیق (پرویز شهبازی، ۱۳۸۱)، اشک سرما (عزیزالله حمیدنژاد، ۱۳۸۲)، دوئل (احمدرضا درویش، ۱۳۸۲)، به رنگ ارغوان (ابراهیم حاتمی‌کیا، ۱۳۸۳)، چهارشنبه‌سوری (اصغر فرهادی، ۱۳۸۴)…

 

فیلم‌های محبوب جهانی

۱۰ فیلم اول (بدون ترتیب):

نیم‌روز (فرد زینه‌مان، ۱۹۵۲)، گروه خشن (سام پکین‌پا، ۱۹۶۹)، پدرخوانده ۱ (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۲)، پدرخوانده ۲ (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۴)، راننده تاکسی (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۷۶)، غلاف تمام‌فلزی (استنلی کوبریک، ۱۹۸۷)، فیلمی کوتاه درباره کشتن (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۸۸)، داستان عامه‌پسند (کوئنتین تارانتینو، ۱۹۹۴)، هفت (دیوید فینچر، ۱۹۹۵)، مونیخ (استیون اسپیلبرگ، ۲۰۰۵)

و این‌ها (بدون ترتیب):

جاده (فدریکو فلینی، ۱۹۵۴)، حفره (ژاک بکر، ۱۹۵۹)، بعضی داغش رو دوست دارند (بیلی وایلدر، ۱۹۵۹)، آپارتمان (بیلی وایلدر، ۱۹۶۰)، بیلیاردباز (رابرت راسن، ۱۹۶۱)، خوب، بد، زشت (سرجو لئونه، ۱۹۶۶)، سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور (سام پکین‌پا، ۱۹۷۴)، گاو خشمگین (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۸۰)، روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه، ۱۹۸۴)، جوخه (الیور استون، ۱۹۸۶)، سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۸)، رفقای خوب (مارتین اسکورسیزی، ۱۹۹۰)، زندگی دوگانه ورونیک (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۹۱)، شب روی زمین (جیم جارموش، ۱۹۹۱)، جی.اف.کی (الیور استون، ۱۹۹۱)، لئون: حرفه‌ای (لوک بسون، ۱۹۹۴)، مخمصه (مایکل مان، ۱۹۹۵)، نجات سرباز رایان (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۸)، در حال‌وهوای عشق (وونگ کار وای، ۲۰۰۰)، مالنا (جوزپه تورناتوره، ۲۰۰۰)…

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز