متولد ۲۷ بهمن ۱۳۳۱ در شهر رشت
آغاز فعالیتهای مطبوعاتی از سال ۱۳۵۰ به عنوان نویسنده سینمایی با نشریه «نگین»
همکاری با مجله «فیلم» به عنوان نویسنده و منتقد از سال ۱۳۶۷ تا اسفند ۱۳۹۹
همکاری با مجله «فیلم امروز» به عنوان نویسنده و منتقد از فروردین ۱۴۰۰ تا امروز
همکاری با نشریههای هنری و تخصصی متعددی شامل «رودکی»، «کیهان» (هر دو پیش از انقلاب)، «گزارش فیلم»، «فیلم و سینما»، «نقد سینما»، «آدینه»، «کلک»، «سینما و ادبیات»، روزنامههای «شرق»، «اعتماد» و «فرهیختگان» و…
نویسنده کتابهای سینمایی مختلفی از جمله «کهنالگوهای سینمای ایران» (انتشارات نگاه)، «عشق سالهای فیلمفارسی و نوزایی سینمای ایران» (انتشارات نگاه) و «سه فیلمساز عصر نوزایی» (انتشارات هزاره سوم اندیشه).
نویسنده نمایشنامههای پرشماری که یا در مجله «تماشا» چاپ شدهاند یا توسط نویسنده در صحنه اجرا شدند از جمله «ناجوانمرد»، «طلسم اجنهها» و «نازنین و امید»؛ شروع کارگردانی تئاتر از سال ۱۳۵۴.
نویسنده فیلمنامههای پرشماری برای تلویزیون و سینما از جمله مجموعه مستند-داستانی «میراث جاودان» (شبکه ۲)، مجموعه داستانی «ستاره و آبی» (شبکه جام جم)، مجموعه داستانی «بهارک و رویا» (شبکه ۲)، مجموعه «حصیر سرد» (شبکه ۱)، مجموعه داستانی «قابهای خالی» (شبکه ۲)، «دامون» (شبکه مازندران)، «یاقوت» (شبکه ایلام)، «خانههای سفید» (آیفیلم) و…
مدرس فیلمنامهنویسی و نقد فیلم در آموزشگاه سینمایی پروین در رشت (که به همراه دخترش، یاسمن عشقی، آن را اداره میکند)
آثار محبوب از سینمای ایران
۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):
گاو (داریوش مهرجویی، ۱۳۴۸)، گوزنها (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۳)، دونده (امیر نادری، ۱۳۶۳)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸)، دندان مار (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۸)، بادکنک سفید (جعفر پناهی، ۱۳۷۳)، طعم گیلاس (عباس کیارستمی، ۱۳۷۶)، زیر پوست شهر (رخشان بنیاعتماد، ۱۳۷۹)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹)
آثار محبوب از سینمای جهان
۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):عصر جدید (چارلی چاپلین، ۱۹۳۶)، دزدان دوچرخه (ویتوریو دسیکا، ۱۹۴۸)، جاده (فدریکو فلینی، ۱۹۵۵)، جویندگان (جان فورد، ۱۹۵۶)، یک محکوم به مرگ فرار کرده است (روبر برسون، ۱۹۵۶)، سرگیجه (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۸)، ویریدیانا (لوییس بونوئل، ۱۹۶۱)، همچون در یک آینه (اینگمار برگمان، ۱۹۶۱)، سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۸)، پیانیست (رومن پولانسکی، ۲۰۰۲)