امیرعطا جولایی

امیرعطا جولایی

متولد ۳۱ تیر ١٣۶٨ در ساری

کارشناسی و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره، دانشجوی دکترای فلسفه هنر

آغاز فعالیت‌های مطبوعاتی از ۱۳۸۶ با روزنامه «کارگزاران»

نویسنده ثابت صفحه نقد بازیگری فرنگی در ماهنامه «صنعت سینما» از ١٣٨٧ تا ١٣٩۵

عضو «انجمن صنفی-کارگری منتقدان و نویسندگان آثار سینمایی استان تهران» از ۱۳۹۵ تا امروز

منتقد سینما و تئاتر با گرایش تخصصی نقد بازیگری در بیش از ۱۰ نشریه، از جمله «فیلم»، «صنعت سینما»، «صحنه»، «سازندگی»، «ایران»، «تجربه»، «اعتماد»، «اعتماد ملی» و…

مدرس نمایش و سینما و انیمیشن در دانشگاه‌های هنر، سوره تهران، نبی‌اکرم تبریز و کمال‌الملک نوشهر

مدرس سینما در دبیرستان علامه حلی

برگزاری دوره تخصصی نقد سینما در دانشگاه سوره

نمایش‌نامه‌نویس و کارگردان و بازیگر تئاتر

مترجمی هم‌زمان مهمانان خارجی و کارگاه‌های تخصصی جشنواره تئاتر دانشجویی در سال‌های ١٣٩۴ و ١٣٩۵

ویراستاری و برابرخوانی بیش از ۲۰ عنوان کتاب‌ در حوزه‌های سینما و تئاتر و ادبیات (ترجمه‌شده‌ و تالیفی) در انتشارات نیلا، چشمه، بوتیمار، افراز

ترجمه‌های چاپ‌شده: نمایش‌نامه «دندان جنایت» (سم شپرد، نشر بوتیمار)، فیلم‌نامه‌های «بتمن آغاز می‌کند» (کریستوفر نولان، نشر چترنگ) و «شوالیه تاریکی» (نولان، نشر چترنگ)،

کتاب تالیفی چاپ‌شده: «زبان در متون نمایشی علی حاتمی (نشر افراز)

کارشناس سینما و تئاتر در چند قسمت از برنامه‌ «شهر فرنگ» (شبکه خبر) و «دیالوگ» (رادیو نمایش)


فیلم‌های محبوب ایرانی

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):

گوزن‌ها (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۳)، شطرنج باد (محمدرضا اصلانی، ۱۳۵۵)، کندو (فریدون گله، ۱۳۵۵)، گزارش (عباس کیارستمی، ۱۳۵۶)، اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۵)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، آن سوی آتش (کیانوش عیاری، ۱۳۶۶)، دربار‌ه الی (اصغر فرهادی، ۱۳۸۷)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹)، خانه پدری (کیانوش عیاری، ۱۳۸۹)

و این‌ها (بدون ترتیب):

شب قوزی (فرخ غفاری، ۱۳۴۲)، خشت و آینه (ابراهیم گلستان، ۱۳۴۴)، آرامش در حضور دیگران (ناصر تقوایی، ۱۳۴۸)، سه قاپ (زکریا هاشمی، ۱۳۵۰)، خواستگار (علی حاتمی، ۱۳۵۱)، یک اتفاق ساده (سهراب شهیدثالث، ۱۳۵۲)، طبیعت بی‌جان (سهراب شهیدثالث، ۱۳۵۴)، دایره مینا (داریوش مهرجویی، ۱۳۵۴)، سوته‌دلان (علی حاتمی، ۱۳۵۶)، چریکه تارا (بهرام بیضایی، ۱۳۵۷)، بن‌بست (پرویز صیاد، ۱۳۵۷)، مرگ یزدگرد (بهرام بیضایی، ۱۳۶۱)، نقطه ضعف (محمدرضا اعلامی، ۱۳۶۲)، دونده (امیر نادری، ۱۳۶۴)، باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی، ۱۳۶۴)، خانه دوست کجاست (عباس کیارستمی، ۱۳۶۵)، شبح کژدم (کیانوش عیاری، ۱۳۶۵)، شاید وقتی دیگر (بهرام بیضایی، ۱۳۶۶)، سرب (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۷)، دندان مار (مسعود کیمیایی، ۱۳۶۸)، کلوزآپ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۸)، هامون (داریوش مهرجویی، ۱۳۶۸)، زندگی و دیگر هیچ (عباس کیارستمی، ۱۳۶۹)، مسافران (بهرام بیضایی، ۱۳۷۰)، آبادانی‌ها (کیانوش عیاری، ۱۳۷۱)، زیر درختان زیتون (عباس کیارستمی، ۱۳۷۲)، بادکنک سفید (جعفر پناهی، ۱۳۷۳)، طعم گیلاس (عباس کیارستمی، ۱۳۷۶)، درخت گلابی (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۶)، بودن یا نبودن (کیانوش عیاری، ۱۳۷۶)، آژانس شیشه‌ای (ابراهیم حاتمی‌کیا، ۱۳۷۶)، زیر پوست شهر (رخشان بنی‌اعتماد، ۱۳۷۸)، کاغذ بی‌خط (ناصر تقوایی، ۱۳۸۰)، گاوخونی (بهروز افخمی، ۱۳۸۲)، چهارشنبه سوری (اصغر فرهادی، ۱۳۸۴)، آتش سبز (محمدرضا اصلانی، ۱۳۸۶)، پله آخر (علی مصفا، ۱۳۹۰)، پرویز (مجید برزگر، ۱۳۹۱)، فروشنده (اصغر فرهادی، ۱۳۹۵) و کاناپه (کیانوش عیاری، ۱۳۹۵).

 

فیلم‌های محبوب جهانی

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب و محدود به یک فیلم از هر کارگردان، بجز دو فیلم از سه‌گانه کوپولا):

غرامت مضاعف (بیلی وایلدر، ۱۹۴۴)، محبوبم کلمنتاین (جان فورد، ۱۹۴۶)، بهترین سال‌های زندگی ما (ویلیام وایلر، ۱۹۴۶)، زیستن (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۲)، داستان توکیو (یاسوجیرو ازو، ۱۹۵۳)، نشانی از شر (اورسن ولز، ۱۹۵۸)، روکو و برادرانش (لوکینو ویسکونتی، ۱۹۶۰)، مردی برای تمام فصول (فرد زینه‌مان، ۱۹۶۶)، پدرخوانده ۱ و ۲ (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۲ و ۱۹۷۴)، پاریس تگزاس (ویم وندرس، ۱۹۸۴)

و این‌ها (بدون ترتیب و محدود به یک فیلم از هر کارگردان، بجز سه‌گانه لینک‌لیتر):

استیمبوت بیل جونیور (چارلز ریسنر، ۱۹۲۸)، جعبه موسیقی (جیمز پروت، ۱۹۳۲)، نینوچکا (ارنست لوبیچ، ۱۹۳۹)، توهم بزرگ (ژان رنوار، ۱۹۳۹)، کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)، نامه زنی ناشناس (ماکس افولس، ۱۹۴۸)، دزدان دوچرخه (ویتوریو دسیکا، ۱۹۴۸)، مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹)، روشنایی صحنه (چارلی چاپلین، ۱۹۵۲)، زندگی اوهارو (کنجی میزوگوچی، ۱۹۵۲)، پنجره عقبی (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۴)، دروازه جهنم (تینوسوکه کینوگاسا، ۱۹۵۴)، جانی گیتار (نیکلاس ری، ۱۹۵۴)، ازنفس‌افتاده (ژان‌لوک گدار، ۱۹۵۹)، سرنوشت یک انسان (سرگئی بوندارچوک، ۱۹۵۹)، ماجرا (میکل‌آنجلو آنتونیونی، ۱۹۶۰)، ویریدیانا (لوییس بونوئل، ۱۹۶۱)، کودکی ایوان (آندری تارکوفسکی، ۱۹۶۲)، لورنس عربستان (دیوید لین، ۱۹۶۲)، پیشخدمت (جوزف لوزی، ۱۹۶۳)، چترهای شربورگ (ژاک دمی، ۱۹۶۴)، چه کسی از ویرجینیا وولف می‌ترسد؟ (مایک نیکولز، ۱۹۶۶)، سامورایی (ژان‌پی‌یر ملویل، ۱۹۶۷)، مده‌آ (پیر پائولو پازولینی، ۱۹۶۹)، فریادها و نجواها (اینگمار برگمان، ۱۹۷۲)، آمارکورد (فدریکو فلینی، ۱۹۷۳)، آخرین تانگو در پاریس (برناردو برتولوچی، ۱۹۷۳)، مترسک (جری شاتزبرگ، ۱۹۷۳)، لنی (باب فاسی، ۱۹۷۴)، سر آلفردو گارسیا را برایم بیاور (سام پکین‌پا، ۱۹۷۴)، محله چینی‌ها (رومن پولانسکی، ۱۹۷۴)، سرگذشت آدل ه. (فرانسوآ تروفو، ۱۹۷۵)، پرواز بر فراز آشیانه فاخته (میلوش فورمن، ۱۹۷۵)، یک روز به‌خصوص (اتوره اسکولا، ۱۹۷۷)، طبل حلبی (فولکر شلوندورف، ۱۹۷۹)، روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه، ۱۹۸۴)، رز ارغوانی قاهره (وودی آلن، ۱۹۸۵)، جنسیت، دروغ و نوارهای ویدئو (استیون سودربرگ، ۱۹۸۹)، سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۹)، ادوارد دست‌قیچی (تیم برتن، ۱۹۹۰)، نردبان جیکوب (اِیدریِن لاین، ۱۹۹۰)، جی‌اف‌کی (الیور استون، ۱۹۹۱)، فیوریله (برادران تاویانی، ۱۹۹۳)، برش‌های کوتاه (رابرت آلتمن، ۱۹۹۳)، قرمز (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۹۴)، شکستن امواج (لارس فون تریر، ۱۹۹۵)، زیرزمین (امیر کوستوریتسا، ۱۹۹۵)، سه‌گانه «پیش از» (ریچارد لینک‌لیتر، ۱۹۹۵، ۲۰۰۴، ۲۰۱۳)، ابدیت و یک روز (تئودور آنگلوپولوس، ۱۹۹۸)، نام من جو (کن لوچ، ۱۹۹۸)، ماگنولیا (پل تامس اندرسن، ۱۹۹۹)، چشمان باز بسته (استنلی کوبریک، ۱۹۹۹)، گوست داگ: سلوک سامورایی (جیم جارموش، ۱۹۹۹)، در حال‌وهوای عشق (وونگ کاروای، ۲۰۰۰)، جاده مالهالند (دیوید لینچ، ۲۰۰۱)، قهرمان (ژانگ ییمو، ۲۰۰۲)، فیل (گاس ون‌سنت، ۲۰۰۳)، ۲۱ گرم (آلخاندرو گونسالس اینیاریتو، ۲۰۰۳)، بازگشت (آندری زویاگینتسف، ۲۰۰۳)، لباس غواصی و پروانه (جولیان اشنابل، ۲۰۰۷)، با او حرف بزن (پدرو آلمودووار، ۲۰۰۴)، آستانه بهشت (فاتح آکین، ۲۰۰۷)، روبان سفید (میشاییل هانکه، ۲۰۰۹)، سالی دیگر (مایک لی، ۲۰۱۰)، کپی برابر اصل (عباس کیارستمی، ۲۰۱۰)، اسب تورین (بلا تار، ۲۰۱۱)، شکار (توماس وینتربرگ، ۲۰۱۲)، درون لویین دیویس (برادران کوئن، ۲۰۱۳)، نبراسکا (الکساندر پین، ۲۰۱۳)، خواب زمستانی (نوری بیلگه جیلان، ۲۰۱۴)، سیرانوادا (کریستی پویو، ۲۰۱۶)، غروب (لاسلو نِمِش، ۲۰۱۸)، هرگز روی برنگردان (فلوریان هنکل فون دونرسمارک، ۲۰۱۸)، مرد ایرلندی (مارتین اسکورسیزی، ۲۰۱۹)…

 

سریال‌های محبوب ایرانی

دایی‌جان ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۵)، هزاردستان (علی حاتمی، ۱۳۶۷)، روزگار قریب (کیانوش عیاری، ۱۳۸۶-۸۷)…

 

سریال‌های محبوب جهانی

گم‌شدگان/ لاست (۲۰۰۴-۲۰۱۰)، زدن به سیم آخر/ بریکینگ بد (۲۰۰۸-۲۰۱۳)…


راه‌های ارتباطی با منتقد

آی‌دی صفحه اینستاگرام: amiratajoolaee

پست الکترونیکی: joolaeeamirata@gmail.com

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز