علی شیرازی

علی شیرازی

متولد ششم فروردین ۱۳۵۰ در شهر ری

فراگیری مبانی سینما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زیر نظر خسرو معصومی

آموختن ردیف آوازی ایران به‌ترتیب نزد شاپور رحیمی، رضا رضایی‌پایور و محسن کرامتی از ابتدای دهه ۱۳۷۰

آغاز فعالیت‌های روزنامه‌نگاری از دهه ۱۳۷۰ به عنوان نویسنده و منتقد عرصه‌های سینما و موسیقی

فعالیت مداوم با مجله هنر موسیقی از سال ۱۳۸۷

فعالیت مداوم با ماهنامه سینمایی «فیلم» از سال ۱۳۸۴

نویسنده کتاب‌های «دهه‌شصتی‌ها» (نوستالژی تلویزیون در دهۀ ۱۳۶۰) و «سکانس آخر» (سوگ‌نوشت هنرمندان خاموش)

تدریس آواز ایرانی از سال ۱۳۷۲ تا امروز

طراح و ابداع‌کننده برنامه‌های محفلی و تخصصی‌ آموزشی آیین آواز، شب آواز ایرانی و آیین آواز شهرستان‌ها

 

آثار محبوب از سینمای ایران

۱۰ فیلم برتر:

سوته‌دلان (علی حاتمی، ۱۳۵۶)، گوزن‌ها (مسعود کیمیایی، ۱۳۵۳)، تنگنا (امیر نادری، ۱۳۵۱)، باشو غریبه کوچک (بهرام بیضایی، ۱۳۶۴)، جدایی نادر از سیمین (اصغر فرهادی، ۱۳۸۹)، ناخدا خورشید (ناصر تقوایی، ۱۳۶۵)، دایی‌جان ‌ناپلئون (ناصر تقوایی، ۱۳۵۵)، پری (داریوش مهرجویی، ۱۳۷۳)، ده (عباس کیارستمی، ۱۳۸۰)، لیلا (داریوش مهرجویی (۱۳۷۵)

و این‌ها:

دایره مینا (داریوش مهرجویی، ۱۳۵۳)، کندو (فریدون گُله، ۱۳۵۴)، قیصر (مسعود کیمیایی، ۱۳۴۸)، دونده (امیر نادری، ۱۳۶۳)، جوجه‌فکلی (رضا صفایی، ۱۳۵۳)، ذبیح (محمد متوسلانی، ۱۳۵۴)، صمد و سامی، لیلا و لی‌لی (پرویز صیاد، ۱۳۵۰)، ورود آقایان ممنوع (رامبد جوان، ۱۳۸۹)، ناصرالدین‌شاه آکتور سینما (محسن مخملباف، ۱۳۷۰)، زمان می‌ایستد (علیرضا امینی، ۱۳۸۳)…

 

آثار محبوب از سینمای جهان

۱۰ فیلم برتر (بدون ترتیب):

کازابلانکا (مایکل کورتیز، ۱۹۴۲)، دزدان دوچرخه (ویتوریو دسیکا، ۱۹۴۸)، نیمروز (فرد زینه‌مان، ۱۹۵۲)، زنده‌باد زاپاتا! (الیا کازان، ۱۹۵۲)، جاده (فدریکو فلینی، ۱۹۵۴)، هفت سامورایی (آکیرا کوروساوا، ۱۹۵۴)، روانی (آلفرد هیچکاک، ۱۹۶۰)، پدرخوانده (فرانسیس فورد کوپولا، ۱۹۷۲)، روزی روزگاری در آمریکا (سرجو لئونه، ۱۹۸۴)، زندگی دوگانه ورونیک (کریشتف کیشلوفسکی، ۱۹۹۱)

و این ۴۰ فیلم (بدون ترتیب):

خیابان آرام (چارلی چاپلین، ۱۹۱۷)، پسربچه (چارلی چاپلین، ۱۹۲۱)، جویندگان طلا (چارلی چاپلین، ۱۹۲۵)، بربادرفته (ویکتور فلمینگ، ۱۹۳۹)، شاهین مالت (جان هیوستن، ۱۹۴۱)، مرد سوم (کارول رید، ۱۹۴۹)، مشعل و کمان (ژاک تورنر، ۱۹۵۰)، تراموایی به نام هوس (الیا کازان، ۱۹۵۱)، بندباز (کارول رید، ۱۹۵۶)، شمال از شمال غربی (آلفرد هیچکاک، ۱۹۵۹)، اسپارتاکوس (استنلی کوبریک، ۱۹۶۰)، بیلیاردباز (رابرت راسن، ۱۹۶۱)، دنیای آپو (ساتیاجیت رای، ۱۹۶۱)، نیش (جرج روی هیل، ۱۹۷۳)، ریش‌قرمز (آکیرا کوروساوا، ۱۹۶۵)، به خاطر چند دلار بیش‌تر (سرجو لئونه، ۱۹۶۵)، نبرد الجزیره (جیلو پونته کوروو، ۱۹۶۶)، خوب، بد، زشت (سرجو لئونه، ۱۹۶۶)، مردی برای تمام فصول (فرد زینه‌مان، ۱۹۶۶)، پول را بردار و فرار کن (وودی آلن، ۱۹۶۹)، زد (کنستانتین کوستاگاوراس، ۱۹۶۹)، آسمان‌خراش جهنمی (جان گیلرمین، ۱۹۷۴)، عشق و مرگ (وودی آلن، ۱۹۷۵)، بعدازظهر نحس (سیدنی لومت، ۱۹۷۵)، سینما پارادیزو (جوزپه تورناتوره، ۱۹۸۸)، عشاق پون نوف (لئوس کاراکس، ۱۹۹۱)، آسیب (لویی مال، ۱۹۹۲)، غریزه اصلی (پل ورهوفن، ۱۹۹۲)، سه رنگ (کریشتف کیشلوفسکی، ‌۱۹۹۳-۱۹۹۴)، هفت (دیوید فینچر، ۱۹۹۵)، آبشار مالهالند (لی تاماهوری، ۱۹۹۶)، تایتانیک (جیمز کامرون، ۱۹۹۷)، نجات سرباز رایان (استیون اسپیلبرگ، ۱۹۹۸)، همه‌چیز درباره مادرم (پدرو آلمودوار، ۱۹۹۹)، مالنا (جوزپه تورناتوره، ۲۰۰۰)، بی‌وفا (آدریان لاین، ۲۰۰۲)، تروا (ولفگانگ پترسن، ۲۰۰۴)، امتیاز نهایی (وودی آلن، ۲۰۰۵)، بازگشت (پدرو آلمودوار، ۲۰۰۶)، آپوکالیپتو (مل گیبسن، ۲۰۰۶)…

 

آثار محبوب از تلویزیون ایران

 

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز