نگاهی به زندگی پرفرازونشیب ورزشی، اجتماعی، سیاسی و خانوادگی غلامرضا تختی، قهرمان کشتی ایران و جهان.
امتیازهای منتقدان
عزیزالله حاجیمشهدی
سحر عصرآزاد
نیما عباسپور
رضا حسینی
میانگین
نوشتههای منتقدان
عزیزالله حاجیمشهدی: نقطه عطف مهم «شهسوار»/ The Man زمانی است که درباره زلزله ویرانگر و دلخراش «بویینزهرا» با استفاده از فیلمهای قدیمی و دیدهنشده بایگانی، سخن میگوید و از چهره انسانی و مردمدوستانه تختی پرده برمیدارد. این بخش از فیلم، شخصیت تختی را مانند آتشی زیر خاکستر نشان میدهد که همزمان با فاجعه تلخ طبیعی، شعلهور و شکوفا میشود و توجه بسیاری از افراد جامعه آن روزگار را به خود جلب میکند. به نظرم بزرگترین امتیاز چنین اثری در این است که فیلمساز درباره مرگ تختی، قضاوت نمیکند و نتیجهگیری درباره مرگ یا خودکشی او را به مخاطب واگذار میکند. (شماره ۴۹۹۱ روزنامه «اعتماد»، سهشنبه ۱۲ مرداد ۱۴۰۰)
سحر عصرآزاد: فیلمساز با انتخاب ساختار گزارشی به نوعی شناختهشدهترین تمهید روایی را با مولفههای آشنا برای مستند خود انتخاب کرده است؛ از تصاویر ماشین تحریر قدیمی که گویی در روند تهیه گزارش (کلیت فیلم به مثابه گزارشی از زندگی تختی) قرار دارد تا نریشن که به عنوان تمهید شنیداری مکمل آن شده است. در این میان انتخاب صدای شناسنامهدار و شناختهشده پرویز پرستویی، بازیگر چهره سینما، تلویزیون و تئاتر، برای نریشن از جمله تمهیداتی است که در عین اجتنابناپذیر بودن تکرار این شیوه، توانسته حالوهوای کار را گرمتر و جذابتر کند… مطالعه نقد کامل
نیما عباسپور: قضاوت درباره «شهسوار» در مقایسه با بقیه مستندهایی که در طول سال ساخته میشوند آسانتر است چرا که موضوع آن ناشناخته یا تازه نیست و تماشاگر به خاطر توقعی که از فیلم دارد بیپردهتر آن را نقد میکند. امیدوارم روزی فیلمهای کامل و بینقصی درباره همه شخصیتهای یگانه و محبوب سرزمینمان ساخته شوند. انسان با امید دل خوش است… مطالعه نقد کامل
رضا حسینی: فیلم بر اساس نقل خاطرات دوستان تختی و اطلاعات راوی روی عکسها و ویدیوهای آرشیوی پیش میرود، اما منطق و دقت به جزییات در چیدمان این مصالح به چشم نمیخورد و «شهسوار» دچار تشتت است و گاهی وقتها روایت بهوضوح از موضوعی به موضوع دیگر میپرد. علاوه بر این، متن راوی هم دچار ضدونقیضگویی است و نتیجهگیریهای عجیبی میکند… مطالعه نقد کامل