وقتی سرنوشت برای اولین بار عماد و طوبا را روبهروی هم قرار داد، هر دو خوب میدانستند که عشق بیشتر یک مهارت است تا هیجان و تپش قلب و خارش پوست.
امتیازهای منتقدان
خشایار سنجری
فاطمه فریدن
سید رضا صائمی
صوفیا نصرالهی
میانگین
نوشتههای منتقدان
خشایار سنجری: آنچه از مفاهیمی چون عشق و ازدواج در «رمانتیسم عماد و طوبا» برمیآید، این است که عشق، همچون هر فعل دیگری در زندگی روزمره، نوعی مهارت محسوب میشود و میتوان آن را بهمرور آموخت یا بهبود بخشید. هایدگر در نامهای به هانا آرنت، چنین از عشق سخن میگوید: «ما به شکل آن کس که عشق میورزیم، دگرگون میشویم و در عین حال همچنان خودمان هستیم. آن گاه به سپاسگزاری از محبوب درمیآییم و میفهمیم که چیزی چنان گران، که سزاوار این شگفتیست، یافت نمیشود… مطالعه نقد کامل
فاطمه فریدن: «رمانتیسم عماد و طوبا» بنا را بر حل مسأله در روایتی عاشقانه میگذارد. اگرچه چاشنی روایت فیلم، تصاویری انتزاعی و خیالی است اما کاوه صباغزاده همانند اثر قبلیاش «ایتالیا ایتالیا» میکوشد سایه خیال را در سراسر فیلمش گسترش دهد. این فیلم که به نظر میرسد زاویه دیگری از نوع روایتی عاشقانه در بستر زندگی زوجهای جوان را انتخاب کرده است با اختلاف از فیلم پیشین کارگردان، معضلات جاری در زندگی زوجی از طبقه متوسط و روشناندیش جامعه را مورد واکاوی قرار میدهد… مطالعه نقد کامل
سید رضا صائمی: «رمانتیسم عماد و طوبا» از حیث روانشناسی از فیلمهای بهاصطلاح «حالخوبکن» است که تماشای آن در شرایط اجتماعی موجود که بسیاری از زندگیهای مشترک با بنبست یا ملال و افسردگی همراه شده میتواند راهگشا باشد و به تزریق امید در جامعه کمک کند. الناز حبیبی و حسام محمودی بازیهای خوبی ارائه میدهند و ایکاش در شخصیتپردازی آنها یکدستی بیشتری را شاهد بودیم. با این همه به نظر میرسد فیلم در بین مخاطبان و خانوادهها با استقبال خوبی همراه شود؛ بهویژه این که روابط عاطفی در این دو سال کرونایی دچار آسیب شده و تماشای این فیلم میتواند به ترمیم آن کمک کند. به عبارت دیگر، فیلم خاصیت تراپی هم دارد و میتواند به تخلیه و تزکیه روانی و عاطفی مخاطب بینجامد… مطالعه نقد کامل
صوفیا نصرالهی: فیلم کاوه صباغزاده که شروع شد فکر کردم وسط درامهای اجتماعی قرارست یک عاشقانه یا لااقل فیلمی درباره چگونگی رابطه ببینم. از آن سوژههایی که سینمای ایران کم دارد. فیلم قبلی صباغزاده، «ایتالیا ایتالیا» که اقتباسی از یکی از داستانهای کوتاه جومپا لاهیری بود لحن و حالوهوای عاشقانهای خلق میکرد که با چاشنی شوخطبعی و شیمی بین حامد کمیلی و سارا بهرامی فیلم دوستداشتنی از کار درآمده بود. «رمانتیسم عماد و طوبا» شروعی شبیه آن فیلم دارد اما بعد از یک ربع متوجه میشوید که این بار ذوقزدگی صباغزاده در مواجهه با یک کتاب به بار ننشسته است… مطالعه نقد کامل