جابه‌جایی یا نابه‌جایی (۱۴۰۰)
جابه‌جایی یا نابه‌جایی (۱۴۰۰)

جابه‌جایی یا نابه‌جایی (1400)

کارگردان : پریسا گرگین
فیلم‌نامه‌نویس: پریسا گرگین
بازیگران: جمعی از مهاجران ایرانی
سایر عوامل: پریسا گرگین (مدیر فیلم‌برداری)، وحید صداقت (تدوینگر)
ژانر : مستند
محصول : ایران، فرانسه، بلژیک، امریکا، یونان
زبان : فارسی
مدت زمان : 65 دقیقه
خلاصه داستان :

کارگردانی با مرور سابقه مهاجرت دوستان و خانواده‌اش و پرس‌وجو از آن‌ها در رابطه با تجربه‌ای که از مهاجرت داشته‌اند، سعی می‌کند به این سوال پاسخ دهد که اگر او ایران را ترک کرده بود، سرنوشتش شبیه کدام یک از آن‌ها می‌شد.

  نوشته‌های منتقدان سحر عصرآزاد: «جابه‌جایی یا نابه‌جایی» موضوع مهاجرت را بین ایرانیان مورد آسیب‌شناسی قرار داده و با ثبت تجربه‌های مختلف آدم‌های متفاوت، به فیلمی دقیق از مهاجرت تبدیل می‌شود. پریسا گرگین که سابقه ساخت فیلم کوتاه و حضور به عنوان دستیار اول کارگردان، برنامه‌ریز و منشی صحنه در سینمای حرفه‌ای و آثار مهمی همچون «فروشنده»، «قهرمان»، «بی‌پولی»، «سعادت‌آباد»، «خاک آشنا» و... را در کارنامه دارد، بنا به یک دغدغه شخصی گام در حیطه مستندسازی گذاشته است. مهاجرت که مفهومی ملموس و آشنا برای ایرانیان طی دهه‌های اخیر بوده و هست، از دریچه نگاه این فیلم‌ساز منجر به یک خودنگاری شده است که از تجربه شخصی او آغاز می‌شود اما در ادامه بسط یافته و سویه‌ای همه‌شمول پیدا می‌کند... مطالعه نقد کامل   امیرعلی نصیری: «جابه‌جایی یا نابه‌جایی» از آن دست‌ فیلم‌هایی است که بعد از تماشا حس می‌کنی چیزی به تو اضافه شده و می‌توانی با اطمینان خاطر تماشایش را به دیگران توصیه کنی. فیلم با این پرسش مهم تمام می‌شود: «چرا ما باید همیشه به رفتن فکر کنیم؟»... مطالعه نقد کامل

امتیازهای منتقدان

سحر عصرآزاد
امیرعلی نصیری

میانگین

۷۵ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

سحر عصرآزاد: «جابه‌جایی یا نابه‌جایی» موضوع مهاجرت را بین ایرانیان مورد آسیب‌شناسی قرار داده و با ثبت تجربه‌های مختلف آدم‌های متفاوت، به فیلمی دقیق از مهاجرت تبدیل می‌شود. پریسا گرگین که سابقه ساخت فیلم کوتاه و حضور به عنوان دستیار اول کارگردان، برنامه‌ریز و منشی صحنه در سینمای حرفه‌ای و آثار مهمی همچون «فروشنده»، «قهرمان»، «بی‌پولی»، «سعادت‌آباد»، «خاک آشنا» و… را در کارنامه دارد، بنا به یک دغدغه شخصی گام در حیطه مستندسازی گذاشته است. مهاجرت که مفهومی ملموس و آشنا برای ایرانیان طی دهه‌های اخیر بوده و هست، از دریچه نگاه این فیلم‌ساز منجر به یک خودنگاری شده است که از تجربه شخصی او آغاز می‌شود اما در ادامه بسط یافته و سویه‌ای همه‌شمول پیدا می‌کند… مطالعه نقد کامل

 

امیرعلی نصیری: «جابه‌جایی یا نابه‌جایی» از آن دست‌ فیلم‌هایی است که بعد از تماشا حس می‌کنی چیزی به تو اضافه شده و می‌توانی با اطمینان خاطر تماشایش را به دیگران توصیه کنی. فیلم با این پرسش مهم تمام می‌شود: «چرا ما باید همیشه به رفتن فکر کنیم؟»… مطالعه نقد کامل

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز