چهلمین جشنواره فجر ۱۴۰۰

چهلمین جشنواره فجر ۱۴۰۰

نظرسنجی چهلمین جشنواره فیلم فجر، ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۰

آثار راه‌یافته به جشنواره

بخش سودای سیمرغ:

۲۸۸۸ (کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری)، بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)، برف آخر (امیرحسین عسگری)، بی‌رویا (آرین وزیردفتری)، بی‌مادر (سید مرتضی فاطمی)، بیرو (مرتضی‌علی عباس‌میرزایی)، خائن‌کشی (مسعود کیمیایی)، درب (هادی محقق)، دسته دختران (منیر قیدی)، شادروان (حسین نمازی)، شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)، شهرک (علی حضرتی)، هِناس (حسین دارابی)، ضد (امیرعباس ربیعی)، علفزار (کاظم دانشی)، لایه‌های دروغ (رامین سهراب)، ماهان (حمید شاه‌حاتمی)، مرد بازنده (محمدحسین مهدویان)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، نگهبان شب (رضا میرکریمی) و نمور (داوود بیدل)

بخش مستند:

آن مرد با اتوبوس آمد (نیما مهدیان)، احتضار (حجت طاهری)، تفنگ برادرم (کامران جاهدی)، دبستان پارسی (حسن نقاشی)، سرباز شماره صفر (محمد سلیمی‌راد)، مشق امشب (اشکان نجاتی و مهران نعمت‌الهی)، هیچ‌کس منتظرت نیست (محسن اسلام‌زاده) و یکی از رویاهای من (محسن هادی)

بخش فیلم‌های کوتاه:

آهو (مهسا رضوی)، ارفاق (رضا نجاتی)، تابوت (اکبر زارع)، گذشته (حمید محمدی)، گوزن (هادی بابایی‌فر)، لئو (محمدمعین روح‌الامینی)، ماجان (فردین انصاری)، هاجرو (افشین اخلاقی‌فیض‌آثار)، هرگز، گاهی، همیشه (شادی کرم‌رودی)، ویار (حورا طباطبایی)


انتخاب‌ها و نظرهای منتقدان شرکت‌کرده در نظرسنجی (به‌ترتیب سن)

ذبیح‌الله رحمانی

بهترین فیلم: نگهبان شب (رضا میرکریمی)، برف آخر (امیرحسین عسگری)، درب (هادی محقق)

بهترین کارگردان: رضا میرکریمی (نگهبان شب)، مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)، هادی محقق (درب)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)، مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، لادن مستوفی (برف آخر)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، جواد عزتی (مرد بازنده)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: سارا بهرامی (خائن‌کشی)، ستاره پسیانی (علفزار)، مائده طهماسبی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: وحید حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، نادر سلیمانی (ضد)، علی غابشی (نگهبان شب)


محسن بیگ‌آقا

بهترین فیلم: نگهبان شب (رضا میرکریمی)، شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)، برف آخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن مکمل: الهام کردا (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مهدی زمین‌پرداز (علفزار)


محمدرضا فهمیزی

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، علفزار (کاظم دانشی)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، سارا بهرامی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: ایمان شمس (ملاقات خصوصی)

توضیح:

به نظرم جشنواره واقعی و رقابت حقیقی باید بین فیلم‌هایی می‌بود که برای رقابت در جشنواره انتخاب نشده بودند.


پیمان شوقی

بهترین فیلم: ۲۸۸۸ (کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری)، درب (هادی محقق)، برف آخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری (۲۸۸۸)، رضا میرکریمی (نگهبان شب)، امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: کیوان علی‌محمدی، علی‌اکبر حیدری و امید بنکدار (۲۸۸۸)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی (برف آخر)، رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن اصلی: نازنین بیاتی (شادروان)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امیر آقایی (خائن‌کشی)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، حمیدرضا پگاه (۲۸۸۸)

بهترین بازیگر زن مکمل: سوگل خلیق (شب طلایی)، پانته‌آ پناهی‌ها (دسته دختران)، گلاره عباسی (شادروان)

بهترین بازیگر مرد مکمل: بهرنگ علوی (شادروان)، وحید حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، سینا رازانی (شب طلایی)

توضیح‌:

۱- نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنیم و سرمان را بالا می‌گیریم. در بدترین شرایط اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر، سینمای ایران که منطقاً باید ورشکسته و تعطیل باشد هنوز سرپاست و توانایی تولید آثاری در کف استاندارد در همه ژانرهای سینمایی را دارد؛ از پلیسی و جنگی و سیاسی و درام گرفته تا کمدی و کودک و نوجوان و عشقی و ملودرام. به این سینما و آدم‌هایش افتخار می‌کنم.

۲- فیلم «۲۸۸۸» به نظرم نه‌فقط پدیده جشنواره امسال، که پدیده سینمای جنگی ایران است. این فیلم فرصتی است برای حضور سینمای جنگی ایران در جشنواره‌های رده بالای جهان، با تمام اهمیت استراتژیکش. امید که سیاستگذاران فرهنگی غفلت نکنند.

۳- تأسف بزرگ امسال، «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی بود که ایده‌ها و موقعیت‌های درجه‌یکی داشت و گروهی از بهترین‌های سینمای ایران را برای بازآفرینی بهترین لحظه‌های محبوب‌ترین فیلم‌های او گرد هم آورد؛ و در نهایت همه را فدای فیلم‌نامه‌ای ازهم‌گسیخته و پرت‌وپلا کرد.

۴- اما همین «خائن‌کشی» فارغ از کاستی‌هایش، مدال افتخاری است بر سینه تاریخ سینمای ایران، چرا که سرانجام ۴۳ سال پس از فروپاشی پهلوی، تصویر تمام قد شرف تاریخ معاصرمان را روی پرده می‌اندازد: تصویر دکتر محمد مصدق را. باز هم کیمیایی ثابت کرد که دود از کنده بلند می‌شود. دست مریزاد.

۵- حرف زیاد است. بماند تا بعد.


حمیدرضا مدقق

بهترین فیلم: موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، علفزار (کاظم دانشی)

بهترین کارگردان: هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، امید شمس (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، لادن مستوفی (برف آخر)، لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)، امین حیایی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن مکمل: الهام کردا (بدون قرار قبلی)، صدف اسپهبدی (علفزار)، فرشته حسینی (دسته دختران)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، مجید صالحی (برف آخر)، پیام احمدی‌نیا (ملاقات خصوصی)

توضیح:

به فهرست بالا می‌توان این موارد قابل توجه را هم اضافه کرد:

۱- تدوین «علفزار»، «دسته دختران» و «خائن‌کشی»

۲- جلوه‌های بصری و میدانی «دسته دختران» و «خائن‌کشی»

۳- طراحی صحنه «خائن‌کشی»، «ضد» و «۲۸۸۸»

۴- فیلم‌برداری «ملاقات خصوصی»، «برف آخر» و «شهرک»

و البته مثل بسیاری از دوره‌های اخیر جشنواره، دستاوردهای فنی سینمای ایران برتری قابل توجهی بر روایت و داستان‌گویی داشت.


محمد محمدیان

بهترین فیلم: نگهبان شب (رضا میرکریمی)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)

بهترین کارگردان: رضا میرکریمی (نگهبان شب)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، امید شمس (ملاقات خصوصی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر زن اصلی: پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)، لاله مرزبان (نگهبان شب)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، نازنین بیاتی (شادروان)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)، امین حیایی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن مکمل: فرشته حسینی (دسته دختران)، صدف اسپهبدی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: بهرنگ علوی (شادروان)، علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، سیاوش چراغی‌پور (ملاقات خصوصی)

توضیح:

«خائن‌کشی» و «ضد» را ندیدم.


مهرزاد دانش

بهترین فیلم: نگهبان شب (رضا میرکریمی)، برف آخر (امیرحسین عسگری)، علفزار (کاظم دانشی)

بهترین کارگردان: کاظم دانشی (علفزار)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن اصلی: پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن مکمل: الهام کردا (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)


مازیار فکری‌ارشاد

بهترین فیلم: موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، علفزار (کاظم دانشی)

بهترین کارگردان: هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)

بهترین بازیگر زن مکمل: صفورا خوش‌طینت (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد مکمل: نادر سلیمانی (ضد)

توضیح:

و این انتخاب‌ها: مدیر فیلم‌برداری: مسعود سلامی (خائن‌کشی)، تدوینگر: حمید نجفی (علفزار)، آهنگ‌ساز: مسعود سخاوت‌دوست (مجموعه آثار)، طراح صحنه و لباس: سهیل دانش‌اشراقی و مارال جیرانی (خائن‌کشی)، طراح چهره‌پردازی: شهرام خلج (موقعیت مهدی)


مازیار معاونی

بهترین فیلم: علفزار (کاظم دانشی)، برف آخر (امیرحسین عسگری)، ملاقات خصوصی (امید شمس)

بهترین کارگردان: کاظم دانشی (علفزار)، امیرحسین عسگری (برف آخر)، امید شمس (ملاقات خصوصی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: کاظم دانشی (علفزار)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، سارا بهرامی (علفزار)، طناز طباطبایی (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، امین حیایی (برف آخر)، جواد عزتی (مرد بازنده)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، پانته‌آ پناهی‌ها (دسته دختران)، ستاره پسیانی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مجید صالحی (برف آخر)، سیاوش چراغی‌پور (ملاقات خصوصی)، نادر فلاح (ملاقات خصوصی)

توضیح:

حضور امیدوارکننده امید شمس، امیرحسین عسگری و کاظم دانشی به عنوان سه فیلم‌ساز جوان و آینده‌دار

عملکرد انتقادآمیز هیات انتخاب

اختصاص سانس‌های نامناسب به منتقدان که از ارکان جشنواره محسوب می‌شوند در برابر سانس‌های مناسبی که به مهمانان ویژه اختصاص پیدا کرد که معمولا از بین خانواده کارمندان وزارت ارشاد و سایر نهادها انتخاب می‌شوند و به هر حال جزو ارکان مهم جشنواره و اعضای خانواده سینما محسوب نمی‌شوند.


آرش عنایتی

بهترین فیلم: برف آخر (امیرحسین عسگری)، نگهبان شب (رضا میرکریمی)، بی‌رویا (آرین وزیردفتری)

بهترین کارگردان: رضا میرکریمی (نگهبان شب)، امیرحسین عسگری (برف آخر)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی (برف آخر)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، مجید صالحی (برف آخر)


منوچهر دین‌پرست

بهترین فیلم: نگهبان شب (رضا میرکریمی)، خائن‌کشی (مسعود کیمیایی)، برف آخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: رضا میرکریمی (نگهبان شب)، مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)، امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)، کاظم دانشی (علفزار)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، سارا بهرامی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، لیندا کیانی (ضد)، نوشین مسعودیان (برف آخر)، فرشته حسینی (دسته دختران)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، پیام احمدی‌نیا (ملاقات خصوصی)، مجید صالحی (برف آخر)، نادر سلیمانی (ضد)


محمد جلیلوند

بهترین فیلم: موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، برف آخر (امیرحسین عسگری)، علفزار (کاظم دانشی)

بهترین کارگردان: امیرحسین عسگری (برف آخر)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سیدحسن حسینی (برف آخر)، کاظم دانشی (علفزار)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، لاله مرزبان (نگهبان شب)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، پژمان جمشیدی (علفزار)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر زن مکمل: رعنا آزادی‌ور (مرد بازنده)، ریما رامین‌فر (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، نادر سلیمانی (ضد)، مجید صالحی (برف آخر)


سید رضا صائمی

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، علفزار (کاظم دانشی)، نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)، رضا میرکریمی (نگهبان شب)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: کاظم دانشی (علفزار)، رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)، لادن مستوفی (برف آخر)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: پانته‌آ پناهی‌ها (دسته دختران)، فرشته حسینی (دسته دختران)

بهترین بازیگر مرد مکمل: نادر سلیمانی (ضد)، علی‌اکبر اُصانلو (نگهبان شب)، نادر فلاح (ملاقات خصوصی)

توضیح:

جشنواره‌ای که حاشیه‌هایش پررنگ‌تر از متن بود اما همچنان می‌توان ردی از سینما را در فیلم‌هایش پیدا کرد.


احمد شاهوند

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، علفزار (کاظم دانشی)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)، محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، یوسف حاتمی‌کیا (شب طلایی)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، سارا بهرامی (علفزار)، لیلا زارع (ضد)، لاله مرزبان (نگهبان شب)، مریم سعادت (شب طلایی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، مهدی نصرتی (ضد)، امین حیایی (برف آخر)، هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، تورج الوند (نگهبان شب)، حسن معجونی (شب طلایی)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، ستاره پسیانی (علفزار)، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین و پانته‌آ پناهی‌ها (دسته دختران)، یکتا ناصر (شب طلایی)، نازنین بیاتی (شادروان)، شبنم قربانی (مرد بازنده)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، نادر سلیمانی (ضد)، بهرنگ علوی (شادروان)، حمیدرضا آذرنگ (خائن‌کشی)، مجید پتکی (ضد)، سیاوش چراغی‌پور و نادر فلاح (ملاقات خصوصی)


سعید قطبی‌زاده

بهترین فیلم (بدون ترتیب): برف آخر (امیرحسین عسگری)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بهترین کارگردان (بدون ترتیب): امیرحسین عسگری (برف آخر)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، رضا میرکریمی (نگهبان شب)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس (بدون ترتیب): هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)، یوسف حاتمی‌کیا (شب طلایی)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، امین حیایی (برف آخر)، جواد عزتی (مرد بازنده)

بهترین بازیگر زن مکمل: وندا جعفری (موقعیت مهدی)، ستاره پسیانی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: نادر سلیمانی (ضد)، بهرنگ علوی (شادروان)


محسن سلیمانی‌فاخر

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، علفزار (کاظم دانشی)، برف اخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)، امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)، یوسف حاتمی‌کیا (شب طلایی)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، سارا بهرامی (علفزار)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، امین حیایی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، الهام کردا (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مجید صالحی (برف آخر)، سیاوش چراغی‌پور (ملاقات خصوصی)، مسعود کرامتی (شب طلایی)


دامون قنبرزاده

بهترین فیلم: ۱- علفزار (کاظم دانشی)، ۲- ، ۳- ، ۴- برف آخر (امیرحسین عسگری)، ۵- ۲۸۸۸ (کیوان علی‌محمدی، علی‌اکبر حیدری)

بهترین کارگردان: ۱- کاظم دانشی (علفزار)، ۲- ، ۳- ، ۴- کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری (۲۸۸۸)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)، امین حیایی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، ستاره پسیانی (علفزار)، شیرین اسماعیلی (۲۸۸۸)

بهترین بازیگر مرد مکمل: بهرنگ علوی (شادروان)


امیرعلی نصیری

بهترین فیلم: برف آخر (امیرحسین عسگری)، بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)، مرد بازنده (محمدحسین مهدویان)

بهترین بازیگر زن اصلی: لادن مستوفی (برف آخر)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن مکمل: نوشین مسعودیان (برف آخر)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مجید صالحی (برف آخر)

توضیح:

۱- انتخاب ویژه: گروه خلق فضای بصری «خائن‌کشی» شامل مدیر فیلم‌برداری، طراح صحنه، طراح لباس و چهره‌پرداز

۲- فیلم‌های «علفزار»، «ملاقات خصوصی»، «نگهبان شب» و «موقعیت مهدی» را ندیدم.


شاهین شجری‌کهن

بهترین فیلم (بدون ترتیب): برف آخر (امیرحسین عسگری)، علفزار (کاظم دانشی)، ملاقات خصوصى (امید شمس)، موقعیت مهدى (هادی حجازی‌فر)، خائن‌کشى (مسعود کیمیایی)

بهترین کارگردان: امیرحسین عسگرى (برف آخر)، رضا میرکریمى (نگهبان شب)، مسعود کیمیایى (خائن‌کشی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید‌ حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: پگاه آهنگرانى (بدون قرار قبلی)، لاله مرزبان (نگهبان شب)، ژیلا شاهى (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایى (برف آخر)، پژمان جمشیدى (علفزار)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدى (علفزار)، پردیس پورعابدینى (بى‌مادر)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مجید صالحى (برف آخر)

توضیح:

و این انتخاب‌ها: مسعود سلامى مدیر فیلم‌بردارى «خائن‌کشى»، مسعود سخاوت‌دوست آهنگ‌ساز «برف آخر» و تم سوگوارى زیباى کلارینت در سکانس اکتشاف، فیلم لطیف «درب» و کارگردان شاعرپیشه‌اش، چهره‌پردازی «مرد بازنده» و…


نیروان غنی‌پور

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، بی‌رویا (آرین وزیردفتری)، برف آخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، آرین وزیر‌دفتری (بی‌رویا)، امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید‌ حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، لادن مستوفی (برف آخر)

بهترین بازیگر مرد اصلی: هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، امین حیایی (برف آخر)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)

بهترین بازیگر مرد مکمل: پیام احمدی‌نیا (ملاقات خصوصی)، نادر سلیمانی (ضد)

توضیح:

جشنواره چهلم نشان داد که جدول آثار راه‌نیافته، مهم‌تر و کنجکاوی‌برانگیزتر از جدول فیلم‌های راه‌یافته بود!


ریحانه عابدنیا

بهترین فیلم: ۲۸۸۸ (کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، شهرک (علی حضرتی)

بهترین کارگردان: کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری (۲۸۸۸)، رضا میرکریمی (نگهبان شب)، امید شمس (ملاقات خصوصی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: کیوان علی‌محمدی، علی‌اکبر حیدری و امید بنکدار (۲۸۸۸)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)، لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: جواد عزتی (مرد بازنده)، حمیدرضا پگاه (۲۸۸۸)، هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر زن مکمل: الهام کردا (بدون قرار قبلی)، فرشته حسینی (دسته دختران)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)


آزاده جعفری

بهترین فیلم: برف آخر (امیرحسین عسگری)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، ملاقات خصوصی (امید شمس)

بهترین کارگردان: امیرحسین عسگری (برف آخر)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، امید شمس (ملاقات خصوصی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید‌ حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، لادن مستوفی (برف آخر)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، تورج الوند (نگهبان شب)، هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر زن مکمل: شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)


رضا حسینی

بهترین فیلم: بی‌رویا (آرین وزیردفتری)، درب (هادی محقق)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، هادی محقق (درب)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی (بدون قرار قبلی)، هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)، لادن مستوفی (برف آخر)، لاله مرزبان (نگهبان شب)، سارا بهرامی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد اصلی: هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، پژمان جمشیدی (علفزار)، امین حیایی (برف آخر)، تورج الوند (نگهبان شب)، هادی محقق (درب)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، نوشین مسعودیان (برف آخر)، پانته‌آ پناهی‌ها و فرشته حسینی (دسته دختران)، الهام کردا (بدون قرار قبلی)، ریما رامین‌فر و رویا تیموریان (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد مکمل: پیام احمدی‌نیا، نادر فلاح، سیاوش چراغی‌پور و ایمان شمس (ملاقات خصوصی)، علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، بهرنگ علوی (شادروان)، مجید صالحی (برف آخر)، روح‌الله زمانی (موقعیت مهدی)

توضیح:

۱- مسئولان برگزاری جشنواره فیلم فجر توانستند با تصمیم‌های «خاص» خود، ما را مثل هر سال غافلگیر کنند، از آثار سینمایی درخشانی که بیرون ماندند و این رویداد فرصت نمایش آن‌ها و بدل‌شدن به جشنواره‌ای به‌مراتب بهتر را از دست داد، تا حذف سیمرغ آرای مردمی که هنوز هم نمی‌شود باورش کرد!

۲- برگزاری جشنواره در روزگار کرونا و اوج‌گیری موج ششم بدون سنجش تب و اکسیژن خون شرکت‌کنندگان (که استاندارد جهانی برگزاری تمام رویدادهای مشابه است، از جمله جشنواره برلین ۲۰۲۲ که این روزها در جریان است)؛‌ و در عوض، حضور پزشک و بخش واکسیناسیون در «خانه» جشنواره.

۳- سیاست تشکیل صف‌های طولانی و تاخیر در نمایش فیلم‌های خاص برای ضبط تصاویر حضور باشکوه و استقبال از فیلم‌های خاص؛ آن هم در صورتی که اهالی رسانه و منتقدان داوطلبانه حضور در این دوره و شرایط پرخطر را پذیرفته بودند و نیازی به این بازی‌های تکراری و ناخوشایند نبود.

۴- البته که این موارد و تمام کاستی‌های دیگر فقط به‌واسطه تجدید دیدار با دوستان و همکاران پس از ماه‌ها قرنطینه و شیوع دوساله کرونا، قابل تحمل شد. امید که به خیر بگذرد و تلفاتی ندهیم!

۵- فیلم‌هایی که ندیدم: شب طلایی، ضد، بی‌مادر و هناس

۶- از فیلم‌های مستند این دوره که متاسفانه با نمایش در سالن‌های فرعی میلاد کاملا سوخت شدند (بر خلاف دوره‌هایی که در سالن اصلی میلاد نمایش داشتند و دست‌کم چند منتقد آن‌ها را می‌دیدند) فقط سه فیلم را پیش از جشنواره و در زمان برگزاری جشنواره سینماحقیقت دیدم: آن مرد با اتوبوس آمد (نیما مهدیان)، احتضار (حجت طاهری) و مشق امشب (اشکان نجاتی و مهران نعمت‌الهی) که هر سه دیدنی‌اند.

۷- اغلب فیلم‌های کوتاه این دوره هم دیدنی بودند ولی حیف که مثل همیشه به‌ندرت دیده شدند. سیاست نمایش فیلم‌ها در سالن‌های کوچک برج میلاد، بسیار بد و با توجه به روزگار کرونا و شیوع سویه امیکرون بسیار خطرناک بود. الف) بهترین فیلم‌های کوتاه این دوره که پیش از جشنواره دیده بودم (بدون ترتیب): ارفاق (رضا نجاتی)، تابوت (اکبر زارع)، گذشته (حمید محمدی)، گوزن (هادی بابایی‌فر)، ماجان (فردین انصاری) و هرگز، گاهی، همیشه (شادی کرم‌رودی). ب) فیلم‌های کوتاهی که تا امروز ندیده‌ام: لئو (محمدمعین روح‌الامینی) و ویار (حورا طباطبایی).


فرهاد خالدی‌نیک

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، نگهبان شب (رضا میرکریمی)، علفزار (کاظم دانشی)، ‌مرد بازنده (محمدحسین مهدویان)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، رضا میرکریمی (نگهبان شب)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)، کاظم دانشی (علفزار)، هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، سارا بهرامی (علفزار)، پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، جواد عزتی (مرد بازنده)، پژمان جمشیدی (علفزار)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: فرشته حسینی (دسته دختران)، صدف اسپهبدی (علفزار)، شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، پردیس پورعابدینی (بی‌مادر)، الهام کردا (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، مهدی زمین‌پرداز (علفزار)، بهرنگ علوی (‌شادروان)، مهران مدیری (خائن‌کشی)، نادر سلیمانی (ضد)

توضیح:

۱- طراحی صحنه و لباس «خائن‌کشی» (سهیل دانش‌اشراقی و مارال جیرانی)

۲- طراحی چهره‌پردازی امید گل‌زاده در فیلم‌های «شادروان» و «شب طلایی»

۳- جلوه‌های ویژه بصری و میدانی «دسته دختران»

۴- فیلم‌های «برف آخر»، «لایه‌های دروغ»، «شهرک» و «۲۸۸۸» را ندیدم.


خسرو نقیبی

بهترین فیلم: بی‌رویا (آرین وزیردفتری)، مرد بازنده (محمدحسین مهدویان)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)/ خائن‌کشی (مسعود کیمیایی)، بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بهترین کارگردان: مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)، محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، بهروز شعیبی (بدون قرار قبلی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)، ابراهیم امینی و هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، سید مرتضی فاطمی (بی‌مادر)، حسین تراب‌نژاد (ضد)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)، سارا بهرامی (علفزار و خائن‌کشی)، لاله مرزبان (نگهبان شب)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: جواد عزتی (مرد بازنده)، پژمان جمشیدی (علفزار)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، امیر آقایی (خائن‌کشی)، مصطفی زمانی (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر زن مکمل: پردیس پورعابدینی (بی‌مادر)، هدی زین‌العابدین (دسته دختران)، شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، شبنم قربانی (مرد بازنده)، ستاره پسیانی (علفزار)، پانته‌آ بهرام (خائن‌کشی)، آناهیتا درگاهی (مرد بازنده)، لیندا کیانی (ضد)، فرشته حسینی (دسته دختران)، نرگس محمدی (۲۸۸۸)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مهران مدیری (خائن‌کشی)، مجید صالحی (برف آخر)، پژمان جمشیدی (بی‌مادر)، حمیدرضا آذرنگ (خائن‌کشی)، وحید حجازی‌فر (موقعیت مهدی)


فاطمه فریدن

بهترین فیلم: ۱- ملاقات خصوصی (امید شمس)، ۲- ، ۳- نگهبان شب (رضا میرکریمی)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، علی حضرتی (شهرک)، مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، ۲- ، ۳- رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن اصلی: ۱- پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)، ۲- ، ۳- پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، تورج الوند (نگهبان شب)، ساعد سهیلی (شهرک)

بهترین بازیگر زن مکمل: الهام کردا (بدون قرار قبلی)، ریما رامین‌فر (ملاقات خصوصی)، رویا جاویدنیا (شهرک)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، پژمان جمشیدی (بی‌مادر)، حمیدرضا آذرنگ (خائن‌کشی)

توضیح:

این انتخاب‌ها با توجه به فیلم‌های اندک و احتساب آثار ندیده انجام شده است. فیلم‌هایی که ندیدم: بیرو، مرد بازنده، هناس، شب طلایی،دسته دختران، ضد، نمور، شادروان، علفزار، برف آخر، ۲۸۸۸


گلاره محمدی

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، علفزار (کاظم دانشی)، بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)، بهروز شعیبی (بدون قرار قبلی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی (بدون قرار قبلی)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: الهام کردا (بدون قرار قبلی)، آناهیتا درگاهی (مرد بازنده)، مائده طهماسبی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مجید صالحی (برف آخر)‌، حسین سلیمانی (دسته دختران)، سیاوش چراغی‌پور (ملاقات خصوصی)

توضیح:

چهلمین جشنواره فیلم فجر زنگ خطری برای اکران سال آینده است؛ از این بابت که فیلم‌های پرخرجی چون «موقعیت مهدی» و «دسته دختران» آیا می‌توانند اکران پررونقی داشته باشند یا فیلم‌هایی با سوژه‌های ملتهب، آیا بدون تیغ سانسور اکران را تجربه می‌کنند؟


بهزاد وفاخواه

بهترین فیلم: نگهبان شب (رضا میرکریمی)، درب (هادی محقق)، ملاقات خصوصی (امید شمس)

بهترین کارگردان: رضا میرکریمی (نگهبان شب)، هادی محقق (درب)، امید شمس (ملاقات خصوصی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)، پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: الهام کردا (بدون قرار قبلی)، صدف عسگری (دسته دختران)، فرشته حسینی (دسته دختران)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، روح‌الله زمانی (موقعیت مهدی)، مجید صالحی (علفزار)

توضیح:

سال به سال فیلم‌های مستقل یا ساخته‌شده توسط بخش خصوصی کم‌تر می‌شوند و فیلم‌سازی فقط از طریق سرمایه ارگان‌ها و نهادها یا سلبریتی‌هایی که اسپانسر می‌آورند ممکن است.


صوفیا نصراللهی

بهترین فیلم: مرد بازنده (محمدحسین مهدویان)، بی‌رویا (آرین وزیردفتری)، موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)

بهترین کارگردان: محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، سارا بهرامی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد اصلی: جواد عزتی (مرد بازنده)، پژمان جمشیدی (علفزار)، هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر زن مکمل: شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، آناهیتا درگاهی (مرد بازنده)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مهدی زمین‌پرداز (علفزار)

توضیح:

در دو دهه اخیر این بدترین و فرمایشی‌ترین جشنواره فیلم فجر بود. اهمیت جشنواره فجر با کیفیت آثار و برخوردهای هیات داوران و منتقدان به قهقرا رفت.


امیرعباس صباغ

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، مرد بازنده (محمدحسین مهدویان)، برف آخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، امید شمس (ملاقات خصوصی)، مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)/ محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید‌ حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، لاله مرزبان (نگهبان شب)/ ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امیر آقایی (خائن‌کشی)، پژمان جمشیدی (علفزار)، امین حیایی (برف آخر)/ جواد عزتی (مرد بازنده)

بهترین بازیگر زن مکمل: پردیس پورعابدینی (بی‌مادر)، آناهیتا درگاهی (مرد بازنده)، صدف اسپهبدی (علفزار)/ فرشته حسینی (دسته دختران)

بهترین بازیگر مرد مکمل: حسن معجونی (شب طلایی)، بهرنگ علوی (شادروان)، مجید صالحی (برف آخر)


بهنام شریفی

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، برف آخر (امیرحسین عسگری)، خائن‌کشی (مسعود کیمیایی)

بهترین کارگردان: مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)، محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)، امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: ۱- ، ۲- امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، ۳- امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید‌ حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)، لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)، امیر آقایی (خائن‌کشی)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، نوشین مسعودیان (برف آخر)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مجید صالحی (برف آخر)، علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، پیام احمدی‌نیا (ملاقات خصوصی)

توضیح:

به غیر از پنج فیلم «ملاقات خصوصی»، «برف آخر»، «خائن‌کشی»، «مرد بازنده» و «بی‌رویا» که از بقیه فیلم‌ها سینمایی‌تر بودند، با انبوهی فیلم زیر متوسط و ضعیف روبه‌رو بودیم. حذف سیمرغ مردمی و کنار گذاشته شدن «ملاقات خصوصی» یکی از فجایع ادوار این جشنواره چهل‌ساله بود.


ساقی سلیمانی

بهترین فیلم: برف آخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید‌ حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)، لادن مستوفی (برف آخر)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، پژمان جمشیدی (علفزار)

بهترین بازیگر زن مکمل: رویا تیموریان (شادروان)، صدف اسپهبدی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: نادر سلیمانی (ضد)، مجید صالحی (برف آخر)

توضیح:

۱- «برف آخر» از همه جهت برایم اندک دستاورد جشنواره بود.

۲- از نظر کیفی در تمام سطوح ترقیِ معکوس کرده‌ایم.


سید آریا قریشی

بهترین فیلم: موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، برف آخر (امیرحسین عسگری)

بهترین کارگردان: هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)، امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید حسن حسینی (برف آخر)

بهترین بازیگر زن اصلی: لاله مرزبان (نگهبان شب)، پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، سارا بهرامی (علفزار)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، پژمان جمشیدی (علفزار)

بهترین بازیگر زن مکمل: مائده طهماسبی (علفزار)، صدف اسپهبدی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد مکمل: روح‌الله زمانی (موقعیت مهدی)، نادر سلیمانی (ضد)، علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)

توضیح:

۱- تصویر متفاوتی که هادی حجازی‌فر و همکارانش در «موقعیت مهدی» از فضای جنگ و تقابل میان جنگ و زندگی شخصی رزمندگان ساختند.

۲- قدرت تصویرسازی و فضاسازی مسعود کیمیایی در «خائن‌کشی» که بیش از هر فیلم دیگر جشنواره امسال مخصوص تماشا روی پرده بزرگ ساخته شده بود (و متأسفانه به پای روایتی آشفته سوخته).

۳- ورود تعدادی از فیلم‌سازان مهم عرصه فیلم کوتاه (مثل امید شمس و آرین وزیردفتری) به حوزه ساخت فیلم‌های بلند با آثاری که – با وجود نقاط ضعف‌شان – آثار امیدوارکننده‌ای بودند.


شهرزاد امیرشاه‌کرمی

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس)، بی‌رویا (آرین وزیردفتری)

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، امیرحسین عسگری (برف آخر)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، ابراهیم امینی، حسین حسنی و محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)

بهترین بازیگر زن اصلی: طناز طباطبایی (بی‌رویا)، ژیلا شاهی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)

بهترین بازیگر زن مکمل: مریم سعادت (شب طلایی)، صفورا خوش‌طینت (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد مکمل: نادر سلیمانی (ضد)، مجید صالحی (برف آخر)، مهدی زمین‌پرداز (علفزار)

توضیح:

۱- یکی از آثار جشنواره که بی‌ادعا و در عین سادگی با تمرکز بر ایده و شخصیت مرکزی، درام مدرنی می‌سازد، «درب» است. «درب» با اکران «هنروتجربه» می‌تواند به‌راحتی هزینه تولید خود را پوشش دهد، چرا که فیلمی کم‌هزینه است و در برابر خیل عظیم فیلم‌های پرهزینه و بی‌کیفیت، اثری درخور به حساب می‌آید.

۲- یکی دیگر از آثار مهم و موفق جشنواره نازل چهلم فیلم فجر، مستند «مشق امشب» است. این فیلم در جشنواره «سینماحقیقت» نادیده گرفته شد و فجر چهلم هم کورکورانه همان مسیر باطل را پیمود. فیلم سند مهمی از تاریخ اجتماعی و اقتصادی دهه‌ی ۱۳۹۰ ایران است و بی‌شک اثری ماندگار در تاریخ سینمای مستند خواهد بود.


امیرعطا جولایی

بهترین فیلم: موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)

بهترین کارگردان: آرین وزیردفتری (بی‌رویا)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)

بهترین بازیگر زن اصلی: لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)

بهترین بازیگر زن مکمل: شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)

توضیح:

انتخاب ویژه: مسعود سلامی به عنوان مدیر فیلم‌برداری «خائن‌کشی» و مرتضی پورصمدی به عنوان مدیر فیلم‌برداری «۲۸۸۸»


امیررضا تجویدی

بهترین فیلم: موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، ملاقات خصوصی (امید شمس)، شهرک (علی حضرتی)

بهترین کارگردان: هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، محمدحسین مهدویان (مرد بازنده)، مسعود کیمیایی (خائن‌کشی)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، علی حضرتی (شهرک)

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، سارا بهرامی (علفزار)

بهترین بازیگر مرد اصلی: امین حیایی (برف آخر)، پژمان جمشیدی (علفزار)، امیر آقایی (خائن‌کشی)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، الهام کردا (بدون قرار قبلی)، آناهیتا درگاهی (مرد بازنده)

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، بهرنگ علوی (شادروان)، روح‌الله زمانی (موقعیت مهدی)

توضیح:

۱- شخصیت‌پردازی بازپرس (پژمان جمشیدی) در فیلم «علفزار» و زخم پیش‌داستانش، کشمکش‌های درونی دو شخصیت اصلی در فیلم‌های «برف آخر» و «شهرک»، شخصیت‌پردازی خسرو (روح‌الله زمانی) در «موقعیت مهدی»

۲- سکانس مکالمه رادیویی در نیزار در «موقعیت مهدی»، سکانس‌های پایانی «مرد بازنده»، و تک‌تک لحظه‌های فیلم «لایه‌های دروغ» که یک کمدی ناخواسته‌ی حیرت‌انگیز بود!


خشایار سنجری

بهترین فیلم: موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر)، بی‌رویا (آرین وزیردفتری)، ملاقات خصوصی (امید شمس)

بهترین کارگردان: هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی)، آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: آرین وزیردفتری (بی‌رویا)، امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی)، کاظم دانشی (علفزار)

بهترین بازیگر زن اصلی: پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی)، طناز طباطبایی (بی‌رویا)، لاله مرزبان (نگهبان شب)

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار)، تورج الوند (نگهبان شب)، هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی)

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار)، شادی کرم‌رودی (بی‌رویا)، الهام کردا (بدون قرار قبلی)

بهترین بازیگر مرد مکمل: مهدی زمین‌پرداز (علفزار)، علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب)، بهرنگ علوی (شادروان)


نتیجه شمارش آرا و بهترین‌های جشنواره چهلم فجر

بهترین فیلم: ملاقات خصوصی (امید شمس) با امتیاز ۷۱

۲- برف آخر (امیرحسین عسگری) با امتیاز ۵۱

۳- موقعیت مهدی (هادی حجازی‌فر) با امتیاز ۴۴

۴- نگهبان شب (رضا میرکریمی) با امتیاز ۳۷

۵- علفزار (کاظم دانشی) با امتیاز ۳۶

۶- بی‌رویا (آرین وزیردفتری) با امتیاز ۲۲

۷- مرد بازنده (محمدحسین مهدویان) با امتیاز ۱۳

۸- درب (هادی محقق) با امتیاز ۱۱

۹- ۲۸۸۸ (کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری) با امتیاز ۹

۱۰- خائن‌کشی (مسعود کیمیایی) با امتیاز ۸

۱۱- بدون قرار قبلی (بهروز شعیبی) با امتیاز ۷

۱۲- شهرک (علی حضرتی) با امتیاز ۴

۱۳- شب طلایی (یوسف حاتمی‌کیا) با امتیاز ۳

 

بهترین کارگردان: امید شمس (ملاقات خصوصی) با امتیاز ۵۶

۲- هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی) با امتیاز ۴۴

۳- امیرحسین عسگری (برف آخر) با امتیاز ۳۹

۴- رضا میرکریمی (نگهبان شب) با امتیاز ۳۷

۵- کاظم دانشی (علفزار) با امتیاز ۳۴

۶- مسعود کیمیایی (خائن‌کشی) با امتیاز ۲۹

۷- آرین وزیردفتری (بی‌رویا) با امتیاز ۲۰

۸- محمدحسین مهدویان (مرد بازنده) با امتیاز ۱۷

۹- کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری (۲۸۸۸) با امتیاز ۹

۱۰- هادی محقق (درب) با امتیاز ۸

۱۱- بهروز شعیبی (بدون قرار قبلی) با امتیاز ۳

۱۲- علی حضرتی (شهرک) با امتیاز ۳

 

بهترین فیلم‌نامه‌نویس: امید شمس، علی سرآهنگ و بهمن ارک (ملاقات خصوصی) با امتیاز ۶۸

۲- کاظم دانشی (علفزار) با امتیاز ۴۴

۳- امیرحسین عسگری، امیرمحمد عبدی و سید‌ حسن حسینی (برف آخر) با امتیاز ۳۵

۴- هادی حجازی‌فر و ابراهیم امینی (موقعیت مهدی) با امتیاز ۳۲

۵- رضا میرکریمی و محمد داوودی (نگهبان شب) با امتیاز ۳۲

۶- آرین وزیردفتری (بی‌رویا) با امتیاز ۲۵

۷- یوسف حاتمی‌کیا (شب طلایی) با امتیاز ۱۲

۸- محمدحسین مهدویان (مرد بازنده) با امتیاز ۹

۹- کیوان علی‌محمدی، علی‌اکبر حیدری و امید بنکدار (۲۸۸۸) با امتیاز ۸

۱۰- فرهاد توحیدی و مهدی تراب‌بیگی (بدون قرار قبلی) با امتیاز ۵

۱۱- مسعود کیمیایی (خائن‌کشی) با امتیاز ۳

۱۲- علی حضرتی (شهرک) با امتیاز ۲

 

بهترین بازیگر زن اصلی: پری‌ناز ایزدیار (ملاقات خصوصی) با امتیاز ۸۶

۲- طناز طباطبایی (بی‌رویا) با امتیاز ۶۳

۳- لاله مرزبان (نگهبان شب)/ ژیلا شاهی (موقعیت مهدی) با امتیاز ۳۴

۵- پگاه آهنگرانی (بدون قرار قبلی) با امتیاز ۳۳

۶- سارا بهرامی (علفزار) با امتیاز ۲۷

۷- لادن مستوفی (برف آخر) با امتیاز ۲۰

۸- نازنین بیاتی (شادروان) با امتیاز ۵

۹- لیلا زارع (ضد) با امتیاز ۱

۱۰- مریم سعادت (شب طلایی) با امتیاز ۱

 

بهترین بازیگر مرد اصلی: پژمان جمشیدی (علفزار) با امتیاز ۸۹

۲- امین حیایی (برف آخر) با امتیاز ۷۵

۳- تورج الوند (نگهبان شب) با امتیاز ۴۱

۴- هوتن شکیبا (ملاقات خصوصی) با امتیاز ۳۵

۵- جواد عزتی (مرد بازنده) با امتیاز ۲۴

۶- امیر آقایی (خائن‌کشی) با امتیاز ۱۳

۷- هادی حجازی‌فر (موقعیت مهدی) با امتیاز ۱۱

۸- حمیدرضا پگاه (۲۸۸۸) با امتیاز ۵

۹- مهدی نصرتی (ضد) با امتیاز ۳

۱۰- ساعد سهیلی (شهرک) با امتیاز ۲

و…

 

بهترین بازیگر زن مکمل: صدف اسپهبدی (علفزار) با امتیاز ۶۱

۲- شادی کرم‌رودی (بی‌رویا) با امتیاز ۴۰

۳- الهام کردا (بدون قرار قبلی) با امتیاز ۳۸

۴- فرشته حسینی (دسته دختران) با امتیاز ۲۴

۵- ستاره پسیانی (علفزار) با امتیاز ۱۳

۶- پانته‌آ پناهی‌ها (دسته دختران)/ آناهیتا درگاهی (مرد بازنده)/ پردیس پورعابدینی با امتیاز ۱۲

۹- نوشین مسعودیان (برف آخر) با امتیاز ۱۰

۱۰- مائده طهماسبی (علفزار) با امتیاز ۸

و…

 

بهترین بازیگر مرد مکمل: علی‌اکبر اصانلو (نگهبان شب) با امتیاز ۶۷

۲- مجید صالحی (برف آخر) با امتیاز ۴۸

۳- نادر سلیمانی (ضد) با امتیاز ۳۷

۴- بهرنگ علوی (شادروان) با امتیاز ۲۸

۵- مهدی زمین‌پرداز (علفزار) با امتیاز ۱۷

۶- پیام احمدی‌نیا (ملاقات خصوصی) با امتیاز ۱۵

۷- سیاوش چراغی‌پور (ملاقات خصوصی) با امتیاز ۱۳

۸- روح‌الله زمانی (موقعیت مهدی) با امتیاز ۱۰

۹- نادر فلاح (ملاقات خصوصی)/ وحید حجازی‌فر (موقعیت مهدی) با امتیاز ۸

و…

 

معیار امتیازدهی و محاسبه امتیازها:

انتخاب‌های اول تا سوم به‌ترتیب ۴ و ۳ و ۲ امتیاز و برای انتخاب‌های بعدی ۱ امتیاز در نظر گرفته شده است.

الف) اگر دو فیلم به صورت مشترک در یک رتبه قرار گرفته باشند، ترتیب اشاره به آن‌ها ملاک اختصاص امتیاز و رتبه‌بندی قرار گرفته است؛ مثلا اگر دو فیلم در رتبه دوم باشند، اولی امتیاز ۳ و دومی امتیاز ۲ را گرفته و در واقع در رتبه سوم فرض شده است.

ب) اگر انتخاب‌ها بدون ترتیب باشند، امتیازها با هم جمع و تقسیم بر تعداد شده است.

نظرات خوانندگان۱
نقد سیاوش صمدی
۳۰ بهمن ۱۴۰۰
0 مخالف

به نظر من سیمرغ بلورین نقش اول مرد باید تعلق می‌گرفت به پژمان جمشیدی و همچنین در بخش خانم‌ها باید تعلق می‌گرفت به پری‌ناز ایزدیار.

پاسخ دادن
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز