یک کافهدار آمریکایی بدبین و تبعیدی نمیداند باید به فرار عشق سابقش و شوهر فراری او از دست نازیها در مراکش کمک کند یا نه.
امتیازهای منتقدان
شهرام جعفرینژاد
میانگین
نوشتههای منتقدان
شهرام جعفرینژاد: از دیدگاه پدیدارشناختی، «کازابلانکا»/ Casablanca حکایت پیروزی ثنویت (گفتمان) بر فردیت و استبدادِ تکصدایی (فاشیسم) است. بیشتر صحنهها و گفتوگوها دونفرهاند، همه آدمهای سرگردانِ فیلم زوجاند، ترکیب همه شخصیتهای اصلی و فرعی داستان، دونفره است: رنو و اشتراسر، ریک و سام، یوگارتی و فِراری، لازلو و ایلزا و…. بارها به نحوی از انحاء نیز بر عدد ۲ صحه گذاشته میشود. اوراق عبور دو آلمانی نزد ریک است، یوگارتی در حین نقدکردنِ دوهزار فرانک ژتون دستگیر میشود، متصدی کازینو از جایزه بیستهزار فرانکی برنده میگوید، لازلو به ریک پیشنهاد دویستهزار فرانک دستمزد میدهد، ریک به مرد بلغاری کمک میکند تا با دو بار شرطبندی روی عدد ۲۲ برنده شود و… مطالعه نقد کامل