بهترین فیلم‌ها و سریال‌های ۲۰۲۳

نظرسنجی بهترین – و احتمالا محبوب‌ترین – فیلم‌ها و سریال‌های جهان در سال ۲۰۲۳

(با مشارکت ؟ منتقد)

رضا حسینی: سال ۲۰۲۳ چندماهی است به پایان رسیده و ما طبق معمول با تاخیر این نظرسنجی را کامل کردیم؛ دلایلش هم روشن است و به حال‌ و روز منفک از دنیای این سرزمین برمی‌گردد و… آنچه در ادامه مرور می‌کنید نظرهای ؟ منتقد عضو سایت هستند که نظرهای‌شان پیش از این در شبکه‌های اجتماعی «منتقدان فارسی‌زبان» (صفحه‌های اینستاگرام و تلگرام) منتشر شدند و حالا یک‌جا می‌توانید آن‌ها را مرور کنید و نتیجه شمارش آرا را نیز در پایان ببینید.

توضیح: اگر فیلمی برای سال ۲۰۲۲ بوده ولی در سال ۲۰۲۳ عرضه شده، در فهرست منتقدان لحاظ شده است.


انتخاب‌ها و نظرهای منتقدان (به‌ترتیب سن)

هوشنگ گلمکانی

 


هوشنگ راستی

 


پرویز جاهد

بدون ترتیب:

 


علی موسوی

۱- روزهای عالی (ویم وندرس)

۲- چشمانت را ببند (ویکتور اریسه)

۳- برگ‌های افتاده (آکی کوریسماکی)

۴- تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

۵- سرزمین موعود (نیکلای آرسل)

۶- جاماندگان (الکساندر پین)

۷- داستان آمریکایی (کورد جفرسن)

۸- شعله‌ور (کریستیان پتسولد)

۹- زندگی‌های گذشته (سلین سونگ)

۱۰- برف آخر (امیرحسین عسگری)

و این سریال‌ها (به‌ترتیب):

فصل سوم «اسب‌های کند» (جیمز هاز و جرمی لاورینگ)، فصل اول «دیپلمات» (دبورا کان)، سریال کوتاه «جاسوسی میان دوستان» (نیک مورفی) و سریال کوتاه «میلیاردر، سرخدمتکار و دوست‌پسر» (باتیست اِشیگاری و مکسیم بونه)


اردوان وزیری

 

 


محسن بیگ‌آقا

سال ۲۰۲۳ برایم با نمایش «گلدا» در جشنواره برلین شروع شد که حالا می‌توان جنگ یوم کیپور در آن را با جنگ فعلی در غزه مقایسه کرد و فیلم را پیش‌بینی حیرت‌انگیز یک واقعه خواند؛ و سال برای من با تماشای فیلم زیبای «قاتلان فلاور مون» تمام شد که ادای دینی به سینمای قصه‌گو با یک روایت درست است.

بدون ترتیب:

تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

اپنهایمر (کریستوفر نولان)

تبهکاران (رودریگو مورنو)

شعله‌ور (کریستیان پتسولد)

اتاق معلمان (ایلکر جاتاک)

در باب علف‌های خشک (نوری بیلگه جیلان)

استاد موسیقی / مایسترو (بردلی کوپر)

طفلکی‌ها (یورگوس لانتیموس)

قاتلان فلاور مون (مارتین اسکورسیزی)

گلدا (گای ناتیو)


محمدرضا فهمیزی

۱- شانسی شانسی (وودی آلن)

۲- طفلکی‌ها (یورگوس لانتیموس)

۳- جاماندگان (الکساندر پین)

(و بقیه بدون ترتیب): 

سرزمین موعود (نیکلای آرسل)

منطقه مورد علاقه (جاناتان گلیزر)

روزهای عالی (ویم وندرس)

برگ‌های افتاده (آکی کوریسماکی)

تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

داستان آمریکایی (کورد جفرسن)

جنگل پرتقال (آرمان خوانساریان)

و این فیلم‌ها (بدون ترتیب): 

چشمانت را ببند (ویکتور اریسه)، شعله‌ور (کریستیان پتسولد)، استروید سیتی (وس اندرسن)، تفریق (مانی حقیقی)…

بهترین سریال‌ها:

۱- فصل هفتم «ریک و مورتی» (جاستین رویلند و دن هارمن)

۲- فصل ششم «آینه سیاه» (چارلی بروکر)

۳- سریال کوتاه «درس‌های شیمی» (لی آیزنبرگ)

(و بقیه بدون ترتیب): 

فصل سوم «تنها قتل‌ها در ساختمان» (استیو مارتین و جان هافمن)، فصل اول «سیلو» (گراهام یوست)، فصل دوم «چی می‌شد اگر…؟» (برایان اندروز و…)، فصل سوم «برنامه صبحگاهی» (جی کارسن)، فصل پنجم «فارگو» (نوا هاولی)، فصل دوم «هجوم» (سایمن کینبرگ و دیوید وایل)…


حمیدرضا مدقق

بدون ترتیب:

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

نهنگ (دارن آرونوفسکی)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

بتمن (مت ریوز)

دختر آرام (کالم برید)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

برایان و چارلز (جیم آرچر)

قرمز شدن (دامی شی)

افترسان (شارلوت ولز)


آرش خوش‌خو

۱- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۲- زمان آرماگدون (جیمز گری)

۳- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۴- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۵- فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)

۶- دختر آرام (کالم برید)

۷- افترسان (شارلوت ولز)

۸- مردن برای یک دلار (والتر هیل)

۹- خاطرات رابطه‌ای فرّار (امانوئل موره)

۱۰- یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

بهترین سریال‌ها:

۱- وراثت (جسی آرمسترانگ)

۲- بری (اَلِک برگ و بیل هِیدِر)

۳- توکیو وایس (جی. تی. راجرز)

۴- ایرما وپ (اولیویه آسایاس)

۵- خانم مارول شگفت‌انگیز (ایمی شرمن-پالادینو)

۶- اسب‌های کند (جیمز هاز و جرمی لاوِرینگ)

۷- «بابیلون برلین» (تام تیکور، آخیم فون بوریس و هندریک هندلوگتِن)


 

علی احسانی

۱- تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

۲- جاماندگان (الکساندر پین)

۳- برگ‌های افتاده (آکی کوریسماکی)

۴- شعله‌ور (کریستیان پتسولد)

۵- قاتلان فلاور مون (مارتین اسکورسیزی)

۶- درس (آلیس تروتن)

۷- روزهای عالی (ویم وندرس)

۸- داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر (وس اندرسن)

۹- بلوط پیر (کن لوچ)

۱۰- بو ترسیده (آری استر)

و این‌ها (بدون ترتیب):

درون (واسیلیس کاتسوپیس)، کُنت (پابلو لارایین)، زندگی‌های گذشته (سلین سونگ)، استخر بی‌انتها (برندن کراننبرگ)، طفلکی‌ها (یورگوس لانتیموس)، منطقه مورد علاقه (جاناتان گلیزر)، فریمانت (بابک جلالی)، جنگل پرتقال (آرمان خوانساریان)، نبودن (علی مصفا)، منطقه بحرانی (علی احمدزاده)، تفریق (مانی حقیقی)


مهرزاد دانش

 

 


سحر عصرآزاد

بدون ترتیب:

مه دسامبر / رابطه با اختلاف سنی (تاد هینز)

تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

اپنهایمر (کریستوفر نولان)

منطقه مورد علاقه (جاناتان گلیزر)

شعله‌ور (کریستیان پتسولد)

زندگی‌های گذشته (سلین سونگ)

روزهای عالی (ویم وندرس)

جاماندگان (الکساندر پین)

اتاق معلمان (ایلکر جاتاک)

نبودن (علی مصفا)


حسین معززی‌نیا

این ده فیلم شاید لزوماً بی‌نقص‌ترین و فوق‌العاده‌ترین‌ها نباشند، مبنای انتخابم این است که علاقه دارم همین حالا هر ده فیلم را دوباره تماشا کنم (بدون ترتیب):

عزم رفتن (پارک چان-ووک)

افترسان (شارلوت ولز)

تار (تاد فیلد)

نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

دختر آرام (کالم برید)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

آواتار: راه‌ و رسم آب (جیمز کامرون)

آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

بابل (دیمین شزل)

درباره‌ هر ده فیلم و هم‌چنین دیگر فیلم‌های سال گذشته یادداشت‌هایی نوشته‌ام که می‌توانید در سایتم آن‌ها را مطالعه کنید: moazezinia.com


مازیار معاونی

در سال گذشته بنا به دلایل مختلف فرصت کم‌تری برای تماشای آثار روز جهان پیدا کردم. کوتاه بودن فهرست فیلم‌های منتخبم بیش‌تر از هر عامل دیگری از همین کوتاهی فرصت ناشی می‌شود:

بدون ترتیب:

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

بابل (دیمین شزل)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

عزم رفتن (پارک چان-ووک)


ناصر صفاریان

درست است که در مقایسه با انتخاب‌های عمر و دهه و… انتخاب بهترین فیلم‌های سال خیلی ساده‌تر است؛ و درست است که سال گذشته به حکمِ بی‌کاری و خانه‌نشینی، فیلم‌های بیش‌تر و خیلی بیش‌تری در قیاس با سال‌های قبل دیدم، ولی خب هر انتخابی، به هر حال انتخاب است و بالا‌وپایین‌کردن‌های خاص خودش را دارد.

«فیبلمن‌ها» به دلم ننشست و «باردو» در حد انتظارم نبود، «همه‌چیز، همه‌جا، همه‌کس، همه‌شب، همه‌روز…» (چه بود اصلا اسمش؟!) از همان ابتدا و با وجود تلاش برای تحملش، به هیچ شکل، در انتخاب‌هایم قرار نمی‌گرفت. «عزم رفتن»، «مثلث غم»، «دختر آرام»، «یک صبح عالی»، «افترسان» و «نزدیک» هم خوب بودند، ولی نه در حد جاگرفتن در این فهرستِ به‌هرحال شخصی. «توطئه قاهره» یا «پسری از بهشت»، «پسر»، «کفتان آبی»، «موفق باشی لئو گرانده» و «زیستن» هم فیلم‌های قابل‌تاملی بودند، ولی در حدواندازه‌ای شاید پایین‌تر از ماندگاریِ «انتخاب». فیلم‌های دیگری هم احتمالا قابل‌اعتنا بوده که یادم نمانده است؛ همان‌طور که فیلم‌های خوبِ نادیده‌ای هم حتما بوده است. آخرسر، ماند این انتخاب‌های نهایی، با درنظرگرفتن این‌که چه‌قدر دوست‌شان دارم و چه‌قدر مایلم باز ببینم‌شان و چه‌قدر فکر می‌کنم در ذهنم ثبت شده و چه‌قدر برایم ماندگارند.

سه انتخابِ نخست (بدون ترتیب):

آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

تار (تاد فیلد)

آرژانتین ۱۹۸۵ (سانتیاگو میتره)

و چند فیلم دیگر:

زن‌ها صحبت می‌کنند / حرف‌های زنانه (سارا پولی)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

بابل (دیمین شزل)


منوچهر دین‌پرست

۱- چشمانت را ببند (ویکتور اریسه)

۲- زندگی‌های گذشته (سلین سونگ)

۳- نبودن (علی مصفا)

۴- جنگل پرتقال (آرمان خوانساریان)

۵- هیولا (هیروکازو کوره-ایدا)

۶- روزهای عالی (ویم وندرس)

۷- تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

۸- شب داخلی دیوار (وحید جلیلوند)

۹- در باب علف‌های خشک (نوری بیلگه جیلان)

۱۰- شانسی شانسی (وودی آلن)


بهداد امینی

بدون ترتیب:

بابل (دیمین شزل)

جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

مردان (الکس گارلند)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

حالم از خودم به هم می‌خوره (کریستوفر بورگلی)

لینولئوم (کالین وست)

دختر هوش‌مصنوعی (فرانکلین ریچ)

خیال‌بافی عصر ماه (برت مورگن)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)


جواد رهبر

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۲- نهنگ (دارن آرونوفسکی)

۳- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۴- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۵- افترسان (شارلوت ولز)

و این‌ها (بدون ترتیب):

بلوند (اندرو دامینیک)

بتمن (مت ریوز)

بابل (دیمین شزل)

همه چیز همه جا همه یک‌جا (دنیلزها)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو (جوئل کرافورد)

جاده خاکی (پناه پناهی)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

موفق باشی لئو گرانده (سوفی هاید)


دامون قنبرزاده

بدون ترتیب:

روزهای سوزان (امین آلپر)

تازه (می‌می کِیو)

کاسیوپیا (شین یئون-شیک)

سیزده جان (ران هاوارد)

آتنا (رومن گاوراس)

دختری سوار بولدوزر (پارک یی-وونگ)

لباس (گراهام مور)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

کارتر (جونگ بیونگ-گیل)

عنکبوت مقدس (علی عباسی)


امیرعلی نصیری

۱- اسپایدرمن: سراسر جهان اسپایدر (ژوآکیم دوس سانتوس، کِمپ پاوِرز و جاستین کی. تامپسن)

۲- قاتل (دیوید فینچر)

۳- قاتلان فلاور مون (مارتین اسکورسیزی)

۴- زندگی‌های گذشته (سلین سونگ)

۵- استروید سیتی (وس اندرسن)

۶- تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

۷- در باب علف‌های خشک (نوری بیلگه جیلان)

۸- جاماندگان (الکساندر پین)

۹- اپنهایمر (کریستوفر نولان)

۱۰- اتاق معلمان (ایلکر جاتاک)

و…

شعله‌ور (کریستیان پتسولد)…

و این چند سریال (به‌ترتیب):

فصل چهارم «وراثت»، فصل دوم «خرس»، سریال کوتاه «بکهام» و فصل اول «سامورایی چشم‌آبی»


محمد ابراهیمیان

۱- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۲- امپراتوری نور (سم مندز)

۳- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۴- سرزمین خدا (هلینور پالماسون)

۵- ستاره‌ها هنگام ظهر (کلر دُنی)

۶- فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)

۷- مسافران شب (میکاییل هرس)

۸- الویس (باز لورمن)

۹- نوستالژی (ماریو مارتونه)

۱۰- خاطرات پاریس (آلیس وینوکور)

و این سریال به عنوان انتخاب ویژه:

ایرما وپ (اولیویه آسایاس)


ریحانه عابدنیا

۱- جاماندگان (الکساندر پین)

۲- در باب علف‌های خشک (نوری بیلگه جیلان)

۳- تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

۴- اشتیاق دودن بوفان / مزه چیزها (تران آن هونگ)

۵- هیولا (هیروکازو کوره-ایدا)

۶- بو ترسیده (آری استر)

۷- پسرک و مرغ ماهی‌خوار (هایائو میازاکی)

۸- چشمانت را ببند (ویکتور اریسه)

۹- روزهای عالی (ویم وندرس)

۱۰- منطقه مورد علاقه (جاناتان گلیزر)


امیرحسین سیادت

۱- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

۲- مثلث غم (روبن اوستلوند)

۳- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۴- چارلی چاپلین واقعی (پیتر میدِلتِن و جیمز اسپینی)

۵- لینچ/ آز (الکساندر او. فیلیپ)

۶- تار (تاد فیلد)

۷- الویس (باز لورمن)

۸- بابل (دیمین شزل)

۹- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۱۰- بیا بالا (هونگ سانگ-سو)


آزاده جعفری

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۲- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۳- ستاره‌ها هنگام ظهر (کلر دُنی)

۴- نوستالژی (ماریو مارتونه)

۵- سرزمین خدا (هلینور پالماسون)

۶- گل لباس/ کورساژ (ماری کروتسِر)

۷- زمان آرماگدون (جیمز گری)

۸- تار (تاد فیلد)

۹- نیایش (ترنس دیویس)

۱۰- موجک‌های زندگی (وِی شوجون)

و این‌ها:

۱۱- دون خوان (سِرژ بوزون)

۱۲- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۱۳- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۱۴- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۱۵- فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)

۱۶- نچ (جردن پیل)

۱۷- جاده خاکی (پناه پناهی)

۱۸- دختر آرام (کالم برید)

۱۹- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۲۰- پسر (فلوریان زلر)


رضا حسینی

سال ۲۰۲۲ هم برای من با کلی فیلم ندیده و سریال‌های کنجکاوی‌برانگیز بیش‌تری که ندیده‌ام و با بستن این فهرست به پایان می‌رسد تا شاید آثار باقی‌مانده از این سال را به بهانه‌ای دیگر ببینم. البته تجربه نشان داده است که اغلب‌شان به جمع آثاری می‌پیوندند که هرگز فرصت دیدن‌شان را پیدا نخواهم کرد. در هر صورت، این‌ها فیلم‌هایی هستند که دوست دارم از میان انبوه آثار سال ۲۰۲۲ به خاطر بسپارم (و البته که بودند فیلم‌های مطرح زیادی که دیدم ولی انتظارم را برآورده نکردند):

۱- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت): پیشرفتی فوق‌العاده در قیاس با فیلم اول دونت با نام «دختر» (۲۰۱۸)؛ که در روزگار خودنمایی هالیوودی‌ها با اهدای ناشیانه جوایز مهم به فیلم‌هایی که صوری به اقلیت‌ها اهمیت می‌دهند، بهترین نقد را در این خصوص به ساختار اجتماعی جوامع‌مان دارد. معادل‌های دیدنی این نگرش ارزشمند در سینمای مستقل آمریکای ۲۰۲۲ را می‌توانید در دو فیلم دیدنی «درختان نخل و خطوط نیرو» (جیمی دَک) و «امیلی تبهکار» (جان پَتِن فورد) بیابید.

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک): یک درام کارآگاهی درجه یک و عاشقانه‌ای ناب از فیلم‌سازی کره‌ای که تمام‌نشدنی است.

۳- آتش عشق (سارا دوسا)/ همه آن‌چه نفس می‌کشد (شوناک سین): دو مستند شگفت‌انگیز در باب عشق به طبیعت و جانداران؛ بیان سینمایی و فیلم‌برداری اثر سین از نود درصد آثار سینمایی سال بهتر است!

۴- گاو (اَندریا آرنولد)

۵- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۶- اژدهای پدرم (نورا تومِی)/ پسرک، موش کور، روباه و اسب (پیتر بِینتِن و چارلی مَکِسی)

۷- امپراتوری نور (سام مندز)

۸- پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

۹- بلوند (اندرو دامینیک)

۱۰- جاده خاکی (پناه پناهی)

و این‌ها (بدون ترتیب):

چطور خط لوله را منفجر کنیم (دنیل گولدهابر)، کُل/ Întregalde (رادو مونتان)، تمام‌وقت (ایریک گراول)، نهنگ (دارن آرونوفسکی)،‌ بتمن (مت ریوز)، در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)، موفق باشی لئو گرانده (سوفی هاید)، آواتار: راه‌ورسم آب (جیمز کامرون)، ترانه عاشقانه (مکس واکر-سیلورمن)، مغزشویی‌شده: سکس-دوربین-قدرت (نینا مِنکِس)، مارسل صدف کفش‌پوش (دین فلایشر کمپ)، آتنا (رومن گاوراس)، گری من/ مرد خاکستری (برادران روسو)، تمام زیبایی و خون‌ریزی (لورا پویترس)، لینولئوم (کالین وِست)، دختر آرام (کالم برید)، تار (تاد فیلد)، مسافران شب (میکاییل هرس)، خاطرات رابطه‌ای فرار (امانوئل موره)، جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)، زیستن (الیور هرمانوس)، ناوالنی (دانیل رور)، سه هزار سال اشتیاق (جرج میلر)، شب دوازدهم (دومینیک مول)، پسر (فلوریان زلر)، مردان (الکس گارلند)، کشور خیالی من (پاتریسیو گوسمان)، مرد شمالی (رابرت اگرز)، تماشاگر (کلویی اوکانو) و…

آزاردهنده‌ترین فیلم سال: حالم از خودم به هم می‌خوره (کریستوفر بورگلی)

.

و از بین معدود سریال‌هایی که دیدم: 

۱- ۱۸۸۳ (تیلر شریدن)

۲- جداسازی (دن اریکسن)

۳- مون نایت/ شوالیه تاریکی (جرمی اِسلِیتِر)

۴- پوست شیر (جمشید محمودی)


فاطمه فریدن

۱- روزهای عالی (ویم وندرس)

۲- برگ‌های افتاده (آکی کوریسماکی)

۳- سناریو رویا (کریستوفر بورگلی)

۴- داستان آمریکایی (کورد جفرسن)

۵- هیولا (هیروکازو کوره-ایدا)

۶- اتاق‌های سرخ (پاسکال پلانته)

و این‌ها (به‌ترتیب): چرا گریه نمی‌کنی؟ (علی‌رضا معتمدی)، نبودن (علی مصفا)، جنگل پرتقال (آرمان خوانساریان)…

بهترین سریال:

آکتور (نیما جاویدی)…


گلاره محمدی

بهترین فیلم‌ها (بدون ترتیب):

تار (تاد فیلد)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

افترسان (شارلوت ولز)

پرل (تی وست)

گری من / مرد خاکستری (آنتونی و جو روسو)

بهترین سریال‌ها (بدون ترتیب):

پیس‌میکر (جیمز گان)

عصر طلایی (جولین فلوز)

ترک تحصیل (الیزابت مری‌وِدِر)

موضوعی درباره پم (جِنی کلاین)

زنان جنبش (ماریسا جو سِرار)

کسی جایی (هانا بوس و پل تورین)

چهار زندگی (نیل مک‌کی)


مهران آرین

بدون ترتیب:

تار (تاد فیلد)

دختر آرام (کالم برید)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

عزم رفتن (پارک چان-ووک)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

مثلث غم (روبن اوستلوند)

و این سریال‌ها:

این روزها مشغول تماشای مجموعه‌های «یلواستون»، «۱۸۸۳» و «۱۹۲۳» از تیلر شریدِن هستم. سه سریال متفاوت با حال‌وهوایی مشابه در سه بازه زمانی از تاریخ معاصر آمریکا که به‌شدت درگیرم کرده‌اند و مرا به درکی متفاوت از تحولات تاریخی این غرب وحشی وحشی رسانده‌اند. بعدها حتما درباره‌شان مفصل خواهم نوشت.


یحیا نطنزی

۱- یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

۲- مسافران شب (میکاییل هرس)

۳- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۴- تار (تاد فیلد)

۵- مثلث غم (روبن اوستلوند)

۶- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۷- عزم رفتن (پارک چان-ووک) و بابل (دیمین شزل)

۸- تمام زیبایی و خون‌ریزی (لورا پویترِس)

۹- افترسان (شارلوت ولز)


صوفیا نصراللهی

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

۳- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۴- دختر آرام (کالم برید)

۵- تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی)

۶- جاده خاکی (پناه پناهی)

۷- زن‌ها صحبت می‌کنند / حرف‌های زنانه (سارا پولی)

۸- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۹- تار (تاد فیلد)

۱۰- وراثت (جسی آرمسترانگ)؛ شماره ده گذاشتم چون سریال است اما به لحاظ کیفی بالاتر از همه قرار می‌گیرد.


بهنام شریفی

۳۲ فیلم از تولیدهای ۲۰۲۲ را دیدم. این فهرست شانزده انتخاب من از میان آن‌هاست:

۱- دختر آرام (کالم برید)

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۳- افترسان (شارلوت ولز)

۴- چارلی چاپلین واقعی (پیتر میدِلتِن و جیمز اسپینی)

۵- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۶- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۷- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۸- خاطرات رابطه‌ای فرّار (امانوئل موره)

۹- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۱۰- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

و این‌ها (به‌ترتیب): جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)، فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)، الویس (باز لورمن)، تار (تاد فیلد)، یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)، نهنگ (دارن آرونوفسکی)

سریال هم بی‌تردید: فصل آخر «بهتره با سال تماس بگیری» (پیتر گولد و وینس گیلیگن)


مازیار رضایی

از میان آثاری که دیده‌ام (بدون ترتیب):

نهنگ (دارن آرونوفسکی)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

آواتار: راه‌ و رسم آب (جیمز کامرون)

جاده خاکی (پناه پناهی)

بتمن (مت ریوز)

برادران لیلا (سعید روستایی)

خرس نیست (جعفر پناهی)

الویس (باز لورمن)

همه چیز همه جا همه یک‌جا (دنیلزها)


حامد سلیمان‌زاده

بدون ترتیب:

ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

جاده خاکی (پناه پناهی)

عزم رفتن (پارک چان-ووک)

تار (تاد فیلد)

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

توطئه قاهره یا پسری از بهشت (طارق صالح)


سید آریا قریشی

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۳- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۴- زیستن (الیور هرمانوس)

۵- پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

و پنج فیلم بعدی (بدون ترتیب):

تار (تاد فیلد)، آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)، ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)، آرژانتین ۱۹۸۵ (سانتیاگو میتره)، آرآرآر (اس. اس. راجامولی)


شهرزاد امیرشاه‌کرمی

بدون ترتیب:

قاتلان فلاور مون (مارتین اسکورسیزی)

شعله‌ور (کریستیان پتسولد)

روزهای عالی (ویم وندرس)

تشریح یک سقوط (ژوستین تریه)

درس (آلیس تروتن)

داستان شگفت‌انگیز هنری شوگر (وس اندرسن)

در باب علف‌های خشک (نوری بیلگه جیلان)

هیولا (هیروکازو کوره-ایدا)

چشمانت را ببند (ویکتور اریسه)

رویاهای ربات (پابلو برگر)

و این‌ها (بدون ترتیب):

نبودن (علی مصفا)، داستان آمریکایی (کورد جفرسن)، برگ‌های افتاده (آکی کوریسماکی)…


رضا زمانی

آوار فیلم‌های ندیده روز به روز سنگین‌تر و ترسناک‌تر می‌شود تا این توهم در وجودت شکل بگیرد که در نبردی به وسعت هر سال، دوباره و دوباره شکست‌خورده‌ای و چاره‌ای جز بالا بردن دست‌هایت نداشته‌ای. تعداد ندیده‌ها حتی میان پرسروصداها و جشنواره‌پسندها و هنری‌ها و… هم رو به فزونی است. سال گذشته هم که رمق کم‌تری بود و ندیده‌ها خود فهرستی هولناک پیدا کردند. حال می‌شود این نخ را گرفت و به سال قبل و قبل‌تر و قبل‌ترش رفت. در چنین بستری، طبعا گنجینه‌هایی آن بیرون هستند که می‌شد سر از این فهرست درآورند:

۱- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۲- مردن برای یک دلار (والتر هیل)

۳- گلادبِک: بحران گروگان‌گیری (فولکر هایزه)

۴- بابل (دیمین شزل)

۵- بتمن (مت ریوز)

۶- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۷- افترسان (شارلوت ولز)

۸- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۹- جانوران (رودریگو سوروگوین)

۱۰- تمام زیبایی و خون‌ریزی (لورا پویترِس)

و این سریال‌ها:

۱- گفت‌وگوهایی با قاتل: نوارهای جفری دامر (جو برلینجر)

۲- گفت‌وگوهایی با قاتل: نوارهای جان وِین گِیسی (جو برلینجر)

۳- مزرعه کلارکسن ۲ (گوین وایت‌هِد)

۴- اسب‌های کند (جیمز هاز و جرمی لاوِرینگ)


خشایار سنجری

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۳- مثلث غم (روبن اوستلوند)

۴- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۵- افترسان (شارلوت ولز)

۶- دلال (هیروکازو کوره‌دا)

۷- پس از یانگ (کوگونادا)

۸- آزادی بزرگ (سباستین مایزه)


۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۲

توضیح: شمارش امتیازها به این صورت انجام شده است که فیلم اول ۲ امتیاز و سایر انتخاب‌ها تا رتبه دهم ۱ امتیاز گرفته‌اند. برای فهرست‌های بدون ترتیب هم ۱ امتیاز برای هر فیلم در نظر گرفته شده است.

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)   ۲۵ امتیاز، فیلم اول ۴ منتقد

۲- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)   ۲۳ امتیاز، فیلم اول ۵ منتقد

۳- تار (تاد فیلد)   ۱۹ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۴- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)   ۱۶ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۵- افترسان (شارلوت ولز)   ۱۵ امتیاز، فیلم اول نیست

۶- دختر آرام (کالم برید)   ۱۳ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۷- بابل (دیمین شزل)   ۱۳ امتیاز، فیلم اول نیست

۸- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)   ۱۲ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۹- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)   ۱۰ امتیاز، فیلم اول ۲ منتقد

۱۰- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)   ۱۰ امتیاز، فیلم اول نیست

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز