بوتاکس (۱۳۹۹)
بوتاکس (۱۳۹۹)

بوتاکس (1399)

برنده جوایز بهترین فیلم و بهترین فیلم‌نامه از جشنواره تورین 2020، برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول از جشنواره جهانی فجر 2021
کارگردان : کاوه مظاهری
فیلم‌نامه‌نویس: کاوه مظاهری و سپینود ناجیان
بازیگران: سوسن پرور، مهدخت مولایی، سروش سعیدی، مرتضی خانجانی، محسن کیانی و...
سایر عوامل: حامد حسینی‌سنگری (مدیر فیلم‌برداری)، پویان شعله‌ور (تدوینگر)، میلاد موحدی (آهنگ‌ساز)
ژانر : درام، کمدی سیاه، تریلر
محصول : ایران و کانادا - 1399-2020
زبان : فارسی
مدت زمان : 97 دقیقه
خلاصه داستان :

دو خواهر به نام‌های اکرم و آذر به همه می‌گویند برادرشان به‌صورت قاچاق به آلمان رفته است و از او خبری ندارند؛ اما این دروغ به‌مرور در ذهن اکرم به یک واقعیت تبدیل می‌شود.

  نوشته‌های منتقدان رضا حسینی: «بوتاکس» فارغ از کلیت قابل دفاعش، به‌قدری سرشار از جزییات است که دست‌کم می‌توان روی نیمی از دیالوگ‌ها و قاب‌های سینمایی‌اش بحث کرد و از زوایای مختلف به بررسی‌شان پرداخت... مطالعه نقد کامل   خشایار سنجری: «بوتاکس»/ Botox سایکودرامی‌ خانوادگی‌ست که نشانه‌هایی از کمدی سیاه و تریلرهای دلهره‌آور را نیز یدک می‌کشد؛ موضوعی که فیلم را به نگرش برادران کوئن نزدیک می‌کند... مطالعه نقد کامل   سید رضا صائمی: فیلم ریتم تندی ندارد اما تعلیق درونی قصه، آن را بالانس می‌کند و موازنه‌ای منطقی بین ضرباهنگ اثر و شکل روایت آن ایجاد می‌شود. «بوتاکس» به عنوان نخستین فیلم بلند کاوه مظاهری، نویدبخش یک فیلم‌ساز و سینمایی متفاوت است؛ سینمایی که با تجربه‌گرایی هنرمندانه تعریف می‌شود... مطالعه نقد کامل   رضا زمانی: تصویری که «بوتاکس» از نسل طردشده، پاک‌باخته، تیپاخورده و منزوی جوان امروز ایران نشان می‌دهد به طرز غریب و در عین حال مهیبی، ویرانگر است... مطالعه نقد کامل   حسین معززی‌نیا: دقت فیلم‌ساز در اجرا، تعهدش به درست و کامل درآوردن موقعیت‌ها و کم‌نگذاشتن برای جور کردن مصالحی که اثرش نیاز دارد، اولین چیزی بود که تحت تاثیر قرارم داد. موقع تماشایش چند بار یاد «فارگو» (برادران کوئن) افتادم و هم‌زمان با تماشا فکر می‌کردم چرا. چه چیز این فیلم دارد مرا یاد «فارگو» می‌اندازد، در حالی که از جهاتی هیچ ربطی به هم ندارند. تماشای «بوتاکس» که تمام شد جست‌وجو کردم ببینم دقیقا چند وقت است اکران شده و چه‌طور فروخته (قبلش طبق عادت، یک خط هم درباره فیلم نخوانده بودم) که برخوردم به یکی‌دوتا خبر و یادداشت درباره‌اش، دیدم بین منتقدان غیرایرانی هم کسانی به شباهت «بوتاکس» با «فارگو» اشاره کرده‌اند... مطالعه نقد کامل   شادی حاجی‌مشهدی: فضای دل‌مرده و خشونت پنهان فیلم، آن را شبیه به آثاری از سینمای اروپای شرقی می‌کند، با این تفاوت که کارگردان از برخی مضامین فرهنگ شرقی و ایرانی، مثل سودای مهاجرت و جنسِ طنزِ گروتسک موجود در روابط خانوادگی بهره می‌گیرد تا قصه را با طنزی تلخ‌تر روایت کند... مطالعه نقد کامل   منوچهر دین‌پرست: کارگردان تلاش جدی برای ارائه فیلمی با ساختار و محتوایی خوب کرده است، اما می‌توانست مخاطب را با جنبه‌های اخلاقی فیلم درگیر کند و او در جایگاه داوری هم قرار گیرد. اگر قرار باشد فیلم، مملو از کارناوالی از تصاویر جذاب اما معنایی عقیم داشته باشد، مخاطب نیز در فضا معلق می‌ماند و نمی‌تواند گره اصلی و داستان آن را برای خود هضم کند. اگرچه «بوتاکس»، وجه ممیزه‌های متفاوتی دارد که آن‌ها را باید جدی گرفت. (شماره ۲۷۹۱۲ روزنامه «اطلاعات»، ۲ شهریور ۱۴۰۰)   دامون قنبرزاده: فیلم از چند تک‌ایده و تک‌صحنه خوب تشکیل شده که در کنار هم به نتیجه‌ای درخور توجه‌ نمی‌رسند. مهم‌ترین نکته‌ای که فیلم‌نامه‌نویس نتوانسته آن را حل کند، میزان تنفر دو خواهر از برادرشان است... مطالعه نقد کامل   بهمن شیرمحمد: «بوتاکس» فیلمی آشفته و سردرگم است که به‌هیچ‌وجه در همراه کردن بیننده و نگران کردن او در قبال شخصیت‌های الکن و ناقصش موفق نیست... مطالعه نقد کامل     نقدها و امتیازهای خوانندگان را این‌جا مطالعه کنید: ورود

امتیازهای منتقدان

رضا حسینی
خشایار سنجری
سید رضا صائمی
رضا زمانی
حسین معززی‌نیا
شادی حاجی‌مشهدی
منوچهر دین‌پرست
دامون قنبرزاده
بهمن شیرمحمد

میانگین

۵۶ bigtheme

 

نوشته‌های منتقدان

رضا حسینی: «بوتاکس» فارغ از کلیت قابل دفاعش، به‌قدری سرشار از جزییات است که دست‌کم می‌توان روی نیمی از دیالوگ‌ها و قاب‌های سینمایی‌اش بحث کرد و از زوایای مختلف به بررسی‌شان پرداخت… مطالعه نقد کامل

 

خشایار سنجری: «بوتاکس»/ Botox سایکودرامی‌ خانوادگی‌ست که نشانه‌هایی از کمدی سیاه و تریلرهای دلهره‌آور را نیز یدک می‌کشد؛ موضوعی که فیلم را به نگرش برادران کوئن نزدیک می‌کند… مطالعه نقد کامل

 

سید رضا صائمی: فیلم ریتم تندی ندارد اما تعلیق درونی قصه، آن را بالانس می‌کند و موازنه‌ای منطقی بین ضرباهنگ اثر و شکل روایت آن ایجاد می‌شود. «بوتاکس» به عنوان نخستین فیلم بلند کاوه مظاهری، نویدبخش یک فیلم‌ساز و سینمایی متفاوت است؛ سینمایی که با تجربه‌گرایی هنرمندانه تعریف می‌شود… مطالعه نقد کامل

 

رضا زمانی: تصویری که «بوتاکس» از نسل طردشده، پاک‌باخته، تیپاخورده و منزوی جوان امروز ایران نشان می‌دهد به طرز غریب و در عین حال مهیبی، ویرانگر است… مطالعه نقد کامل

 

حسین معززی‌نیا: دقت فیلم‌ساز در اجرا، تعهدش به درست و کامل درآوردن موقعیت‌ها و کم‌نگذاشتن برای جور کردن مصالحی که اثرش نیاز دارد، اولین چیزی بود که تحت تاثیر قرارم داد. موقع تماشایش چند بار یاد «فارگو» (برادران کوئن) افتادم و هم‌زمان با تماشا فکر می‌کردم چرا. چه چیز این فیلم دارد مرا یاد «فارگو» می‌اندازد، در حالی که از جهاتی هیچ ربطی به هم ندارند. تماشای «بوتاکس» که تمام شد جست‌وجو کردم ببینم دقیقا چند وقت است اکران شده و چه‌طور فروخته (قبلش طبق عادت، یک خط هم درباره فیلم نخوانده بودم) که برخوردم به یکی‌دوتا خبر و یادداشت درباره‌اش، دیدم بین منتقدان غیرایرانی هم کسانی به شباهت «بوتاکس» با «فارگو» اشاره کرده‌اند… مطالعه نقد کامل

 

شادی حاجی‌مشهدی: فضای دل‌مرده و خشونت پنهان فیلم، آن را شبیه به آثاری از سینمای اروپای شرقی می‌کند، با این تفاوت که کارگردان از برخی مضامین فرهنگ شرقی و ایرانی، مثل سودای مهاجرت و جنسِ طنزِ گروتسک موجود در روابط خانوادگی بهره می‌گیرد تا قصه را با طنزی تلخ‌تر روایت کند… مطالعه نقد کامل

 

منوچهر دین‌پرست: کارگردان تلاش جدی برای ارائه فیلمی با ساختار و محتوایی خوب کرده است، اما می‌توانست مخاطب را با جنبه‌های اخلاقی فیلم درگیر کند و او در جایگاه داوری هم قرار گیرد. اگر قرار باشد فیلم، مملو از کارناوالی از تصاویر جذاب اما معنایی عقیم داشته باشد، مخاطب نیز در فضا معلق می‌ماند و نمی‌تواند گره اصلی و داستان آن را برای خود هضم کند. اگرچه «بوتاکس»، وجه ممیزه‌های متفاوتی دارد که آن‌ها را باید جدی گرفت. (شماره ۲۷۹۱۲ روزنامه «اطلاعات»، ۲ شهریور ۱۴۰۰)

 

دامون قنبرزاده: فیلم از چند تک‌ایده و تک‌صحنه خوب تشکیل شده که در کنار هم به نتیجه‌ای درخور توجه‌ نمی‌رسند. مهم‌ترین نکته‌ای که فیلم‌نامه‌نویس نتوانسته آن را حل کند، میزان تنفر دو خواهر از برادرشان است… مطالعه نقد کامل

 

بهمن شیرمحمد: «بوتاکس» فیلمی آشفته و سردرگم است که به‌هیچ‌وجه در همراه کردن بیننده و نگران کردن او در قبال شخصیت‌های الکن و ناقصش موفق نیست… مطالعه نقد کامل

 

 

نقدها و امتیازهای خوانندگان را این‌جا مطالعه کنید: ورود

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز