بهترین فیلم‌ها و سریال‌های ۲۰۲۲

بهترین فیلم‌ها و سریال‌های ۲۰۲۲

نظرسنجی بهترین – و احتمالا محبوب‌ترین – فیلم‌ها و سریال‌های جهان در سال ۲۰۲۲

(با مشارکت ۳۵ منتقد)

رضا حسینی: سال ۲۰۲۲ چندماهی است به پایان رسیده و ما با تاخیری بیش از هفت ماه بالاخره موفق شدیم این نظرسنجی را کامل کنیم؛ دلایلش هم روشن است و به حال‌ و روز اجتماعی و سیاسی و اقتصادی ما برمی‌گردد و دل‌ودماغی که هر روز کم‌تر می‌شود، حتی برای انجام کار دلی و حتی برای دیدن فیلم (با تمام مزایا و کیفیتی که در گریز از جهان واقعی برای ما به ارمغان می‌آورد). در هر صورت، آنچه در ادامه مرور می‌کنید نظرهای ۳۵ منتقد عضو سایت است که فهرستی جمع‌وجور کردند و در مدت زمان طولانی تعیین‌شده برای ما فرستادند؛ نظرهایی که پیش از این به‌تدریج در شبکه‌های اجتماعی «منتقدان فارسی‌زبان» (صفحه‌های اینستاگرام و تلگرام) منتشر شدند و حالا یک‌جا می‌توانید آن‌ها را مرور کنید و نتیجه شمارش آرا را هم در پایان ببینید.

توضیح: اگر فیلمی برای سال ۲۰۲۱ بوده ولی در سال ۲۰۲۲ عرضه شده، مثل «پس از یانگ» اثر کوگونادا در فهرست منتقدان لحاظ شده است.


انتخاب‌ها و نظرهای منتقدان (به‌ترتیب سن)

هوشنگ گلمکانی

واقعا از میان فیلم‌هایی که دیدم فقط «در جبهه غرب خبری نیست» می‌تواند اثر برگزیده‌ام باشد.


هوشنگ راستی

این فهرست بهترین‌ها نیست چرا که در این دوره و زمانه بهترین پیدا نمی‌شود؛ یعنی ساخته نمی‌شود دیگر. از بین ۲۰۸ فیلم قدیم و جدید ایرانی و غیرایرانی که در سال ۲۰۲۲ دیدم این‌ها قابل تحمل‌ترهای سال میلادی گذشته بودند که می‌شد نشست و تماشای‌شان کرد و احتیاجی نبود که دکمه «فست فوروارد» را فشار داد یا نصفه‌نیمه رهای‌شان کرد (از سال قبلش هم مستند زندگی‌نامه‌ای لی دنیلز با عنوان «ایالات متحده علیه بیلی هالیدی» را با تاخیر دیدم که به دلیل نزدیکی سال و… این‌جا نامش را آوردم):

آن زن گفت/ به نقل از او (ماریا شرادِر)

دختر آرام (کالم برید)

برادران لیلا (سعید روستایی)

علفزار (کاظم دانشی)

عنکبوت مقدس (علی عباسی)

.
من خوش‌بختانه سریال‌باز نیستم و سریال تماشا نمی‌کنم.


پرویز جاهد

بدون ترتیب:

گاو (اَندریا آرنولد)

عزم رفتن (پارک چان-ووک)

مثلث غم (روبن اوستلوند)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

سرزمین خدا (هلینور پالماسون)

برقراری آرامش (آلبرت سِرا)

ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)


علی موسوی

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۳- افترسان (شارلوت ولز)

۴- دختر آرام (کالم برید)

۵- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۶- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

۷- تار (تاد فیلد)

۸- بابل (دیمین شزل)

۹- جانوران (رودریگو سوروگوین)

۱۰- چشم آبی روشن (اسکات کوپر)

و این سریال‌ها:

۱- ترک تحصیل (الیزابت مری‌وِدِر)

۲- پیشنهاد (مایکل تاکین)

۳- پرونده ایپکرس (جیمز واتکینز)

۴- پیرمرد (جاناتان ای. استاین‌برگ و رابرت لِوین)

۵- پاسخ‌گو (تونی شوماکر)


اردوان وزیری

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- تار (تاد فیلد)

۳- مثلث غم (روبن اوستلوند)

۴- زن‌ها صحبت می‌کنند / حرف‌های زنانه (سارا پولی)

۵- بابل (دیمین شزل)

۶- امپراتوری نور (سم مندز)

۷- دلال (هیروکازو کوره‌دا)

۸- سه هزار سال اشتیاق (جرج میلر)

۹- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۱۰- عزم رفتن (پارک چان-ووک)


محسن بیگ‌آقا

بدون ترتیب:

ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

بابل (دیمین شزل)

باردو، وقایع‌نگاری نادرست یک مشت حقیقت (آلخاندرو گونسالس اینیاریتو)

بدرود پاریس (ادوارد بائر)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

تار (تاد فیلد)

جانوران (رودریگو سوروگوین)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

ناوالنی (دانیل رور)

نهنگ (دارن آرونوفسکی)

و این‌ها: استاد نور (رُزا روث بوستن)، با جین تماس بگیر (فیلیس نِیگی)، برادر و خواهر (ارنو دپلشن)، برای‌تان به اندازه کافی سیاه است؟ (الویس میچل)، برخیز (آکین اوموتوسو)، پسر (فلوریان زلر)، پین‌بال: مردی که بازی را نجات داد (آستین و مِرِدیث برَگ)، خروجی بعدی (مالی اِلفمن)، خط (یورسولا مایا)، دختر آرام (کالم برید)، دختر ابدی (جوانا هاگ)، دو مرد در جنگ (جرج استفانوپولوس)، رقصیدن روی شیشه (خوتا لینارِس)، روی خط (روموآلد بولانژِر)، زن‌ها صحبت می‌کنند/ حرف‌های زنانه (سارا پولی)، سن اومر (الیس دیوپ)، امپراتوری نور (سام مندز)، پادشاهان دنیا (لورا مورا اورتِگا)، شب دوازدهم (دومینیک مول)، شناگران (سالی الحسینی)، غریبه (تامس ام. رایت)، قاتل آزادراه: نوارهای گم‌شده قتل (آنا کیل)، قتل مردیث (انجی کاکس و فلامینیا لاکوویلو)، کلاه‌بردار تیندر (فِلیسیتی موریس)، گل لباس/ کورساژ (ماری کروتسِر)، مارلو (نیل جردن)، ماه سرگردان (سانگ-ایل لی)، مثلث غم (روبن اوستلوند)، شگفتی (سباستین لِلیو)، مغزشویی‌شده: سکس-دوربین-قدرت (نینا مِنکِس) و نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)…


محمدرضا فهمیزی

بهترین فیلم‌ها (بدون ترتیب):

نهنگ (دارن آرونوفسکی)

تار (تاد فیلد)

زن‌ها صحبت می‌کنند / حرف‌های زنانه (سارا پولی)

مثلث غم (روبن اوستلوند)

جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

موفق باشی لئو گرانده (سوفی هاید)

نویز سفید (نوا بامباک)

افترسان (شارلوت ولز)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

بهترین سریال‌ها (بدون ترتیب):

خاندان اژدها (راین کوندال و جرج آر. آر. مارتین)

جداسازی (دن اریکسن)

فصل سوم «پسران» (اریک کریپک)

فصل چهارم «بابیلون برلین» (تام تیکور، آخیم فون بوریس و هندریک هندلوگتِن)


حمیدرضا مدقق

بدون ترتیب:

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

نهنگ (دارن آرونوفسکی)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

بتمن (مت ریوز)

دختر آرام (کالم برید)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

برایان و چارلز (جیم آرچر)

قرمز شدن (دامی شی)

افترسان (شارلوت ولز)


آرش خوش‌خو

۱- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۲- زمان آرماگدون (جیمز گری)

۳- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۴- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۵- فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)

۶- دختر آرام (کالم برید)

۷- افترسان (شارلوت ولز)

۸- مردن برای یک دلار (والتر هیل)

۹- خاطرات رابطه‌ای فرّار (امانوئل موره)

۱۰- یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

بهترین سریال‌ها:

۱- وراثت (جسی آرمسترانگ)

۲- بری (اَلِک برگ و بیل هِیدِر)

۳- توکیو وایس (جی. تی. راجرز)

۴- ایرما وپ (اولیویه آسایاس)

۵- خانم مارول شگفت‌انگیز (ایمی شرمن-پالادینو)

۶- اسب‌های کند (جیمز هاز و جرمی لاوِرینگ)

۷- «بابیلون برلین» (تام تیکور، آخیم فون بوریس و هندریک هندلوگتِن)


محمد محمدیان

بدون ترتیب:

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

تار (تاد فیلد)

یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

افترسان (شارلوت ولز)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

دختر آرام (کالم برید)

نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

جاده خاکی (پناه پناهی)

آرژانتین ۱۹۸۵(سانتیاگو‌ میتره)


مهرزاد دانش

پنج فیلم برگزیده:

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۳- دختر آرام (کالم برید)

۴- افترسان (شارلوت ولز)

۵- مردان (الکس گارلند)

پنج سریال برگزیده:

۱- بهتره با سال تماس بگیری (پیتر گولد و وینس گیلیگن)

۲- ونزدی (آلفرد گاف و مایلز میلر)

۳- پیشنهاد (مایکل تاکین)

۴- بازی‌خورده/ باج‌گیری عاطفی (مت راس)

۵- جداسازی (دن اریکسن)


حسین معززی‌نیا

این ده فیلم شاید لزوماً بی‌نقص‌ترین و فوق‌العاده‌ترین‌ها نباشند، مبنای انتخابم این است که علاقه دارم همین حالا هر ده فیلم را دوباره تماشا کنم (بدون ترتیب):

عزم رفتن (پارک چان-ووک)

افترسان (شارلوت ولز)

تار (تاد فیلد)

نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

دختر آرام (کالم برید)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

آواتار: راه‌ و رسم آب (جیمز کامرون)

آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

بابل (دیمین شزل)

درباره‌ هر ده فیلم و هم‌چنین دیگر فیلم‌های سال گذشته یادداشت‌هایی نوشته‌ام که می‌توانید در سایتم آن‌ها را مطالعه کنید: moazezinia.com


مازیار معاونی

در سال گذشته بنا به دلایل مختلف فرصت کم‌تری برای تماشای آثار روز جهان پیدا کردم. کوتاه بودن فهرست فیلم‌های منتخبم بیش‌تر از هر عامل دیگری از همین کوتاهی فرصت ناشی می‌شود:

بدون ترتیب:

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

بابل (دیمین شزل)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

عزم رفتن (پارک چان-ووک)


ناصر صفاریان

درست است که در مقایسه با انتخاب‌های عمر و دهه و… انتخاب بهترین فیلم‌های سال خیلی ساده‌تر است؛ و درست است که سال گذشته به حکمِ بی‌کاری و خانه‌نشینی، فیلم‌های بیش‌تر و خیلی بیش‌تری در قیاس با سال‌های قبل دیدم، ولی خب هر انتخابی، به هر حال انتخاب است و بالا‌وپایین‌کردن‌های خاص خودش را دارد.

«فیبلمن‌ها» به دلم ننشست و «باردو» در حد انتظارم نبود، «همه‌چیز، همه‌جا، همه‌کس، همه‌شب، همه‌روز…» (چه بود اصلا اسمش؟!) از همان ابتدا و با وجود تلاش برای تحملش، به هیچ شکل، در انتخاب‌هایم قرار نمی‌گرفت. «عزم رفتن»، «مثلث غم»، «دختر آرام»، «یک صبح عالی»، «افترسان» و «نزدیک» هم خوب بودند، ولی نه در حد جاگرفتن در این فهرستِ به‌هرحال شخصی. «توطئه قاهره» یا «پسری از بهشت»، «پسر»، «کفتان آبی»، «موفق باشی لئو گرانده» و «زیستن» هم فیلم‌های قابل‌تاملی بودند، ولی در حدواندازه‌ای شاید پایین‌تر از ماندگاریِ «انتخاب». فیلم‌های دیگری هم احتمالا قابل‌اعتنا بوده که یادم نمانده است؛ همان‌طور که فیلم‌های خوبِ نادیده‌ای هم حتما بوده است. آخرسر، ماند این انتخاب‌های نهایی، با درنظرگرفتن این‌که چه‌قدر دوست‌شان دارم و چه‌قدر مایلم باز ببینم‌شان و چه‌قدر فکر می‌کنم در ذهنم ثبت شده و چه‌قدر برایم ماندگارند.

سه انتخابِ نخست (بدون ترتیب):

آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

تار (تاد فیلد)

آرژانتین ۱۹۸۵ (سانتیاگو میتره)

و چند فیلم دیگر:

زن‌ها صحبت می‌کنند / حرف‌های زنانه (سارا پولی)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

بابل (دیمین شزل)


بهداد امینی

بدون ترتیب:

بابل (دیمین شزل)

جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

مردان (الکس گارلند)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

حالم از خودم به هم می‌خوره (کریستوفر بورگلی)

لینولئوم (کالین وست)

دختر هوش‌مصنوعی (فرانکلین ریچ)

خیال‌بافی عصر ماه (برت مورگن)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)


جواد رهبر

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۲- نهنگ (دارن آرونوفسکی)

۳- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۴- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۵- افترسان (شارلوت ولز)

و این‌ها (بدون ترتیب):

بلوند (اندرو دامینیک)

بتمن (مت ریوز)

بابل (دیمین شزل)

همه چیز همه جا همه یک‌جا (دنیلزها)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

گربه چکمه‌پوش: آخرین آرزو (جوئل کرافورد)

جاده خاکی (پناه پناهی)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

موفق باشی لئو گرانده (سوفی هاید)


دامون قنبرزاده

بدون ترتیب:

روزهای سوزان (امین آلپر)

تازه (می‌می کِیو)

کاسیوپیا (شین یئون-شیک)

سیزده جان (ران هاوارد)

آتنا (رومن گاوراس)

دختری سوار بولدوزر (پارک یی-وونگ)

لباس (گراهام مور)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

کارتر (جونگ بیونگ-گیل)

عنکبوت مقدس (علی عباسی)


امیرعلی نصیری

۱- تار (تاد فیلد)

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۳- تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی)

۴- بتمن (مت ریوز)

۵- بابل (دیمین شزل)

۶- کیمی (استیون سودربرگ)

۷- شکار (لی جانگ-جی)

۸- آرژانتین ۱۹۸۵ (سانتیاگو میتره)

۹- کشور خیالی من (پاتریسیو گوسمان)

و این دو سریال:

ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت (جِی. دی. پِین و پاتریک مک کِی)

فصل آخر «بهتره با سال تماس بگیری» (پیتر گولد و وینس گیلیگن)


محمد ابراهیمیان

۱- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۲- امپراتوری نور (سم مندز)

۳- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۴- سرزمین خدا (هلینور پالماسون)

۵- ستاره‌ها هنگام ظهر (کلر دُنی)

۶- فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)

۷- مسافران شب (میکاییل هرس)

۸- الویس (باز لورمن)

۹- نوستالژی (ماریو مارتونه)

۱۰- خاطرات پاریس (آلیس وینوکور)

و این سریال به عنوان انتخاب ویژه:

ایرما وپ (اولیویه آسایاس)


ریحانه عابدنیا

۱- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

۲- گل لباس / کورساژ (ماری کروتسِر)

۳- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۴- دختر آرام (کالم برید)

۵- افترسان (شارلوت ولز)

۶- تار (تاد فیلد)

۷- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)


امیرحسین سیادت

۱- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

۲- مثلث غم (روبن اوستلوند)

۳- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۴- چارلی چاپلین واقعی (پیتر میدِلتِن و جیمز اسپینی)

۵- لینچ/ آز (الکساندر او. فیلیپ)

۶- تار (تاد فیلد)

۷- الویس (باز لورمن)

۸- بابل (دیمین شزل)

۹- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۱۰- بیا بالا (هونگ سانگ-سو)


آزاده جعفری

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۲- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۳- ستاره‌ها هنگام ظهر (کلر دُنی)

۴- نوستالژی (ماریو مارتونه)

۵- سرزمین خدا (هلینور پالماسون)

۶- گل لباس/ کورساژ (ماری کروتسِر)

۷- زمان آرماگدون (جیمز گری)

۸- تار (تاد فیلد)

۹- نیایش (ترنس دیویس)

۱۰- موجک‌های زندگی (وِی شوجون)

و این‌ها:

۱۱- دون خوان (سِرژ بوزون)

۱۲- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۱۳- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۱۴- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۱۵- فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)

۱۶- نچ (جردن پیل)

۱۷- جاده خاکی (پناه پناهی)

۱۸- دختر آرام (کالم برید)

۱۹- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۲۰- پسر (فلوریان زلر)


رضا حسینی

سال ۲۰۲۲ هم برای من با کلی فیلم ندیده و سریال‌های کنجکاوی‌برانگیز بیش‌تری که ندیده‌ام و با بستن این فهرست به پایان می‌رسد تا شاید آثار باقی‌مانده از این سال را به بهانه‌ای دیگر ببینم. البته تجربه نشان داده است که اغلب‌شان به جمع آثاری می‌پیوندند که هرگز فرصت دیدن‌شان را پیدا نخواهم کرد. در هر صورت، این‌ها فیلم‌هایی هستند که دوست دارم از میان انبوه آثار سال ۲۰۲۲ به خاطر بسپارم (و البته که بودند فیلم‌های مطرح زیادی که دیدم ولی انتظارم را برآورده نکردند):

۱- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت): پیشرفتی فوق‌العاده در قیاس با فیلم اول دونت با نام «دختر» (۲۰۱۸)؛ که در روزگار خودنمایی هالیوودی‌ها با اهدای ناشیانه جوایز مهم به فیلم‌هایی که صوری به اقلیت‌ها اهمیت می‌دهند، بهترین نقد را در این خصوص به ساختار اجتماعی جوامع‌مان دارد. معادل‌های دیدنی این نگرش ارزشمند در سینمای مستقل آمریکای ۲۰۲۲ را می‌توانید در دو فیلم دیدنی «درختان نخل و خطوط نیرو» (جیمی دَک) و «امیلی تبهکار» (جان پَتِن فورد) بیابید.

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک): یک درام کارآگاهی درجه یک و عاشقانه‌ای ناب از فیلم‌سازی کره‌ای که تمام‌نشدنی است.

۳- آتش عشق (سارا دوسا)/ همه آن‌چه نفس می‌کشد (شوناک سین): دو مستند شگفت‌انگیز در باب عشق به طبیعت و جانداران؛ بیان سینمایی و فیلم‌برداری اثر سین از نود درصد آثار سینمایی سال بهتر است!

۴- گاو (اَندریا آرنولد)

۵- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۶- اژدهای پدرم (نورا تومِی)/ پسرک، موش کور، روباه و اسب (پیتر بِینتِن و چارلی مَکِسی)

۷- امپراتوری نور (سام مندز)

۸- پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

۹- بلوند (اندرو دامینیک)

۱۰- جاده خاکی (پناه پناهی)

و این‌ها (بدون ترتیب):

چطور خط لوله را منفجر کنیم (دنیل گولدهابر)، کُل/ Întregalde (رادو مونتان)، تمام‌وقت (ایریک گراول)، نهنگ (دارن آرونوفسکی)،‌ بتمن (مت ریوز)، در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)، موفق باشی لئو گرانده (سوفی هاید)، آواتار: راه‌ورسم آب (جیمز کامرون)، ترانه عاشقانه (مکس واکر-سیلورمن)، مغزشویی‌شده: سکس-دوربین-قدرت (نینا مِنکِس)، مارسل صدف کفش‌پوش (دین فلایشر کمپ)، آتنا (رومن گاوراس)، گری من/ مرد خاکستری (برادران روسو)، تمام زیبایی و خون‌ریزی (لورا پویترس)، لینولئوم (کالین وِست)، دختر آرام (کالم برید)، تار (تاد فیلد)، مسافران شب (میکاییل هرس)، خاطرات رابطه‌ای فرار (امانوئل موره)، جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)، زیستن (الیور هرمانوس)، ناوالنی (دانیل رور)، سه هزار سال اشتیاق (جرج میلر)، شب دوازدهم (دومینیک مول)، پسر (فلوریان زلر)، مردان (الکس گارلند)، کشور خیالی من (پاتریسیو گوسمان)، مرد شمالی (رابرت اگرز)، تماشاگر (کلویی اوکانو) و…

آزاردهنده‌ترین فیلم سال: حالم از خودم به هم می‌خوره (کریستوفر بورگلی)

.

و از بین معدود سریال‌هایی که دیدم: 

۱- ۱۸۸۳ (تیلر شریدن)

۲- جداسازی (دن اریکسن)

۳- مون نایت/ شوالیه تاریکی (جرمی اِسلِیتِر)

۴- پوست شیر (جمشید محمودی)


فاطمه فریدن

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۲- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۳- بابل (دیمین شزل)

۴- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۵- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

۶- همه چیز همه جا همه یک‌جا (دنیلزها)

۷- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۸- افترسان (شارلوت ولز)

۹- زرنگ‌بازی (جرمایا زیگار)

۱۰- دختر آرام (کالم برید)

و این‌ها (به‌ترتیب): جاده خاکی (پناه پناهی)،‌ خرس نیست (جعفر پناهی)، آواتار: راه‌ورسم آب (جیمز کامرون)، مثلث غم (روبن اوستلوند)، الویس (باز لورمن)، بتمن (مت ریوز) و…


گلاره محمدی

بهترین فیلم‌ها (بدون ترتیب):

تار (تاد فیلد)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

افترسان (شارلوت ولز)

پرل (تی وست)

گری من / مرد خاکستری (آنتونی و جو روسو)

بهترین سریال‌ها (بدون ترتیب):

پیس‌میکر (جیمز گان)

عصر طلایی (جولین فلوز)

ترک تحصیل (الیزابت مری‌وِدِر)

موضوعی درباره پم (جِنی کلاین)

زنان جنبش (ماریسا جو سِرار)

کسی جایی (هانا بوس و پل تورین)

چهار زندگی (نیل مک‌کی)


مهران آرین

بدون ترتیب:

تار (تاد فیلد)

دختر آرام (کالم برید)

بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

عزم رفتن (پارک چان-ووک)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

مثلث غم (روبن اوستلوند)

و این سریال‌ها:

این روزها مشغول تماشای مجموعه‌های «یلواستون»، «۱۸۸۳» و «۱۹۲۳» از تیلر شریدِن هستم. سه سریال متفاوت با حال‌وهوایی مشابه در سه بازه زمانی از تاریخ معاصر آمریکا که به‌شدت درگیرم کرده‌اند و مرا به درکی متفاوت از تحولات تاریخی این غرب وحشی وحشی رسانده‌اند. بعدها حتما درباره‌شان مفصل خواهم نوشت.


یحیا نطنزی

۱- یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

۲- مسافران شب (میکاییل هرس)

۳- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۴- تار (تاد فیلد)

۵- مثلث غم (روبن اوستلوند)

۶- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۷- عزم رفتن (پارک چان-ووک) و بابل (دیمین شزل)

۸- تمام زیبایی و خون‌ریزی (لورا پویترِس)

۹- افترسان (شارلوت ولز)


صوفیا نصراللهی

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)

۳- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۴- دختر آرام (کالم برید)

۵- تاپ گان: ماوریک (جوزف کوشینسکی)

۶- جاده خاکی (پناه پناهی)

۷- زن‌ها صحبت می‌کنند / حرف‌های زنانه (سارا پولی)

۸- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۹- تار (تاد فیلد)

۱۰- وراثت (جسی آرمسترانگ)؛ شماره ده گذاشتم چون سریال است اما به لحاظ کیفی بالاتر از همه قرار می‌گیرد.


بهنام شریفی

۳۲ فیلم از تولیدهای ۲۰۲۲ را دیدم. این فهرست شانزده انتخاب من از میان آن‌هاست:

۱- دختر آرام (کالم برید)

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۳- افترسان (شارلوت ولز)

۴- چارلی چاپلین واقعی (پیتر میدِلتِن و جیمز اسپینی)

۵- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۶- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۷- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۸- خاطرات رابطه‌ای فرّار (امانوئل موره)

۹- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۱۰- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)

و این‌ها (به‌ترتیب): جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)، فیلم رمان‌نویس (هونگ سانگ-سو)، الویس (باز لورمن)، تار (تاد فیلد)، یک صبح عالی (میا هانسن-لووه)، نهنگ (دارن آرونوفسکی)

سریال هم بی‌تردید: فصل آخر «بهتره با سال تماس بگیری» (پیتر گولد و وینس گیلیگن)


مازیار رضایی

از میان آثاری که دیده‌ام (بدون ترتیب):

نهنگ (دارن آرونوفسکی)

در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

آواتار: راه‌ و رسم آب (جیمز کامرون)

جاده خاکی (پناه پناهی)

بتمن (مت ریوز)

برادران لیلا (سعید روستایی)

خرس نیست (جعفر پناهی)

الویس (باز لورمن)

همه چیز همه جا همه یک‌جا (دنیلزها)


حامد سلیمان‌زاده

بدون ترتیب:

ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

جاده خاکی (پناه پناهی)

عزم رفتن (پارک چان-ووک)

تار (تاد فیلد)

جنگ جهانی سوم (هومن سیدی)

توطئه قاهره یا پسری از بهشت (طارق صالح)


سید آریا قریشی

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۳- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)

۴- زیستن (الیور هرمانوس)

۵- پینوکیو (گیرمو دل تورو و مارک گوستافسون)

و پنج فیلم بعدی (بدون ترتیب):

تار (تاد فیلد)، آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)، ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)، آرژانتین ۱۹۸۵ (سانتیاگو میتره)، آرآرآر (اس. اس. راجامولی)


شهرزاد امیرشاه‌کرمی

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)

۲- باردو، وقایع‌نگاری نادرست یک مشت حقیقت (آلخاندرو گونسالس اینیاریتو)

۳- تار (تاد فیلد)

۴- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۵- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۶- بابل (دیمین شزل)

۷- قهرمان هیچ‌کس (آلن گیرودی)

۸- آن زن گفت/ به نقل از او (ماریا شرادِر)

۹- ایوالو (آندرس والتر)

۱۰- گلس آنیئن: معمای وضعیت وخیم/ پیاز شیشه‌ای؛ راز چاقوکشی (ریان جانسن)

و این سریال کوتاه:

گروگان‌ها (عباس احمدی‌مطلق، سم پولارد و…)


رضا زمانی

آوار فیلم‌های ندیده روز به روز سنگین‌تر و ترسناک‌تر می‌شود تا این توهم در وجودت شکل بگیرد که در نبردی به وسعت هر سال، دوباره و دوباره شکست‌خورده‌ای و چاره‌ای جز بالا بردن دست‌هایت نداشته‌ای. تعداد ندیده‌ها حتی میان پرسروصداها و جشنواره‌پسندها و هنری‌ها و… هم رو به فزونی است. سال گذشته هم که رمق کم‌تری بود و ندیده‌ها خود فهرستی هولناک پیدا کردند. حال می‌شود این نخ را گرفت و به سال قبل و قبل‌تر و قبل‌ترش رفت. در چنین بستری، طبعا گنجینه‌هایی آن بیرون هستند که می‌شد سر از این فهرست درآورند:

۱- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۲- مردن برای یک دلار (والتر هیل)

۳- گلادبِک: بحران گروگان‌گیری (فولکر هایزه)

۴- بابل (دیمین شزل)

۵- بتمن (مت ریوز)

۶- ای‌او (یژی اسکولیموفسکی)

۷- افترسان (شارلوت ولز)

۸- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)

۹- جانوران (رودریگو سوروگوین)

۱۰- تمام زیبایی و خون‌ریزی (لورا پویترِس)

و این سریال‌ها:

۱- گفت‌وگوهایی با قاتل: نوارهای جفری دامر (جو برلینجر)

۲- گفت‌وگوهایی با قاتل: نوارهای جان وِین گِیسی (جو برلینجر)

۳- مزرعه کلارکسن ۲ (گوین وایت‌هِد)

۴- اسب‌های کند (جیمز هاز و جرمی لاوِرینگ)


خشایار سنجری

۱- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)

۲- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)

۳- مثلث غم (روبن اوستلوند)

۴- جرم‌های آینده (دیوید کراننبرگ)

۵- افترسان (شارلوت ولز)

۶- دلال (هیروکازو کوره‌دا)

۷- پس از یانگ (کوگونادا)

۸- آزادی بزرگ (سباستین مایزه)


۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۲

توضیح: شمارش امتیازها به این صورت انجام شده است که فیلم اول ۲ امتیاز و سایر انتخاب‌ها تا رتبه دهم ۱ امتیاز گرفته‌اند. برای فهرست‌های بدون ترتیب هم ۱ امتیاز برای هر فیلم در نظر گرفته شده است.

۱- عزم رفتن (پارک چان-ووک)   ۲۵ امتیاز، فیلم اول ۴ منتقد

۲- بنشی‌های اینیشرین (مارتین مک‌دانا)   ۲۳ امتیاز، فیلم اول ۵ منتقد

۳- تار (تاد فیلد)   ۱۹ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۴- در جبهه غرب خبری نیست (ادوارد برگر)   ۱۶ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۵- افترسان (شارلوت ولز)   ۱۵ امتیاز، فیلم اول نیست

۶- دختر آرام (کالم برید)   ۱۳ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۷- بابل (دیمین شزل)   ۱۳ امتیاز، فیلم اول نیست

۸- نزدیک/ صمیمی (لوکاس دونت)   ۱۲ امتیاز، فیلم اول ۱ منتقد

۹- آر.ام.ان. (کریستیان مونجیو)   ۱۰ امتیاز، فیلم اول ۲ منتقد

۱۰- فیبلمن‌ها (استیون اسپیلبرگ)   ۱۰ امتیاز، فیلم اول نیست

نظرات خوانندگان۰
منتقدان فارسی‌زبان
شب
روز